ATEST Ochrona Pracy

19 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Ładowanie akumulatorów wózków jezdniowych

Pan Z. W. pisze: Mój problem dotyczy pomieszczeń lub stanowisk do ładowania akumulatorów zasilających elektryczne wózki widłowe: jakie powinny one spełniać wymogi bezpieczeństwa, jakie przepisy to regulują, czy są jakieś oficjalne polskie lub europejskie normy w tym zakresie, czy osoba ładująca akumulatory musi mieć specjalne uprawnienia? Czytając różne fora dyskusyjne bhp w internecie widzę, że ten problem mają też inne osoby. A co głowa to inny pomysł. A przecież przy ładowaniu akumulatorów wydziela się wodór, może się rozlać kwas, istnieje realne niebezpieczeństwo porażenia prądem elektrycznym.

Podstawowy akt prawny dotyczący bezpieczeństwa obsługi oraz eksploatacji wózka jezdniowego (rozporządzenie MG z 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy eksploatacji wózków jezdniowych z napędem silnikowym - DzU nr 70, poz. 650 ze zm.) nie reguluje problematyki pomieszczeń czy stanowisk pracy, gdzie ładowane są akumulatory do wózków jezdniowych. Aby określić wymagania dotyczące pomieszczeń/ stanowisk, gdzie ładowane są akumulatory, należy sięgnąć do treści kilku aktów prawnych. Najważniejsze z nich zostaną niżej wymienione.

Wiele współczesnych wózków akumulatorowych ma wmontowany układ prostownikowy, dostosowany do danego typu baterii, dzięki czemu zbędne jest wydzielanie dla nich specjalnych pomieszczeń lub stanowisk do ładowania, bo wystarczy oznaczone miejsce wyposażone w odpowiednie gniazdko do podłączenia wtyczki autonomicznego prostownika. Jednak Czytelnik pyta o tradycyjny sposób ładowania akumulatorów.

W takim przypadku pomieszczenie ładowania akumulatorów powinno mieć ściany i posadzkę z materiału kwasoodpornego, oświetlenie oraz bieżącą wodę. Podkreślić trzeba zwłaszcza konieczność zapewnienia dostatecznej wentylacji celem niedopuszczenia do wybuchu wodoru wydzielającego się podczas ładowania, który jest gazem lżejszym od powietrza. Z tego samego względu w pomieszczeniach ładowania baterii wózków powinien być rygorystycznie przestrzegany zakaz palenia tytoniu oraz używania otwartego ognia. Osoby zatrudnione przy czynnościach związanych z ładowaniem akumulatorów powinny być wyposażone w kwasoodporny sprzęt ochronny: ubranie wraz z nakryciem głowy, buty do kolan, fartuch i rękawice z kwasoodpornej gumy, okulary oraz osłonę chroniącą twarz przed rozpryskami kwasu siarkowego. W pomieszczeniu powinno znajdować się wyraźnie oznakowane naczynie z roztworem wodnym sody technicznej do ewentualnej neutralizacji (spłukania) miejsc ciała przypadkowo oblanych kwasem lub elektrolitem. Ponadto zatrudnione osoby winny zostać przeszkolone w zakresie bezpieczeństwa podczas ładowania baterii, w ramach instruktażu stanowiskowego, przed dopuszczeniem do wykonywania przedmiotowych czynności związanych z ładowaniem akumulatorów.

Podstawy prawne:

- ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (DzU z 1998 r., nr 21, poz. 94, ze zm.),

- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r., nr 169, poz. 1650 ze zm.),

- rozporządzenie Ministra Zdrowia z 30 grudnia 2004 r w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych (DzU z 2005 r., nr 11, poz. 86).

A.N.

Dodaj swój komentarz


Art: są firmy które zajmują się profesjonalnie ładowniami - www.dasta.com.pl (2010-11-04)

L.Ch.: Przepisem do ktorego można siegnąć (starym) , który w sposób szczegółowy określa zarządzenie Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 02.04.1971 r. w sprawie ustanowienia normatywu technicznego projektowania zajezdni wózków akumulatorowych w zakładach przemysłowych(Dz. Bud.nr 6 z dnia 27 04.1971 r.) , jeżeli uda się znależć ten akt prawny. Ja dysponuję podrecznikiem gdzie są opisane i przywołane przepisy tego aktu. L. Ch. (2010-12-14)

KJ: Jeżeli strefa do ładowania wózków znajduje się przy dużej bramie wjazdowej, ok 1m od tej bramy,nie oddzielona bramą, to musi być dodatkowa wentylacja w postaci wentylatora? Zaznaczam że w godzinach zamknięcia magazynu, wózek nie jest podłączony. (2012-05-28)

boże ratuj: To rozporządzenie z 1971 r. nie ma znaczenia do tego tematu - piszesz bzdury .A aktualne kolego rozporządzenie zawsze można znależć. (2012-05-28)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2010

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58370383