ATEST Ochrona Pracy

Wirtualne muzeum bhp

Sortowanie alfabetyczne.

Kalendarium

Rok 2014

III Kongres Służby BHP

 Dodano: 2015-09-30

 

          

      

2014-09-29  

III Kongres Służby BHP  

 

W dniach 18-19 września odbył się w Warszawie III Kongres Służby BHP, zorganizowany przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Służby BHP. Wśród ponad dwustu uczestników znaleźli się nie tylko członkowie stowarzyszenia, ale też behapowcy niezrzeszeni, pracodawcy, urzędnicy, przedstawiciele producentów i dystrybutorów środków ochrony pracy.

W wystąpieniach kongresowych była poruszana różnorodna tematyka dotycząca funkcjonowania służby bhp i kształtowania w firmach bezpiecznych warunków pracy. Kongres prowadzili przedstawiciele zarządu głównego OSPSPBHP: pierwszy dzień – Mariola Śrubarczyk-Cichowska i Piotr Pietras, drugi dzień – Andrzej Nowak

Marek Nościusz, prezes zarządu głównego OSPSBHP, otwierając kongres zachęcał zebranych do podjęcia dyskusji nad jednym z najważniejszych jego zdaniem tematów – tworzeniem samorządu zawodowego służby bhp. Powiedział m.in.: „Samorząd zawodowy ma chronić własnych członków dbając jednocześnie o działalność publiczną poprzez sprawowanie nadzoru nad rzetelnym wykonywaniem zawodu. Przynależność do samorządu jest obowiązkowa, a tym samym obowiązkowe jest podnoszenie kwalifikacji i wiedzy oraz etyczne wykonywanie zawodu. Samorząd zawodowy zwiększyłby możliwość opiniowania wymagań programowych kształcenia służby bhp. Samorząd zawodowy byłby silnym reprezentantem interesów zawodowych pracowników służby bhp. Samorząd zawodowy opiera swoje funkcjonowanie na konstytucyjnej zasadzie decentralizacji, co jest gwarantem wysokich standardów etycznych i moralnych osób wykonujących zawód powszechnie uznawany za zawód zaufania publicznego. Tak właśnie powinien być traktowany zawód pracownika służby bhp. Przynależność do samorządu zawodowego gwarantuje, że osoby reprezentujące zawód uznawany za zawód zaufania publicznego ponoszą pełną odpowiedzialność zawodową. Nasze kompetencje potwierdzane mogłyby być w centralnym rejestrze pracowników służby bhp, którego obecnie brakuje.”

Kongres był okazją do rozmów na temat kondycji służby bhp. Z danych zaprezentowanych przez PIP wynika, że jeśli chodzi o organizację służby bhp, to w skontrolowanych przez inspekcję firmach przeważają specjaliści spoza zakładu (51,10%), mniej jest pracowników służby bhp zatrudnionych w zakładach (37,50%), pracowników zatrudnionych przy innej pracy wykonujących zadania służby bhp (9,6%), a pracodawcy te zadania pełnią sporadycznie (1,8%) – dane dotyczą 985 kontroli sprawdzających realizację zadań służby bhp, przeprowadzonych w 2013 r. Najczęściej występujące nieprawidłowości w funkcjonowaniu służby bhp dotyczyły następujących zagadnień: informowanie pracodawcy o stwierdzonych nieprawidłowościach, kontrola przestrzegania przepisów i zasad bhp, formułowanie propozycji rozwiązań technicznych dotyczących bhp, opiniowanie instrukcji bhp, współpraca z lekarzem medycyny pracy i in. Zdaniem PIP skala nieprawidłowości uzależniona jest formy pełnienia zadań przez służbę bhp. W zakładach zatrudniających ponad 100 pracowników, gdzie została utworzona służba bhp, występowało znacznie mniej nieprawidłowości niż w zakładach nadzorowanych przez specjalistów bhp z zewnątrz. Co wskazuje, że pełna wiedza na temat zakładu pracy i doświadczenie umożliwiają służbie bhp lepszą identyfikację zagrożeń urazowych i chorobowych. Natomiast specjaliści spoza zakładu pracy często świadczą swoje usługi w wielu miejscach pracy, przez co nie mają czasu na wnikliwą analizę stanu bhp na stanowiskach pracy w danym zakładzie. Niejednokrotnie specjaliści ci nie znają dobrze specyfiki pracy i zagrożeń z nią związanych, jakie występują na konkretnym stanowisku pracy, dlatego ich rola ogranicza się do wykonywania tylko części obowiązków, np. prowadzenia szkoleń bhp.

Na kongresie mówiło się też o kompetencjach, kwalifikacjach i kształceniu służby bhp. Prof. Ewa Górska postawiła tezę, że pracownik służby bhp jest też ergonomistą. Wskazała na wymagania stawiane pracownikom służby bhp w zakresie: wiedzy i umiejętności, kompetencji społecznych, cech psychofizycznych, kwalifikacji ogólnych i kluczowych, postaw i zainteresowań. Do kompetencji społecznych ważnych dla behapowców zaliczyła: komunikatywność, współpracę w zespole, nastawienie na zmiany, empatię, umiejętność wpływania na działania i postawy pracowników, umiejętność rozmowy z ludźmi, tworzenie dobrych relacji z pracodawcami i pracownikami. Natomiast za kluczowe kompetencje dla tej grupy zawodowej uznała wiedzę i umiejętności w zakresie badania wypadków przy pracy, rozpoznawania i oceniania zagrożeń, oceny stanu bhp, zarządzania bezpieczeństwem pracy, popularyzacji bhp, kształtowania kultury bezpieczeństwa pracy i edukacji w tym zakresie, doradzania w projektowaniu ergonomicznych warunków pracy.

Na tym kongresie, bardziej niż poprzednio, stowarzyszenie postawiło na dyskusję i wsłuchiwanie się w głosy, opinie środowiska. Zorganizowano następujące panele dyskusyjne: pracownik służby bhp jako popularyzator ergonomii w zakładzie pracy, samorząd zawodowy służby bhp szansą na poprawę bezpieczeństwa pracy, etyczna odpowiedzialność związana z emocjonalnym zdrowiem pracownika w czasach zmian w zapobieganiu ryzyku, rola mediów w kreowaniu wizerunku pracownika służby bhp, jakość szkoleń w dziedzinie bhp.

W dyskusji na temat samorządu zawodowego Waldemar Dudek, prezes krakowskiego oddziału OSPSBHP, wymienił zadania, którymi jego zdaniem powinien zająć się w przyszłości samorząd zawodowy pracowników służby bhp. Zaliczył do nich m.in.: sprawowanie nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu przez członków samorządu, reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych swoich członków, ustalanie zasad etyki zawodowej i nadzór nad jej przestrzeganiem, nadawanie i pozbawianie uprawnień w zakresie wykonywania zawodu, opiniowanie minimalnych wymagań programowych w zakresie kształcenia zawodowego pracowników służby bhp.

Podczas kongresu zorganizowano stoiska firm z naszej branży, a przedstawiciele wystawców w krótkich wykładach prezentowali swoje produkty – często bardzo nowoczesne i zaawansowane ochrony, usługi, wydawnictwa i inne rozwiązania. Na kongresie w ten sposób zaprezentowały się następujące firmy: Filter Service, Robod, Tarbonus, Aris, Elokon, PPO Strzelce Opolskie, Security Training and Consulting Częstochowa, Supon Rzeszów, Delphi Innovation, KFB, SGS Eko-Projekt, Akala Faraone, 3M, Pilz.

Więcej o kongresie w październikowym ATEŚCIE.  

 
  - 1 -