ATEST Ochrona Pracy

20 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Szkolenia bhp
Podsumowanie
część 2  (zobacz: część 1, część 3, część 4)

Kontynuujemy rozpoczęte w styczniowym ATEŚCIE szczegółowe podsumowanie proponowanych przez Stowarzyszenie Promocji Bezpieczeństwa Pracy w Tarnobrzegu zmian w dziedzinie szkoleń bhp i dyskusji na ich temat. W numerze 1/2013 ATESTU omówiliśmy wymagania dla wykładowców i jednostek szkoleniowych oraz wykaz jednostek szkoleniowych.

Propozycje zmian będziemy omawiać w następującym układzie:

obecnie obowiązujący przepis rozporządzenia,

propozycja zmiany,

uzasadnienie zmiany,

głosy za (jeśli były),

głosy przeciw (jeśli były),

inne komentarze.

Wyposażenie niezbędne do szkolenia

Obecnie obowiązujący przepis rozporządzenia:

"§ 5. Pracodawca organizujący i prowadzący szkolenie oraz jednostka organizacyjna prowadząca działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zwani dalej ťorganizatorami szkoleniaŤ, zapewniają: (...)

5) wyposażenie dydaktyczne niezbędne do właściwej realizacji programów szkolenia (...)."

Propozycja zmiany:

"§ 5. Pracodawca organizujący i prowadzący szkolenie oraz jednostka szkoleniowa, zwani dalej "organizatorami szkolenia", zapewniają: (...)

5) wyposażenie niezbędne do właściwej realizacji szkolenia, w szczególności zbiory przepisów, literaturę fachową (w tym np. podręczniki, kompendia, czasopisma specjalistyczne) oraz środki dydaktyczne, właściwe do rodzaju prowadzonego szkolenia, w tym środki audiowizualne, filmy, oprogramowanie komputerowe, wzory dokumentów (...)"

Uzasadnienie zmiany:

Punkt wymagał uszczegółowienia; proponowane zmiany obligują do stosowania podczas szkoleń nowoczesnych środków dydaktycznych, przyczyniając się do podwyższenia poziomu szkoleń, zwiększenia ich efektywności i zaangażowania uczestników w proces szkolenia.

Głosy za:

"Te zmiany mogą być wprowadzone, uściślają pewne warunki. Ale nie wyobrażam sobie, żebym na szkoleniu nie miał materiałów ujętych w pkt. 5, np. podręczników, filmów itp. lub też programów, testów egzaminacyjnych, dzienników." - z artykułu H. Karczowskiego (ramka I pkt 6; ramkę z artykułami poświęconymi szkoleniom bhp zamieściliśmy w numerze 1/2013 ATESTU, str. 5).

"Niezbędne jest, aby każda jednostka szkoleniowa w celu realizacji szkolenia na właściwym poziomie posiadała m.in. zbiory przepisów, literaturę fachową dotyczącą szeroko rozumianej kultury bezpieczeństwa, taką jak podręczniki, czasopisma specjalistyczne, filmy, środki audiowizualne, programy komputerowe itp." - z pisma ROP (ramka II pkt 11; ramkę zawierającą pisma dotyczące projektu zmian rozporządzenia, które wpłynęły do SPBP w Tarnobrzegu zamieściliśmy w nr. 1/2013, str. 6).

"Propozycję nowelizacji treści § 5 pkt 5 i 6 opiniujemy pozytywnie, gdyż zachodzi potrzeba dostosowania regulacji do aktualnie stosowanych środków pomocniczych, jednak postulujemy dodanie w proponowanym brzemieniu § 5 pkt 6 po wyrazach ťdzienników zajęć Ť, wyrazów ťa także odpowiedniego potwierdzenia udziału uczestników szkolenia w poszczególnych zajęciachŤ, co powinno utrudnić proceder ťkupowania szkoleń bhpŤ i umożliwi ewentualną weryfikację tego zagadnienia przez inspektorów pracy. By zaś umożliwić kontrolę i nadzór nad tym zagadnieniem postulujemy także o dopisanie do § 5 pkt 6 zdania drugiego o treści ťOrganizator szkolenia jest obowiązany niezwłocznie udostępnić pracodawcy i inspektorowi pracy PIP odpowiednią dokumentację w zakresie zrealizowanego szkolenia bhpŤ. Niezwykle istotne jest umożliwienie inspektorom pracy żądania od organizatora odpowiedniej dokumentacji związanej ze szkoleniami, w tym dotyczącej kwalifikacji instruktorów oraz wykładowców, co umożliwi podjęcie przez ten organ adekwatnych środków prawnych." - z pisma SIPRP (ramka II pkt 10).

Głosy przeciw:

"§ 5 ust. 5 - nie ma potrzeby rozszerzania istniejącego ustępu. Rozszerzenie tego ustępu ma charakter komercyjny, mający na celu zmuszenie zleceniodawców szkoleń do zakupu materiałów dostarczanych przez jednostki szkoleniowe. No i jeśli np. rzutnik ulegnie uszkodzeniu, trzeba będzie odwołać szkolenie" - z pisma OIP w Bydgoszczy (ramka II pkt 9).

Wymagania kwalifikacyjne dla wykładowców i instruktorów tematyki bhp

Wprowadzenie: W obecnie obowiązującym rozporządzeniu kwestia wymagań kwalifikacyjnych dla wykładowców i instruktorów uregulowana jest w § 5 pkt 3 w następujący sposób: organizatorzy szkoleń zapewniają "wykładowców i instruktorów posiadających zasób wiedzy, doświadczenie zawodowe i przygotowanie dydaktyczne zapewniające właściwą realizację programów szkolenia".

Propozycja zmiany:

Dodaje się § 5a o następującej treści:

"§ 5a. Wymagania kwalifikacyjne dla wykładowców i instruktorów tematyki bezpieczeństwa i higieny pracy:

1) instruktaż wstępny ogólny przeprowadza osoba spełniająca wymagania kwalifikacyjne dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy zgodne z odrębnymi przepisami;

2) szkolenia, o których mowa w § 14 ust. 2 pkt 2 i 5, przeprowadza osoba spełniająca wymagania kwalifikacyjne dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy zgodne z odrębnymi przepisami oraz co najmniej 5-letni staż zawodowy, w tym co najmniej 3-letni w służbie bhp lub przy wykonywaniu zadań tej służby;

3) szkolenia, o których mowa w § 13 ust. 1, § 14 ust. 2 pkt 1, 3, 4, 6, przeprowadza osoba spełniająca wymagania kwalifikacyjne dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy zgodne z odrębnymi przepisami oraz co najmniej 10-letni staż zawodowy, w tym co najmniej 5-letni w służbie bhp lub przy wykonywaniu zadań tej służby;

4) dopuszcza się możliwość prowadzenia zajęć przez osoby niespełniające wymagań określonych w pkt 1-3 w przypadkach uzasadnionych tematyką szkolenia, będące specjalistami w dziedzinach objętych programem szkolenia, np. przez prawnika, lekarza lub ratownika medycznego, specjalistę ochrony przeciwpożarowej, psychologa, technologa;

5) czas trwania zajęć, o których mowa w pkt. 4, nie może przekraczać 45% czasu trwania szkolenia."

Uzasadnienie zmiany:

W ostatnich latach w szkoleniach bhp mamy do czynienia z niepokojącą tendencją, że dużą część szkoleń prowadzą osoby bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego i doświadczenia zawodowego, niespełniające nawet minimalnych wymagań kwalifikacyjnych służby bhp. W takim stanie rzeczy "szkolić każdy może", co ewidentnie zaniża poziom szkoleń bhp, a to wpływa niestety na poziom wypadkowości. Należy wyeliminować niedopuszczalne sytuacje, że osoba np. po rocznych studiach podyplomowych w zakresie bhp na podbudowie np. trzyletnich studiów licencjackich na dowolnym kierunku i bez żadnego stażu zawodowego prowadzi szkolenie dla kadry kierowniczej lub służby bhp. Zdaniem autorów projektu nowelizacji rozporządzenia oczywistym punktem odniesienia przy projektowaniu wymagań kwalifikacyjnych dla wykładowców tematyki bhp są wymagania kwalifikacyjne dla pracowników służby bhp. W związku z tym proponuje się wprowadzenie powyższych minimalnych wymagań kwalifikacyjnych dla wykładowców i instruktorów tematyki bezpieczeństwa i higieny pracy, wprowadzając zasadę, że warunkiem koniecznym w przypadku wszystkich rodzajów szkoleń jest posiadanie kwalifikacji pracownika służby bhp. Dodatkowo wprowadza się kryterium stażu zawodowego i stażu w służbie bhp lub przy pełnieniu jej zadań. Wprowadzenie powyższych kryteriów daje gwarancję stosownego poziomu szkoleń bhp. W związku ze specyfiką i rozległością tematyki omawianej podczas szkoleń bhp konieczne było wprowadzenie wyjątku zawartego w pkt. 4.

Głosy za:

"Te zmiany stają się koniecznością. Trudno jest namówić do przeprowadzenia szkolenia lekarza czy prawnika. Za mało płacimy. Zgodnie z kodeksem pracy w firmie powinny być wyznaczone osoby do udzielania pierwszej pomocy - i właśnie te osoby powinny przejść szkolenie specjalistyczne w ośrodkach szkoleniowych. Natomiast na szkoleniu okresowym należy powiedzieć o obowiązku udzielania pierwszej pomocy, gdzie jest apteczka, jak powiadamiać o zdarzeniu i ewentualnie przedstawić kilka zaleceń lub wersję filmową udzielania pomocy.

Spełnienie wymagań kwalifikacyjnych przez wykładowców jest ważną sprawą. Propozycja stowarzyszenia jest wyważona. Należy to powiązać z uzyskiwaniem kwalifikacji dla służby bhp. Praktyka wykładowcy jest niezbędna. Łatwo jest czytać z ekranu opracowane treści, ale jeśli nie ma głębokiego komentarza, to taki wykład nic nie jest wart." - z artykułu H. Karczowskiego (ramka I pkt 6).

"Pomysł wart rozważenia w zakresie kwalifikacji zawodowych. Ze swojego doświadczenia uważam, że szkolenia powinni prowadzić inspektorzy bhp z długoletnią praktyką w służbie bhp. Istotnym problemem jest wykonywanie zawodu inspektora, specjalisty bhp, uważam, że sprawa jest zbyt poważna (chodzi o ludzkie życie i zdrowie), by zadania te mogły wykonywać osoby po dwusemestralnym podyplomowym szkoleniu. Aby samodzielnie wykonywać zadania inspektora bhp lub specjalisty bhp, powinno posiadać się kilkuletni staż w służbie bhp zakończony egzaminem kwalifikacyjnym. Jeśli będą dobrzy, odpowiedzialni inspektorzy, to i szkolenia będą dobre i pożyteczne. W obecnej sytuacji młody człowiek kończy historię, idzie na studia podyplomowe i już jest inspektorem bhp np. w budownictwie i to jest absurd." - Zdzisław, komentarz internauty na www.atest.com.pl (ramka I pkt 5).

Głosy przeciw:

"§ 5a - zatrudniani przez jednostki szkoleniowe wykładowcy, to często nienadążający za zmianami przepisów i technologii emerytowani inspektorzy bhp. Istniejący zapis § 5 pkt 3 ťwykładowców i instruktorów posiadających zasób wiedzy, doświadczenie zawodowe i przygotowanie dydaktyczne zapewniające właściwą realizację programów szkoleniaŤ jest właściwy i nie wyklucza prowadzenia części szkolenia przez inspektorów bhp." - z pisma OIP w Bydgoszczy (ramka II pkt 9).

"Nie ma to sensu. Dlaczego? Dlatego, że studia podyplomowe lub technikum powinno przygotować do roli wykładowcy w tej dziedzinie. Przeanalizować należy zatem, czy nie warto by było może raczej sięgnąć do modyfikacji programu studiów podyplomowych i techników. Nie sądzę, aby długoletnia praktyka wiele zmieniła w kwestii logicznego myślenia wykładowców." - Rzeczowa dyskusja, komentarz na www.atest.com.pl.

"Propozycję dodania § 5a opiniujemy negatywnie, odpowiednie regulacje w tym zakresie zostały zaproponowane przez SIPRP w § 5 pkt 3 rozporządzenia. Propozycja zawarta w § 5a projektu jest zbyt daleko idąca."- z pisma SIPRP (ramka II pkt 10).

Inne komentarze:

"Określenie poziomu spełniania minimalnych wymagań kwalifikacyjnych dla wykładowców problematyki z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Propozycja ta wymaga wprowadzenia zmian w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy." - z pisma ROP (ramka II pkt 4).

"W sprawie minimalnych wymagań kwalifikacyjnych dla wykładowców niezbędne jest określenie poziomu spełnienia wymagań zawartych w dotychczasowym rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, dotyczących niezbędnego zasobu wiedzy, doświadczenia zawodowego i przygotowania dydaktycznego. W zamian za to wskazywanie jako wykładowców konkretnej grupy zawodowej jest z wielu powodów ryzykowne i nieuzasadnione." - z pisma CIOP (ramka II pkt 5).

"Zgadzam się, iż należy wprowadzić do rozporządzenia wymagania kwalifikacyjne dla wykładowców i instruktorów tematyki bhp. Ale nie można tego zrobić w taki sposób, jak Państwo proponujecie w § 5a. W tym paragrafie piszecie Państwo o tym, kto może prowadzić poszczególne rodzaje szkoleń, a powinny pozostać tylko wymogi. Uważam, że powinny tu pozostać tylko:

1. wykładowcą lub instruktorem tematyki bhp może być osoba, która:
a) spełnia wymogi kwalifikacyjne dla specjalisty ds. bhp określone w odrębnych przepisach,
b) ukończyła co najmniej 16 godz. kurs pedagogiczno-dydaktyczny dla wykładowców tematyki bhp lub posiada na dyplomie ukończenia studiów lub studiów podyplomowych zakres tematyczny obejmujący m.in. zagadnienia dydaktyczno-pedagogiczne, w tym samym zakresie godzinowym,
c) pozostawiłbym zapis § 5a ust. 4." - z pisma Jarosława Łucki (ramka II pkt 1).

"To czy osoba pracuje w dziedzinie bhp od 1 roku czy też od 25 lat niczego nie zmienia... Problem tkwi w osobach, które te szkolenia prowadzą, a przede wszystkim, w jaki sposób to robią. Nie oszukujmy się, większość pracodawców odsyła pracowników do jednostek szkoleniowych. To czy inspektor jest technikiem, magistrem czy też doktorem, niczego nie zmienia. Znam kilku specjalistów ds. bhp, którzy nie mają zielonego pojęcia, w jaki sposób prowadzić szkolenia, pomimo że mają wykształcenie wyższe i 20-letni staż pracy." - Młody, komentarz na www.atest.com.pl.

"W § 5a projektu rozporządzenia twórca zapomniał o wykładowcach będących inspektorami pracy, którzy mają wymagany staż w inspekcji pracy (5-letni), i mogą pełnić funkcje specjalisty spoza zakładu pracy, a nie mają stażu 3-letniego w służbie bhp do prowadzenia wykładów. Mają się jeszcze zarejestrować w PIP, gdzie mają umowę o pracę?! To brzmi jak rozporządzenie o lekach." - Obserwator, komentarz na www.atest.com.pl.Koniec

Dodaj swój komentarz


W11: Ciekawe, jak wykładowca ośrodka szkoleniowego przeprowadzi szkolenie okresowe dla(2013-02-11)

BHP: Zabrakło w projekcje wymogów dla wykładowcy, który jest lub(2013-02-12)

W11: Firm szkoleniowych z prawdziwego zdarzenia szukać na naszym rynku(2013-02-12)

BHP: Od 1 września 2012 r. weszło w życie rozporządzenieMinistra(2013-02-12)

W11: Do Macieja: Ja nie chcę, aby zlikwidować firmy szkoleniowe,(2013-02-13)

W11: Zmiana powinna także dotyczyć wzoru zapisów na zaświadczeniu o(2013-02-13)

W11: Do Macieja: Co zrobić, jak uczestnik szkolenia nie zda(2013-02-13)

BHP: Poprawki w przypadku negatywnego wyniku egzaminu były ale w(2013-02-13)

W11: Do BHP: W takim przypadku, komisja egzaminacyjna jest nie potrzebna. Należy zmienić zapis w przepisach (2013-02-13)

BHP: Stare uregulowania w zakresie szkoleń BHP stanowiły, że pracownik, który nie zda egzaminu ma egzamin poprawkowy, a gdy tego również nie zda jest zatrudniany w niższej kategorii gdzie wiedza w zakresie bezpieczeństwa jest również mniejsza.To jest też sposób na ograniczenie ilości wypadków. W obecnych uregulowaniach pracownik, który nie zdał egzaminu po szkoleniu BHP nie ma żadnych konsekwencji, a komisja i tak potwierdza że zdał. Jak widać walka jest nie o poziom wiedzy pracowników, a o kasę. (2013-02-13)

W11: Pracownicy podnoszą kwalifikacje lub je zdobywają na organizowanych kursach w ośrodkach szkoleniowych. Po ukończeniu takiego kursu przystępuje do instruktażu stanowiskowego w firmie do wykonywania prac ziemnych koparko - ładowarką. W trakcie szkolenia wychodzi, że ten pracownik nie zna podstawowych przepisów bhp do wykonywania prac ziemnych oraz do użytkowania maszyn budowlanych. Twierdzi, że bhp na kursie nie było. Kurs zaliczył, wiedzy zero. Jest pytanie, czy dopuścić go do pracy, czy nie. Pracodawca pokrył koszty kursu. I tu pojawia się problem. (2013-02-13)

BHP: Dosłowny zapis z lat 70 i 80 dotyczący egzaminów po szkoleniu w Ministerstwie Przemysłu Maszynowego . cytaL Kursy I, II i III stopnia powinny być zakończone egzaminem ustnym. Podczas egzaminowania zaleca się przyjąć następującą zasadę- każdy uczestnik egzaminu otrzymuje losowo po jednym zestawie pytań z każdego przedmiotu wykładanego na kursie. Dopuszcza się dwukrotną zamianę pytań z każdego przedmiotu.. W przypadku niedostatecznej oceny z jednego przedmiotu egzamin nie może być zaliczony i wówczas komisja egzaminacyjna zobowiązana jest do przeprowadzenia powtórnego egzaminu lub wyznaczenia terminu egzaminu poprawkowego. Natomiast w przypadku braku zaliczenia egzaminu poprawkowego z trzech przedmiotów, w tym z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, komisja zobowiązana jest przedłożyć odpowiedni wniosek do działu osobowego (kadr) i przekazać pracownika do ich dyspozycji. Koniec cytatu Składy komisji egzaminacyjnych: Dla grupy I aktualnie robotnicy i pracownicy administracyjno biurowi - kierownik – przewodniczący - oddziałowy społeczny inspektor pracy - przedstawiciel służby BHP. Dla grupy II aktualnie średni nadzór techniczny, pracownicy inżynieryjno-techniczni - kierownik – przewodniczący - Zakładowy społeczny inspektor pracy - przedstawiciel służby BHP. Dla III grupy aktualnie kierownicy działów i wydziałów, kierownicy komórek organizacyjnych - z-ca dyrektora – przewodniczący - inspektor pracy - kierownik służby BHP . Udział w komisji jest płatny. Takie egzaminy zweryfikują również wykładowców. Natomiast zaczynanie zmian od wykładowców bez egzaminów słuchaczy niczego nie załatwia. (2013-02-13)

W11: Problem tkwi w systemie kształcenia szkolnego i pozaszkolnego. Zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa pracy są pomijane. Liczna grupa zawodów i specjalności wymaga uprawnień prawnych do wykonywania pracy. Na tym etapie kształcenia powinny iść duże zmiany w programach szkolenia, uwzględniające przepisy bhp. Prcownik uczestniczący w szkoleniu okresowym bhp, jak nie zna podstawowych przepisów bhp np. przy wykonywaniu prac ziemnych, to nie rozumie o czym się mówi na takim szkoleniu. Propozycje zmian w dziedzinie szkoleń bhp nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, lecz niektórym tylko nabiją kasy. Najlepszy wykładowca nie nauczy bhp pracownika, jak ten pracownik nie zna podstaw bhp na swoim stanowisku pracy. (2013-02-14)

bhp51: Proponuję przanalizować informacje o zaistniałych wypadkach przy pracy publikowane w "Ateście" i w oparciu o te informacje zaproponować takie sposoby przeprowadzania szkoleń bhp, które przyczynią się do zmniejszenia wypadkowości. "Prości" pracownicy na szkoleniach bhp realizowanych w obecnej formie odpoczywają, drzemią, błądzą myślami. Angażują się dopiero na stanowisku pracy, gdzie omawia się namacalne zagrożenia przy maszynie, na stanowisku biurowym z komputerem, gdzie omawia się źle wyregulowane kszesło, przyjmowaną niewłaściwą (nieergonomiczną) pozycję przy pracy i inne ważne dla zdrowia pracownika zagadnienia. (2013-02-21)

Baca: Znajomość przepisów bhp osób kierujących pracownikami (brygadziści, mistrzowie, kierownicy) jest na niskim poziomie. Ta grupa zawodowa szczególnie unika szkoleń. (2013-02-21)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2013

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58395188