ATEST Ochrona Pracy

20 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Szkolenia bhp
Podsumowanie
część 4  (zobacz: część 1, część 2, część 3)

W ATEŚCIE nr 1/2013 rozpoczęliśmy podsumowanie proponowanych przez Stowarzyszenie Promocji Bezpieczeństwa Pracy w Tarnobrzegu zmian w dziedzinie szkoleń bhp i dyskusji na ten temat, omawiając m.in. wymagania dla jednostek szkoleniowych oraz ich wykaz. W numerze 2/2013 zajęliśmy się wyposażeniem niezbędnym do szkoleń oraz wymaganiami kwalifikacyjnymi dla wykładowców i instruktorów tematyki bhp, a w numerze 3/2013 omówiliśmy częstość szkoleń.

Propozycje zmian będziemy omawiać w następującym układzie:

obecnie obowiązujący przepis rozporządzenia,

propozycja zmiany,

uzasadnienie zmiany,

głosy za (jeśli były),

głosy przeciw (jeśli były),

inne komentarze.

Szkolenia sip

Obowiązujące rozporządzenie nie dotyczy szkoleń społecznych inspektorów pracy.

Propozycja zmiany:

W § 14.2 dodaje się p. 6:
"Szkolenia okresowe odbywają:
(...)
6) społeczni inspektorzy pracy."

Uzasadnienie zmiany:

Do § 14 ust. 2 dodaje się punkt 6 w brzmieniu: "społeczni inspektorzy pracy". Społeczna Inspekcja Pracy pełni ważną rolę nadzoru pracowniczego nad warunkami pracy. Udział przedstawicieli pracowników w kształtowaniu bezpieczeństwa pracy jest ważnym elementem zarówno polskiego, jak i europejskiego prawa pracy, a także warunkiem skutecznego zarządzania bezpieczeństwem pracy w firmie, w które musi być zaangażowany nie tylko pracodawca i jego służby doradcze, ale i sami pracownicy. Zagadnienia bezpieczeństwa pracy są wielodyscyplinarne, wymagają aktualnej wiedzy z różnych dziedzin, są regulowane przez wciąż zmieniające się przepisy. W związku z tym sprawowanie skutecznego społecznego nadzoru nad warunkami pracy nie jest możliwe bez nabycia przez społecznych inspektorów pracy wiedzy o bhp i okresowego aktualizowania tej wiedzy. Należy przy tym pamiętać, że społeczny inspektor pracy nie nabywa tej wiedzy w wystarczającym zakresie przed wyborem na tę funkcję. Dlatego dodanie w rozporządzeniu w sprawie szkolenia w dziedzinie bhp zapisu o konieczności odbywania szkoleń okresowych przez społecznych inspektorów pracy eliminuje to niedopatrzenie i wprowadza rozwiązanie istotne z punktu widzenia systemu ochrony pracy.

Głosy za:

"W odniesieniu do zwiększenia częstotliwości szkoleń obowiązkowych z zakresu bhp dla poszczególnych grup pracowniczych oraz objęcia obowiązkowym szkoleniem społecznych inspektorów pracy uznajemy argumenty przedstawione w uzasadnieniu za zasadne (przynajmniej w odniesieniu do niektórych grup). Jednakże uwzględnienie tego postulatu wymagałoby przede wszystkim wprowadzenia zmian w innych aktach prawnych dotyczących społecznej inspekcji pracy, a także akceptacji pracodawców dla ponoszenia dodatkowych kosztów z tytułu nowych obowiązkowych szkoleń." - z pisma prof. D. Koradeckiej (ramka II p. 5; ramkę zawierającą pisma dotyczące projektu zmian rozporządzenia, które wpłynęły do SPBP w Tarnobrzegu zamieściliśmy w nr. 1/2013, str. 6).

"Propozycję nowelizacji § 14 ust. 2 poprzez dodanie do niego p. 6 opiniujemy pozytywnie, gdyż społeczni inspektorzy pracy będąc pracownikami danego zakładu biorą udział w szkoleniu pracowników w zakresie bhp dla danego stanowiska pracy, na którym są zatrudnieni, tymczasem charakter ich funkcji wymaga specyficznego rodzaju szkolenia, zbliżonego rodzajowo do szkolenia dla osób kierujących pracownikami." - z pisma L. Rymarowicza (ramka II p. 10).

"Drugi »grosz« dotyczy Społecznej Inspekcji Pracy i okresowych szkoleń dla sip-ów. Ta propozycja wydaje się szczególnie istotna, na co wskazują przykłady wieloletniej aktywności wszechnic Społecznej Inspekcji Pracy przy niektórych zarządach regionów NSZZ Solidarność (m.in. uwzględnionych w zaproszeniu - wszechnic we Wrocławiu i Kaliszu) oraz podejmowana w ostatnim czasie przez niektóre okręgi inspekcji pracy akcja tworzenia »akademii SIP« (m.in. w Katowicach). Dla zapewnienia spójności działania tych ośrodków szkolenia z zapisami »Propozycji...« konieczne wydaje się zaproponowanie w załączniku do ewentualnego rozporządzenia - uzgodnionych we współpracy z nimi i Ośrodkiem Szkolenia PIP we Wrocławiu - wytycznych do specjalistycznego szkolenia dla sip-ów. Specyfika aktywności społecznych inspektorów pracy jest na tyle różna od pracy służby bhp, pracodawców czy państwowych inspektorów pracy, a jednocześnie znacznie bardziej wymagająca niż praca zwykłych pracowników, że szkolenia dla nich muszą do tej specyfiki zostać dopasowane." - z artykułu R. Adlera (ramka I p. 4; ramkę z artykułami poświęconymi szkoleniom bhp zamieściliśmy w nr. 1/2013, str. 5).

Głosy przeciw:

"W § 14 ust. 2 dodanie punktu 6 obejmującego społecznych inspektorów pracy obowiązkowym szkoleniem okresowym w zakresie bhp jest niewłaściwe z dwóch powodów. Po pierwsze społeczni inspektorzy uczestniczą w szkoleniach okresowych obowiązujących ich jako pracowników, po drugie nie można nakładać obowiązków administracyjnych lub służbowych na organy pełniące swoje funkcje społecznie. Ponadto problematyczna pozostaje kwestia obarczania pracodawców odpowiedzialnością za działalność społecznych przedstawicielstw pracowników." - z pisma R. Pacuły (ramka II p. 8). "§ 14.2 - Propozycja dotycząca społecznych inspektorów jest utopijna. W małych zakładach nie ma społecznych inspektorów pracy. Właściciele uosabiają ich ze związkami zawodowymi. Proponowałbym zapis »przedstawiciele pracowników«, tak jak to jest w dyrektywie 89/391/EWG, lub w ostateczności »społeczni inspektorzy pracy i przedstawiciele pracowników«." - z artykułu H. Karczowskiego (ramka I p. 6).

Inne komentarze:

"§ 14 ust. 2 p. 6 - sprawę szkolenia społecznych inspektorów pracy uregulowano w ustawie o SIP." - z pisma M. Matuszewskiej (ramka II p. 9).

Pierwsze szkolenie sip

Obecnie obowiązujący przepis rozporządzenia:

"§ 15.4. Pierwsze szkolenie okresowe osób zatrudnionych na stanowiskach wymienionych w § 14 ust. 2 pkt 1 przeprowadza się w okresie do 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na tych stanowiskach, natomiast osób zatrudnionych na stanowiskach wymienionych w § 14 ust. 2 pkt 2-5 - w okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy na tych stanowiskach."

Propozycje zmiany:

"§ 15.4. Pierwsze szkolenie okresowe osób zatrudnionych na stanowiskach wymienionych w § 14 ust. 2 pkt 1 przeprowadza się w okresie do 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na tych stanowiskach, osób wymienionych w § 14 ust. 2 pkt 6 - w okresie do 6 miesięcy od wyboru na funkcję społecznego inspektora pracy, natomiast osób zatrudnionych na stanowiskach wymienionych w § 14 ust. 2 pkt 2-5 - w okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy na tych stanowiskach."

Uzasadnienie zmiany:

Zgodnie z proponowaną zmianą społeczni inspektorzy pracy pierwsze szkolenie okresowe odbywają w okresie do 6 miesięcy od wyboru na funkcję społecznego inspektora pracy; ze względu na wagę tej funkcji pierwsze szkolenie okresowe sip należy przeprowadzić jak najszybciej po wyborach.

Ramowy program szkolenia sip

W załączniku nr 1 do rozporządzenia proponuje się wprowadzenie programu ramowego szkolenia dla społecznych inspektorów pracy:

IX. Ramowy program szkolenia okresowego społecznych inspektorówpracy

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest aktualizacja i uzupełnienie wiedzy i umiejętności w szczególności z zakresu:

a) przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz funkcjonowania społecznej inspekcji pracy,

b) kontroli warunków pracy,

c) analizy i oceny zagrożeń oraz metod oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami,

d) organizacji i metod kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

2. Uczestnicy szkolenia

Szkolenie jest przeznaczone dla społecznych inspektorów pracy.

3. Sposób organizacji szkolenia

Szkolenie powinno być zorganizowane w formie kursu lub seminarium, z uwzględnieniem ćwiczeń oraz z wykorzystaniem odpowiednich pomocy dydaktycznych, w szczególności filmów, środków multimedialnych, literatury oraz prasy fachowej, programów komputerowych, materiałów do ćwiczeń.

Lp. Temat szkolenia*) Liczba
godzin**)
1 Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z omówieniem źródeł prawa międzynarodowego (dyrektyw i rozporządzeń WE, konwencji MOP):
a) przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy,
b) ustawy o sip i związkach zawodowych,
c) przepisy dotyczące ochrony pracy kobiet i młodocianych,
d) problemy związane z interpretacją niektórych przepisów
4
2 Rola, zadania, uprawnienia społecznego inspektora pracy:
a) uprawnienia i zadania zakładowej organizacji związkowej w zakresie warunków pracy, bhp i przestrzegania pracowniczego prawa pracy,
b) organizacja pracy zakładowej społecznej inspekcji pracy,
c) obowiązki zakładu pracy wobec społecznych inspektorów pracy,
d) relacje pomiędzy zakładowym społecznym inspektorem pracy a zakładową służbą bhp,
e) zakładowa księga zaleceń i uwag społecznego inspektora pracy
2
3 Rola cech osobowych i kompetencji interpersonalnych w wykonywaniu obowiązków społecznego inspektora pracy:
a) psychologiczne uwarunkowania skutecznego działania,
b) cechy osobowe i kompetencje interpersonalne - w tym: stabilność emocjonalna, ekstrawersja, komunikatywność, otwartość na doświadczenia, sumienność, samodzielność decyzyjna, myślenie logiczne, myślenie twórcze, poczucie koherencji, odporność psychiczna, skuteczność,
c) autodiagnoza kompetencji
5
4 4 Metody identyfikacji, analizy i oceny zagrożeń oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami:
a) zagrożenia wypadkowe,
b) hałas i drgania mechaniczne,
c) szkodliwe czynniki chemiczne oraz pyły,
d) czynniki biologiczne,
e) promieniowanie podczerwone, jonizujące, nadfioletowe,
f) pola elektromagnetyczne,
g) energia elektryczna i elektryczność statyczna,
h) mikroklimat środowiska pracy,
i) oświetlenie pomieszczeń pracy i stanowisk pracy,
j) zagrożenia pożarowe i wybuchowe,
k) zagrożenia w transporcie wewnątrzzakładowym oraz przy składowaniu materiałów,
l) psychospołeczne czynniki środowiska pracy
4
5 Metody likwidacji lub ograniczania oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych i niebezpiecznych występujących w procesach pracy 2
6 Nowoczesne rozwiązania techniczno-organizacyjne wpływające na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym:
- urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne,
- urządzenia zabezpieczające,
- środki ochrony indywidualnej
2
7 Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (z uwzględnieniem programów komputerowych) 4
(w tym 2 ćwiczeń)
8 Analiza przyczyn wybranych wypadków przy pracy i związana z nimi profilaktyka 2
9 Nowoczesne metody propagowania bezpieczeństwa i higieny pracy 2
10 Organizacja i metodyka kontroli warunków pracy 3
(w tym 2 ćwiczeń)
11 Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku oraz problemy ochrony przeciwpożarowej 2
  RAZEM: Minimum 32
(w tym 4 ćwiczeń)

*) Szczegółowy program szkolenia powinien uwzględniać przepisy dotyczące przemysłu (działalności), z którego wywodzą się uczestnicy szkolenia.

**) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.

4. Ramowy program szkolenia (patrz tabela powyżej)

Uzasadnienie zmiany:

Wprowadza się ramowy program szkolenia okresowego społecznych inspektorów pracy, co jest konsekwencją wprowadzenia punktu 6 w § 14 ust. 2.

*

Na tym kończymy podsumowanie proponowanych przez SPBP w Tarnobrzegu zmian w dziedzinie szkoleń bhp i dyskusji na ten temat.

Dodaj swój komentarz


sceptyk: Moim zdaniem, obowiązek szkolenia SIP powinien wynikać z zapisów(2013-04-14)

sceptyk: PIP nigdy nie był zainteresowany współpracą z SIP. W(2013-04-14)

bhp51: Przygotowanie człowieka-pracowniak na najgorsze i jego zdrowie powinno być(2013-04-18)

BHP: SIP działa tam gdzie działają związki, a to w(2013-04-18)

sceptyk: Do BHP: Najwięcej kosztuje utrzymanie prezesów i wice. SIPowcy(2013-04-19)

BHP: Ustawa o społecznej inspekcji pracy jest z dnia 23(2013-04-19)

BHP: Jak SIP ma kontrolować stan budynków.. Tego nawet nie robi PIP. Od kontroli obiektów budowlanych jest urząd nadzoru budowlanego. Zgodnie z Art. 23 ustawy o SIP ust. 3 Rada Państwa której też już niema od 1989 r.miała po okresie 3 lat od wejścia ustawy o SIP dokonać oceny przebiegu realizacji ustawy i w razie potrzeby wystąpić o zmianę. Rady Państwa nie ma ustawa pozostała z zapisami z byłej epoki. (2013-04-19)

sceptyk: Służba bhp jest niechętnie nastawiona na działaność SIP. Zgodnie z Ustawą o SIP może kontrolować jakość pracy behapowca i wydawać jemu uwagi i zalecenia. I to się nie podoba pracownikom służby bhp, bo kto by śmiał ingerować w jego pracę. (2013-04-19)

Elżbieta B.: Nawiązując do powyższej dyskusji, zapraszam do zapoznania się z ramowym programem konferencji na ten temat http://www.ciop.pl/30325.html. Szczegółowe informacje nt konferencji będą opublikowane w najbliższym czasie. (2013-04-19)

sceptyk: No i gitara. Dyskusja na forum trwa. (2013-04-19)

ferdek: sceptyku nadal nie rozumiem twojego sceptycyzmu.. ale powiem Ci, że właśnie ja miałem do współpracy dobrego sip -owca. Moja współpraca a raczej współdziałanie z nim na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy były wzorcowe (w sensie celu ustawodawcy) Nie należałem do żadnego Zakładowego ZZ. Natomiast to ich przewodniczący (Zakładowych ZZ w firmie było sześć), wspólnie z pracodawcą tworzyli układową sitwę! Zakładowi Przewodniczący ZZ dostawali połowę płatnego czasu na działalność (też różne nagrody i premie a ten ich SIP - owiec wybrany przez ich członków - NIE!! Ale my daliśmy radę, mimo t,o w sprawach bhp! Była gitara W sprawach prawnych , dzięki układowym przewodniczącym ZZ pracownicy byli zgodnie z prawem rolowani i nie było gitary ;(, kurde ;( ....ale to już było ..i nie jestem sceptykiem tylko podobno jakimś tam kiepskim według niektórych ...może sceptyków..i gitara mi gra pięknie! (2013-04-20)

sceptyk: Niech gitara Ci zawsze pięknie gra. (2013-04-20)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2013

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58394883