ATEST Ochrona Pracy

28 marca 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 12/2023

Behapowcy po 1 lipca 2013 r.

1 lipca 2013 r. możliwość wykonywania zawodu utracą tzw. behapowcy kursowi, tzn. nieposiadający tytułu technika bhp czy studiów o kierunku lub specjalności w zakresie bhp, a jedynie kurs podstawowy dla służby bhp. Jednocześnie nastąpi dość znaczące ograniczenie możliwości funkcjonowania osób legitymujących się tylko (?) dyplomem technika bhp.

Rys. S.Antoniszczak
Rys. S.Antoniszczak

Pierwotny tekst obecnie obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704) zasygnalizował już (wtedy tylko alternatywnie) tendencję do podwyższenia wymogów kwalifikacyjnych niezbędnych do wykonywania zawodu behapowca. Niemniej jednak dopuszczano jeszcze wtedy inne podstawy kwalifikacyjne, w tym również średnie wykształcenie (niekoniecznie behapowskie). Nawet dla stanowiska głównego specjalisty ds. bhp posiadanie tytułu technika bhp czy studiów o kierunku lub specjalności w zakresie bhp nie było warunkiem koniecznym.

Prawdziwą rewolucją można nazwać nowelizację rozporządzenia w sprawie służby bhp z 2 listopada 2004 r. (DzU nr 246, poz. 2468), zgodnie z którą konieczne jest posiadanie tytułu technika bhp czy też ukończone studia o kierunku lub specjalności w zakresie bhp - w przypadku wyższych szczebli wtajemniczenia behapowskiego. Jak pamiętamy, osoby zatrudnione w służbie bhp i wykonujące zadania tej służby w dniu wejścia w życie wspomnianej nowelizacji, niespełniające podwyższonych wymagań kwalifikacyjnych, zachowały prawo do zatrudnienia w służbie bhp i wykonywania zadań tej służby przez 5 lat od dnia wejścia w życie nowelizacji, czyli od 1 lipca 2005 r. Kolejną nowelizacją (z 29 czerwca 2005 r. - DzU nr 117, poz. 986) pięcioletni okres przejściowy został wydłużony do lat ośmiu, czyli do 30 czerwca 2013 r. Warunek niezbędny do skorzystania z okresu przejściowego został bardzo precyzyjnie określony - było nim zatrudnienie w służbie bhp lub wykonywanie jej zadań w dniu 1 lipca 2005 r. W razie braku spełnienia tego warunku nowe wymogi kwalifikacyjne stały się obligatoryjne od 1 lipca 2005 r.

Wymagania kwalifikacyjne

Od 1 lipca 2013 r., już bez żadnych wyjątków, pracownikami służby bhp mogą być osoby spełniające następujące wymagania kwalifikacyjne:

1) inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy,

2) starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:

a) zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej trzyletni staż pracy w służbie bhp lub

b) wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

3) specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp,

4) starszym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej trzyletni staż pracy w służbie bhp,

5) głównym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej pięcioletni staż pracy w służbie bhp.

Podkreślenia, w kontekście wymienionych wyżej warunków stażu pracy w służbie bhp, wymagają dwie kwestie. Pierwsza to brak określenia wymiaru czasu pracy, co oznacza, że spełnieniem warunków stażowych będzie jedynie czas zatrudnienia bez względu na wymiar czasu pracy (wymiar etatu). Druga to "staż pracy w służbie bhp" oznaczający wyłącznie zatrudnienie na podstawie umowy o pracę w służbie (dziale) bhp.

Co kto może?

Osoba z kwalifikacjami inspektora ds. bhp może być zatrudniona wyłącznie na podstawie umowy o pracę w wieloosobowej komórce (dziale) bhp.

Osoba z kwalifikacjami starszego inspektora ds. bhp, oprócz ww. możliwości przewidzianej dla inspektora ds. bhp, może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę w jednoosobowej komórce (dziale) bhp, może być również pracownikiem zatrudnionym przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, o którym mowa w art. 23711 § 1 kodeksu pracy.

Osoba z kwalifikacjami specjalisty ds. bhp, oprócz ww. możliwości przewidzianych dla inspektora oraz starszego inspektora, może kierować wieloosobową komórką (działem) bhp, może również pełnić funkcję specjalisty spoza zakładu, o którym mowa w art. 23711 § 2 k.p.

Możliwości zatrudnienia osób posiadających kwalifikacje starszego czy też głównego specjalisty ds. bhp są takie same, jak w przypadku specjalisty.

Wśród osób pełniących obecnie funkcje specjalistów spoza zakładu, a niespełniających nowych wymagań kwalifikacyjnych dla tej formy działalności, pojawiają się informacje, iż rzekomym wyjściem z sytuacji będzie zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej i przejście na zatrudnienie na podstawie umowy-zlecenia. Należy więc wyjaśnić, że wykonywanie zadań służby bhp na podstawie umowy-zlecenia jest pełnieniem funkcji specjalisty spoza zakładu, o którym mowa w art. 23711 § 2 k.p.; bez znaczenia pozostaje w tym kontekście fakt, czy specjalista ten jest przedsiębiorcą czy też nie. Osoba legitymująca się tytułem technika bhp będzie mogła być zatrudniona w służbie bhp lub przy wykonywaniu zadań tej służby wyłącznie na podstawie umowy o pracę.

Nieprzewidziane zakłócenia

Chciałbym odnieść się do podnoszonych w środowisku tzw. nieprzewidzianych zakłóceń przebiegu ośmioletniego okresu przejściowego. Po wejściu w życie ostatniej nowelizacji rozporządzenia część naszych koleżanek i kolegów miała w perspektywie realną możliwość przejścia na emeryturę w niższym wieku niż powszechny wiek emerytalny (tzw. wcześniejszą emeryturę), zanim upłynie okres przejściowy. Dość poważnym zakłóceniem okazała się jednak ustawa o emeryturach pomostowych, która weszła w życie 1 stycznia 2009 r. i w praktyce pozbawiła znaczną część naszego środowiska możliwości skorzystania z przejścia na tzw. wcześniejszą emeryturę. Zdaję sobie sprawę, jakie niezadowolenie wzbudziła wśród zainteresowanych tego rodzaju zmiana prawa, jednak z obiektywnego punktu widzenia nie postawiła ich w stanie niemożliwości dostosowania się do nowych warunków gry, gdyż od dnia wejścia w życie ustawy o emeryturach pomostowych do dnia upływu ośmioletniego okresu przejściowego pozostawało dokładnie 4,5 roku - okres ten pozwalał (ze znacznym marginesem czasowym) na uzupełnienie kwalifikacji.

Drugie z zakłóceń - niedawne podwyższenie powszechnego wieku emerytalnego - nie jest wbrew pozorom zbyt uciążliwe. Problem dotyczy bowiem bardzo wąskiej grupy behapowców urodzonych w końcówce drugiego kwartału 1948 r. (w przypadku mężczyzn) oraz w końcówce drugiego kwartału 1953 r. (w przypadku kobiet), którzy wiek emerytalny (na starych zasadach, przed zmianą) mieli osiągnąć w okresie między 1 maja a 30 czerwca 2013 r. W przypadku tych osób osiągnięcie wieku emerytalnego opóźni się jedynie o 2 miesiące.

Powszechny wiek emerytalny w przypadku kobiet urodzonych pomiędzy 1 kwietnia 1953 r. a 30 czerwca 1953 r. wynosi co najmniej 60 lat i 2 miesiące.

Powszechny wiek emerytalny w przypadku mężczyzn urodzonych pomiędzy 1 kwietnia 1948 r. a 30 czerwca 1948 r. wynosi co najmniej 65 lat i 2 miesiące. Z tego wynika, że problem nie może być rozpatrywany w kategoriach pozbawienia środków do życia - w kontekście możliwości ewentualnego skorzystania ze świadczeń gwarantowanych innymi przepisami, jak np. zasiłek dla bezrobotnych, świadczenie przedemerytalne itd.Koniec

Dodaj swój komentarz


obserwator: Przeciez rozporządzenie nie dało możliwości kontynuowania pracy na stanowisku(2013-05-08)

obserwator: Cynizm wobec ludzi starych oraz nieznajomość aktów prawnych autora(2013-05-08)

Maciej Ś.: Przestań już biadolić, a zacznij się wstydzić.(2013-05-08)

obserwator: Kontynuując wątek przypomnę panu biegłemu,że wszyscy starzy specjaliści d/s.bhp(2013-05-08)

Maciej Ś.: Chłopie, ty nie kontynuujesz nauki, tylko biadolenie. Zacznij się(2013-05-08)

Andrzej Nowak: Szanowny "Obserwatorze" ! Odniesienie się do pańskich komentarzy nie(2013-05-08)

BHP: O formie zatrudnienia specjalisty d/s BHP czy tez inspektora(2013-05-09)

BHP: Z niższym wykształceniem i wymogami umowa o pracę z(2013-05-09)

ktoś: BHP zapomniałeś za na umowy cywilno prawne zatrudnia się(2013-05-10)

BHP: Na umowy cywilno prawne nie zatrudnia się. zatrudnia sie(2013-05-10)

Maciej Ś.: Gwoli ścisłości - jeśli już trzymać się sztyno pojęcia(2013-05-11)

BHP: Z dniem 1.01.2004 r. artykuł 298 KP dotyczący powołania(2013-05-11)

Maciej Ś.: Ale dalej istnieje i obowiązuje art. 68 Kp. i(2013-05-11)

ferdek: ...gwoli ścisłości, obserwator obserwuje bez "oczek" i stąd nie(2013-05-17)

W.Gudalewicz: Proponuję,aby uważnie zapoznali się z wipsem A. Nowaka i(2013-05-20)

Student: Wg mnie ustawa powinna także uwzględnić osoby kończące studia(2013-06-04)

ewa: Ukończyłam technikum o kierunku mechanicznym, na którym miałam obowiązujące(2013-06-05)

obrazowiec: Co to znaczy Tylko ? P.Nowak walcem ich Pan(2013-06-05)

Krzysztof : Do STUDENTA - kwestię służby bhp reguluje rozporządzenie a(2013-06-05)

Profesjonalista: Nareszcie jakieś profesjonalne i konkretne podejście do problemu wymogów(2013-06-11)

Maciej Ś.: Konkretne i profesjonalne podejście do wymogów kwalifikacyjnych służby bhp(2013-06-11)

zrzeszony: Nareszcie będzie porządek w służbie bhp, koniec ery kursowych(2013-06-11)

ibis: A co on tłumaczy ? na to jest przepis(2013-06-12)

BHP: Porządek w służbie BHP nie przekłada się na bezpieczeństwo(2013-06-12)

Maciej Ś.: Widzisz "ibisie", gdyby sam przepis (powszechnie dostępny) wystarczył do(2013-06-12)

ip: Do BHP: To po co ta służba jak nic(2013-06-12)

behapowiec2013: student nie pisz bzdur :) skończyłem podyplomowe z bhp(2013-06-17)

Maciej Ś.: (2013-06-17)

BHP: Ciekawe teorie wygłasza bechapowiec2013 , że zawód "behapowiec" w(2013-06-18)

Ted.: podam przykład swój. Zawód BHP-owca wykonuje od 87 r.(2013-06-25)

Maciej Ś.: .............społeczna pipa?.....................Fajne, cokolwiek to jest, czy cokolwiek(2013-06-25)

Juzio: Społeczny PIP. Absurd biegłego i(2013-06-25)

ferdek: "Ted"-zie.myślę,że wszystko robisz :"........Własnie po to aby mieć większe(2013-06-26)

doryk: Jest dobrze. Skoro środowisko leje na siebie kubły pomyj(2013-07-02)

Maciej Ś.: Niby jasne, acz.........pokrętne. No bo co to znaczy, że(2013-07-02)

bozena: behapowiec po podyplomowych studiach a co on umie skoro(2013-07-19)

technik: Ale jak znam życie, to w 4 lub 5(2013-07-22)

sceptyk: Do technika: Dyzio(2013-07-22)

specu: BHP napisał : Porządek w służbie BHP nie przekłada(2013-07-24)

Zbigniew: "Starzy behapowcy" Moim zdaniem nowe rozporządzenia o służbie bhp(2013-07-25)

praktyk: Zbigniewie, jak wynika z twojego wpisu, że i tylko(2013-07-26)

xxx: Tak dużo mówi się o kwalifikacjach BHP. A chyba(2013-09-01)

Maciej Ś.: Nie ma nic śmiesznego w tym, że behapowiec wypowiada(2013-09-02)

Pytanko?????: Czy staż w trakcie studiów się liczy do zdobycia(2013-09-18)

Profesjonalista: Do pytanko : staż w czasie studniów nie jest(2013-09-18)

Maciej Ś.: Jeśli "Pytanko????" jest studentem, to wskazane są korepetycje z(2013-09-18)

pepe: polecam WSZiA w Opolu, to szkoła dla wybranych..zapłać, koledzy(2013-09-18)

Krzysztof W.: I tu właśnie kłania się wyższy poziom wiedzy Techników(2013-09-19)

Piotr: Nie przesadzajcie, kto od razu po ukończeniu szkoły jest(2013-09-19)

Piotr K.: Do Krzysztofa W.: Zapomniał wół jak cielęciem(2013-09-19)

TomaszK: Popieram wypowiedź kolegi Krzysztofa W. który mówi o wyższości(2013-09-20)

Krzysztof W.: Piotrze K. dla Twojej informacji, ja skończyłem Technikum BHP(2013-09-20)

behapówka: Nie należy licytować się kto jest lepszy bo wiadomo,(2013-10-26)

spec Bhp: Witam. Panowie na nic staże, rozporządzenia itp. dopóki przy(2013-11-23)

sceptyk: Przepisy są, a życie dalej toczy się po staremu,(2013-11-24)

sceptyk: Stara gwardia trzyma się dobrze, młodzi i wykształceni grzeją(2013-11-24)

spec BHP: Nie, nie. Tu mowa o zupełnie kimś innym. Ale(2013-11-24)

Marek: Witam, cały artykuł jest interesujący, ale Państwo zapomnieli jako(2014-02-02)

Maciej Ś.: "...wcześniejsza USTAWA GWARANTUJĄCA (!!!) wykonywanie pracy........spoza zakładu pracy" -(2014-02-02)

Libero: Ustawy, rozporządzenia, zarządzenia – jeśli ktoś wierzy, że Państwo(2014-02-02)

Maciej Ś.: Lex proscipit non rescipit = prawo (np. ustawa) patrzy(2014-02-02)

EDO: PRAWO DRODZY KOLEDZY NIE DZIAŁA WSTECZ. RZYMSKIE PRAWO. STĄD(2014-02-23)

EDO: ALE TU PISZECIE PANOWIE PIERDOŁY. WIDZE ŻE IM WYŻEJ(2014-02-23)

marko: „WAM TEŻ SEJM MOŻE ZMIENIĆ USTAWĘ”. I zmienia. Takie(2014-02-24)

POŁUDNIE: Ile nienawiści ,a wszystko rozchodzi sie o ta kase(2014-02-25)

stary cynik: Ludzie!!!! Co się naparzacie! Gdzie w kodeksie karnym czy(2014-03-24)

TECHNIK BHP: Panie i Panowie technicy bhp!!! Proszę bez pieniactwa, nie(2014-03-24)

mgr inż......i na dodatek technik bhp: ..............no własnie teraz się neguje wiedzę tych fachowców, z długim stażem, którzy prowadząc D.G. od dawna nim jeszcze przepis ten wszedł, " pomagali " pracodawcom róznych dziedzin..... prowadzili im sprawy bhp - dobrze i bez uwag ze str PIP i PIS (nie mylić oczywiście!) i innych organów nadzoru, nie obciążając ich przy tym zusami i innymi podatkami ....ale nie "dorobili sobie studiów" - bo zbytnio nie mieli na to ani czasu ani kasy - duuuuużej kasy zresztą, to teraz ich trzeba zniszczyć, zdeptać ..... i kazać iść sie paść na zielonej trawce ......... to wydaje mi sie następny bubel prawny, zresztą jest ich dośc duzo!!!!! a teraz nie wiadomo od jakiego bubla prawnego zaczynać - robic porządki?!?!?!? Czy wreszcie ktoś w tym kraju zacznie od wywalenia nieżyciowych przepisów, które nic dobrego dla kraju nie dają. Młodzi za chlebem wyjeżdżają....... czy teraz czas na tych w wieku podeszłym?????????? (2014-05-20)

Arkadiusz: Do stary cynik. Prawda, że w KPK nie ma sankcji za wykonywanie zawodu w dziedzinie BHP, ale w/g nowych przepisów możesz nie mieć uprawnień do wykonywania tegoż zawodu. Prawo się zmienia, a z nim wymagania co do posiadanego wykształcenia w/w zawodzie. Był okres ochronny dla techników, który był również przedłużany i mogli wszyscy zainteresowani w tym czasie uzupełnić swoje kwalifikacje. Wykonując swoją działalność bez posiadania kwalifikacji (wykształcenie wymaganego) narażasz pracodawców na sankcje PIP, którzy to mogą w późniejszym czasie domagać się od Ciebie odszkodowania za wprowadzenie w błąd z posiadanymi uprawnieniami. (2014-06-04)

technik: Widzialy gały kogo brały. (2014-06-04)

elanak5: Ustawa deregulacyjna dotyczy uprawnień a nie zawodów, behapowiec jest zawodem. Nie posiadanie uprawnień-zawodu Specjalisty ds.BHP prowadzących działalność gospodarczą, w przypadku cięzkiego,zbiorowego lub śmiertelnego wypadku może spowodować postawienie zarzutów przez Prokuratora, z powodu przyczynienia sie do zagrożenia zdrowia lub życia pracownika, bodajże art 167 kk.Spotkałem się z takim przypadkiem. behapowiec bez stażu w służbie bhp prowadzi dzialalność usługową i nastąpił wypadek. Teraz prokurator postawił zarzuty nie tylko pracodawcy ale i behapowcowi. Dlatego warto ubezpieczyć się od OC dla zawodu. Biegły Sądowy z zakresu bhp Specjalista ds.BHP (2014-07-12)

Maciej Ś.: NIE MA MOŻLIWOŚCI PRAWNEJ „ubezpieczenia się OD odpowiedzialności cywilnej”. Możliwe jest natomiast częściowe ubezpieczenie WŁASNEJ odpowiedzialności cywilnej za wyrządzone szkody, i to pod określonymi warunkami. Zasadą jest naprawienie szkody przez sprawcę. Rekompensatę szkody wyrządzonej przez sprawcę (w jego imieniu) przejmuje ubezpieczyciel, ale…………..TYLKO do określonej kwoty ubezpieczenia (ubezpieczenie nie jest bezgraniczne). Poza tym – ubezpieczenie obejmuje WYŁĄCZNIE szkodę wyrządzoną nieumyślnie. Stan sprawcy szkody, działającego w stanie nietrzeźwości wyłącza zobowiązania ubezpieczyciela. Podobnie – działanie sprawcy bez wymaganych uprawnień nie jest objęte ubezpieczeniem (bo jest to zwyczajne, i świadome oszustwo). (2014-07-12)

retyret: Jakie to środowisko jest wściekłe. Ile tu zawiści i idiotycznych animozji. Teraz wiem, czemu jestem wolnym strzelcem i do żadnej bandy zrzeszającej nawet hp-owców się nie zapiszę. Czytam te wypociny niektórych fachowców z Bożej łaski co to po podstawówce są biegłymi Sądu pracy i śmieję się w duchu. Jedno mnie jednak zastanawia, czemu PIP nie rozpoczął jeszcze kontroli w temacie uprawnień w służbie bhp? Tylu młodych ludzi szuka pracy, mają wiedzę i kwalifikacje ale roboty znaleźć nie mogą, bo banda pryków- bez kwalifikacji zajmuje po kilka 1/8 etatu i kilka zleceń. Stosują dumping cenowy i nic ich nie przebije - tym bardziej że pracodawcy to idioci ,dla których liczy się zrobienie roboty, a że bez uprawnień- a kto to sprawdzi. (2014-07-17)

kamila: Czuję, że zaraz będzie na mnie nagonnka, ale moja histroia wygląda tak... - od 10.03.2013 r.-10.10.2013 (7 miesięcy) pracowałam w małym zakładzie jako inspektor do spraw BHP na umowie zlecenie i mając tytuł technika BHP - od 10.10.2013 do 18.01.2014 (3 miesiące) w tym samym zakłądzie jako inspektor ds BHP na umowę o pracę - od 01. 04.2014 do dnia dziejszego (6 miesięcy) w innym zakładzie jako inspektor ds. BHP na umowę o pracę (w tym okresie skończyłam już studia podyplomowe) Ciągle wysyłałam CV aby znaleźć nową, lepszą pracę i stało się tak... przeszłam rozmowę kwalifikacyjną i dostałam pracę na stanowisku SPECJALISTA ds. BHP !! Teoretycznie nie mogę pełnić takiej funkcji, lecz wykładowcy wiele razy podkreślali, że wszystko zależy od pracodawcy i tego jak on interpretuje przepisy . Wcześniejsze prace podejmowałam sama, na korzyść pracodawcy, sama kwapiłam sie aby to robić, szkolić i rozwijać w tym kierunku. Oprócz technika zdanego na 96%, studiów podyplomowych na 5 dodatkowo certyfikaty ISO na audytora wewnęrznego !! I wynika, ze nie powinnam przyjąc tej pracy !! I Co mam robić jak z tego wybrnąć, uwazam że mam wystarczające kwalifikacje, ostatnie 4 lata mojego życia praktycznie kręciły się wokoł BHP :( (2014-10-03)

John: Siedz cicho i dalej pracuj jako specjalista. Koleżeńska porada. (2014-10-03)

Starzyk: Ile mądrości w tych wypowiedziach, tylko jakoś wypadków nie ubywa. Na nic dyplomy jak we łbie pusto! W moim czasie to była nauka a potem kasa, a dziś najpierw kasa potem dyplom. (2015-01-20)

zdzisław: jestem pracownikiem służby bhp od dnia 01 lipca 1974 roku, pracuję 40 lat tylko jako pracownik służby bhp. 01 07. 2014 roku minęło 40 lat mojej pracy w tym zawodzie. Byłem świadkiem przemian w dziedzinie prawa prawy, legalizacji ustawy kodeks pracy, który wszedł w życie 01.01.1975 roku.Praca ta była i jest moją pasją i powołaniem. Jako młody człowiek chciałem podnosić swoje kwalifikacje ale niestety nie było w naszym kraju typowej uczelni , która kształci specjalistów w dziedzinie bhp . Po kilku latach poszukiwań znalazłem szkołę im J. Gagarina w Zielonej Górze, która kształciła inż bhp. Z takich czy innych względów jej nie ukończyłem tz. nie podjąłem kształcenia. Ukończyłem Policealne Studium BHP, otrzymując tytuł technika bhp, ukończyłem SN-Studium Nauczycielskie oraz szereg innych kursów w dziedzinie bhp m.in w Ministerstwie Pracy, w Ośrodkach Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu. Kwalifikacje podnosiłem stosownie do możliwości określonych w naszym kraju.Dodam że nie było uczelni , która kształciła mgr, inż. bhp.Przyszedł czas na nowe rozporządzenie w sprawie służby BHP, gdzie określono kwalifikacje służby bhp, jeden z wielu warunków to ukończone studia wyższe, moze to być geografia, fizyka, matematyka, i co dalej wystarczy roczne podyplomowe w szkole prywatnej, rok pracy i taka osoba staje się z mocy prawa wybitnym specjalistą spoza zakładu pracy w dziedzinie bhp, czy na pewno jest to specjalista, który może wykonywać pracę na podstawie umowy cywilono-prawnej ? Obecnie PIP SPRAWDZA KWALIFIKACJE służby bhp, kontrola ta ogranicza się do sprawdzenia dokumentacji potwierdzającej wykształcenie, ale zapominamy,żę warunkiem jest jeszcze posiadanie rocznego stażu pracy niestety w pełnym wymiarze czasu pracy, dokumentem potwierdzającym to jest świadectwo pracy, niestety większość nowych urodzonych specjalistów takiego stażu pracy nie posiada, co uchodzi uwadze kontrolujących.Dodatkowa sprawa twierdzenie że osoby posiadające tytuł technika nie posiadają uprawnień jest nieuprawnione i nie powinno być wypowiadane przez kontrolujących- uprawnienia posiadają ale należy potwierdzić to stosowną umowa o prace. To tyle na temat specjalistów bhp życzę wytrwania i dużego stażu pracy i wytrwania do 67 roku życia, dodatkowo powiem że trudno mi wyobrazić sobie w wieku 67 lat stolarza, piekarza, masarza, spawacza, kierowce TIRA, górnika,Ktoś zapomniał o nas długoletnich pracownikach służby bhp, a robienie szkoły dla papierka w szkole prywatnej za czesne jest chyba mało moralne z poważaniem 60 letni pracownik służby bhp z 40 letnim stażem pracy pozdrawiam (2015-02-08)

Łeszek: Panowie BHP-owcy jeszcze chwilkę i się pozjadacie. Jak czytam te wasze mądrości to czkawka mnie szarpie,przecież wy naprawde nie rozumiecie litery prawa pisanego ustawą o BHP. Tylko rebucha nic poza tym. A już wasz stosunek do weteranów BHP, to ...mistrzostwo świata. Twoje kwalifikacje drogi młody i kolego też jedną lichą ustawą można , ograniczyć ,uchylić, pozbawić pracy. PRAWO NIE POWINNO DZIAŁAĆ WSTECZ. A tu niestety działa... (2015-04-28)

Eryk: 1. Choć wątek już stary, ale wciąż aktualny, jak(2015-07-06)

pedant: Uważasz się za pedanta, a wręcz purystę. Otóż nigdy(2015-07-06)

Jan: Eryku w tym roku mija mi 30 lat pracy(2015-07-07)

Eryk: Drogi Janie. Miło mi, że podzielasz moje poglądy. Gratuluję(2015-07-07)

Pier-du: Pitolicie Hipolicie, a "zresztą" pisze się(2015-07-07)

Eryk: Jednak ktoś czyta. Dziękuję Panie Pier-du. Ciekawe jak zabrzmi(2015-07-07)

Jan: Eryku nawet podobają mi się Twoje pomysły szczególnie ten(2015-07-07)

Jan: Nie wiem czy nie należałoby się zastanowić nad związkiem(2015-07-07)

Pier-du: Pier-du w dopełniaczu (kogo? czego?) = (tego)(2015-07-07)

Eryk: Szanowny (na) Pier-du. Fajnie, że masz poczucie humoru. Pisząc(2015-07-09)

Karolina: Witam bardzo proszę o odpowiedź Jestem osobą z wykształceniem(2015-07-24)

kich: ...... Czy mogę być zatrudniona jako st. inspektor ds(2015-07-24)

Pracownik: Czygi wice wójt może być bhpowcem? I służyć swoje(2016-10-05)

kamil: nieaktualne- należałoby oznakować(2018-03-20)

Wiktor: A co konkretnie jest w tym artykule(2018-03-20)

WacłaW Gudalewicz: W pełni popieram wywody i przypomnienie wszystkim osobom pełniącym(2023-10-27)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2013

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58066880