ATEST Ochrona Pracy

18 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Służba bhp to wyodrębniona komórka

Czytelnik pisze: Zakład pracy, w którym pracuję, zatrudnia 300 pracowników. Nie ma wyodrębnionej komórki organizacyjnej stricte zajmującej się bhp, ale jest to komórka wielozadaniowa, gdzie spośród kilku zatrudnionych w niej pracowników wykonujących różne zadania przedmiotowe (np. pracownik od controllingu, pracownik ds. administracyjno-organizacyjnych) jest też pracownik, który ma zakres zadań dot. bhp (posiada zakres czynności starszego inspektora bhp). Ponadto w regulaminie organizacyjnym zakładu komórka ta ma oprócz różnych zakresów szczegółowych również zakres z bhp zgodnie z rozporządzeniem, który wykonuje wcześniej wspomniany pracownik. Pytanie, czy taka komórka spełnia wymóg komórki służby bhp, a więc czy praca w niej liczy się jako staż umożliwiający nabycie uprawnień specjalisty bhp? Czy raczej należałoby wyodrębnić osobną komórkę, nazwać ją komórką bhp, pomimo że byłaby jednoosobowa. Na marginesie, pracownik od bhp ma pełne kwalifikacje z zakresu bhp (mgr po studiach bhp), kierownik tej wielozadaniowej komórki organizacyjnej również posiada dodatkowo kwalifikacje bhp. Proszę też o opinię czy taki pracownik może wykonywać również inne czynności w zakładzie, tj. czy może mieć dwa zakresy czynności - jeden dotyczący bhp, drugi dotyczący np. wykonywania innych czynności. Czy wówczas winien mieć dwie umowy o pracę po pół etatu?

Pracodawca zatrudniający powyżej 100 pracowników tworzy służbę bhp jednolub wieloosobową albo zatrudnia w niej pracownika w niepełnym wymiarze czasu pracy. Służbę bhp stanowi więc wyodrębniona komórka organizacyjna, która - na co należy zwrócić uwagę - podlega bezpośrednio pracodawcy. W sytuacji przedstawionej przez czytelnika, aby zapewnić zgodność z wymogami prawnymi w tym zakresie, najlepszym rozwiązaniem byłoby wyłączyć służbę bhp z wielozadaniowej komórki i utworzyć jednoosobową komórkę bhp. Odnosząc się do drugiego pytania, ustawodawca używa pojęcia "służba bhp", co nie jest tożsame z "wykonywaniem zadań służby bhp", wobec tego zdobywanie stażu w służbie bhp winno odbywać się za pomocą odrębnej umowy o pracę, choćby w niepełnym wymiarze czasu pracy.

Podstawa prawna:

1) Art. 23711 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (DzU z 1998 r., nr 21, poz. 94 ze zm.).

2) Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.). Koniec

A.N.


Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2013

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58363321