ATEST Ochrona Pracy

27 maja 2019 r.

[Prenumerata] [Spis treści]     

 

Wydarzenia

Wydarzenia

Wydarzenia

Zobacz starsze wydarzenia

  poprzednie   następne  

2019-04-16 14:27

Niezwykła wystawa samochodów


2 kwietnia 2019 r. w Turynie zostało otwarte centrum Heritage HUB, w którym prezentowane jest motoryzacyjne dziedzictwo włoskich marek należących do Grupy Fiat Chrysler Automobiles. Odbywa się tam obsługa klientów oraz sprzedaż, zorganizowana jest również wystawa poświęcona Grupie FCA. Centrum Heritage HUB prezentuje historię Fiata, Lancii i Abarth – marek ściśle związanych z okolicami Turynu, jak również historię Alfa Romeo.
Wystawę zorganizowano w budynku Officina 81 przy Via Plava, stanowiącym część ogromnej strefy przemysłowej Mirafiori – zabytkowego zespołu zakładów produkcyjnych, znanego z wynalazczości i inżynierii. Ogromna hala została poddana pracom konserwatorskim, przeprowadzonym tak, by zachować jej industrialny charakter. Zwiedzając halę, można zapoznać się z historią Mirafiori – fotografie i opisy opowiadają o najważniejszych wydarzeniach związanych z tym obiektem, osiemdziesiąt lat po jego otwarciu.
Dla fanów motoryzacji największą gratką jest wystawa samochodów – na 15 000 metrów kwadratowych umieszczono ponad 250 pojazdów. Są to prawdziwe perełki ze zbiorów FCA, a niektóre z nich zostały udostępnione po raz pierwszy. Nie jest to tradycyjna przestrzeń muzealna, lecz nieustannie uzupełniane trójwymiarowe archiwum i źródło pomysłów, które można podziwiać podczas wycieczek z przewodnikiem. W centralnej części budynku znajduje się osiem tematycznych wystaw, a na każdej z nich osiem samochodów z różnych okresów, reprezentujących różne marki. Najstarszy został wyprodukowany w 1908 r., a najnowszy w 2008 r.
Pierwsza wystawa tematyczna skupia się na konstrukcji pojazdów mechanicznych, w przypadku których nowy projekt był istotny przede wszystkim z punktu widzenia potrzeb funkcjonalnych i produkcyjnych. Można zobaczyć tam takie modele jak Lancia Lambda – pierwszy model, w którym zastosowano samonośne nadwozie czy Lancia Flavia – pierwszy włoski model wyposażony w napęd na przednią oś i hamulce tarczowe na wszystkie cztery koła. Ponadto przedstawione są inne modele Fiata, m.in. Fiat 500 Topolino, Fiat 600, Fiat Panda i Fiat Uno.
Na drugiej wystawie zgromadzono samochody koncepcyjne, które wyróżniają się oryginalnym nadwoziem i wyposażeniem. Obrazują również przejście od wymarzonego utopijnego auta do bardziej namacalnego wymiaru samochodów produkowanych na indywidualne zamówienie. Są to m.in. Fiat 130 Familiar i Panda Rock Moretti, Abarth 2400 Coupé Alemanno, jak również Lancia Astura Farina i Flaminia Coupé Loraymo.
Trzecia wystawa prezentuje działania Grupy Fiat, która od początku lat siedemdziesiątych XX w. kładła nacisk na kwestie środowiskowe, dążąc do tworzenia pojazdów pozwalających na ograniczenie wpływu na środowisko w trakcie produkcji, użytkowania i utylizacji. Stosując strategię koncentrującą się wokół ekonomii użytkowania i optymalizacji metod produkcyjnych, Fiat realizuje programy badawcze, które prowadzą do opracowywania rozwiązań i technologii, a następnie stopniowego wdrażania ich w ramach całej oferty firmy. Wyróżniają się także prototypy elektrycznych aut kompaktowych, jak np. X1/23 z 1974 r. czy Ecobasic z 1999 r. – cuda techniki pod względem zarówno silników, jak i komponentów.
Czwarta poświęcona jest modelom aut, które były bohaterami niezwykłych przygód. Przykładem może być Fiat Campagnola AR 51, który w 1952 r. przejechał przez całą Afrykę, z Kapsztadu do Algierii, w rekordowym czasie 11 dni, lub Fiat 1100 E, który w 1953 r. okrążył świat dookoła z jednym kierowcą na pokładzie, pokonując ponad 72 tys. km. Jest też Fiat 124S, który w 1970 r. dotarł z Kapsztadu do Przylądka Północnego w 50 dni, Fiat 131 Abarth Diesel, który w 1977 r., jeszcze przed wejściem na rynek, wygrał rajd Londyn-Sydney, a także Lancia Delta HF Integral Group A, zwycięzca Rajdu Safari w 1988 r. z Miki Biasionem i Tiziano Siviero na pokładzie czy 500 Overland, który w 2008 r. odtworzył trasę legendarnego wyścigu Pekin-Paryż, idąc w ślady modelu Overland.
Na piątej wystawie znajdują się pojazdy, które zapisały się w historii przez udział w wyścigach, w których liczyła się prędkość i wytrzymałość oraz takie, którym udało się pobić rekord świata. Dwa najstarsze auta: Fiat S61 i „Alfa” Sport o mocy 12 KM, wyścigowy następca pierwszego samochodu skonstruowanego przez firmę Lancia, wyprodukowane zostały w 1908 r. Obok tych modeli znajduje się Lancia D50 biorąca udział w wyścigach Formuły 1, trzy auta wyprodukowane przez Abarth w latach 50. i 60. XX wieku, które ustanowiły najbardziej imponujące rekordy oraz dwóch zwycięzców rajdów wytrzymałościowych: Lancia Beta Montecarlo Turbo i LC2.
Szósta wystawa poświęcona jest bezpieczeństwu w małych modelach samochodów Grupy FCA. To cel, który przyświeca zarówno marce Fiat, jak i Lancia już od początku XX wieku. Na przykład w 1933 r. wprowadzenie dodatkowego nadwozia samonośnego w Lancii Auguście – pierwszym aucie z nadwoziem zamkniętym, w którym zastosowano to rozwiązanie – przyczyniło się do poprawy sztywności skrętnej i zwiększonego bezpieczeństwa w przypadku kolizji. To samo rozwiązanie zostało zastosowane w Lancii Ardei produkowanej od 1939 r., gdzie dodatkowo wprowadzono niezależne zawieszenie osi przedniej, co jeszcze bardziej przyczyniło się do lepszego trzymania się drogi i lepszej dynamiki pojazdu. Prowadzone przez Fiata badania nad bezpieczeństwem aut kompaktowych znalazły przełożenie na wiele ciekawych prototypów, takich jak Fiat City Taxi (1968), pojazd do użytku publicznego o nietypowej asymetrycznej konstrukcji bocznej, czy modele ESV 1500 i ESV 2000 zaprojektowane specjalnie pod kątem bezpieczeństwa i odporności podczas wypadku.
Przedostatnia wystawa zawiera różne pojazdy z poszczególnych epok, które dzięki swoim unikalnym cechom skutecznie uosabiały tożsamość ówczesnych marek, wprowadzając nowoczesną stylistykę, dającą początek nowej modzie. Przykładem jest Lancia Aurelia B20, która zapisała się jako pierwowzór samochodów sportowych typu GT, zwiastując nadejście mody na „klasyki”, jak miało to miejsce w przypadku Fiata Barchetta.
Ostatnia wystawa dotyczy pojazdów, które brały udział w rajdach samochodowych czy to na zaśnieżonych szczytach gór, czy na pustyniach. Z uwagi na panujące podczas nich warunki, rajdy samochodowe stały się trudnym i wymagającym poligonem doświadczalnym dla najbardziej ambitnych wyzwań technologicznych. Marki Lancia, Fiat i Abarth podejmowały takie wyzwania i zapisały się na kartach historii jako zdobywcy najbardziej prestiżowych nagród. W tej części tematycznej pawilonu Heritage HUB można zobaczyć m.in. Lancię Fulvię HF 1600, która wygrała rajd Monte Carlo 1972, futurystycznego Stratosa HF, zwycięską Deltę HF oraz Fiaty 124 Abarth Rally i 131 Abarth Rally.

Więcej o wystawie: https://www.fcaheritage.com/en-uk

  poprzednie   następne  

Dodaj swój komentarz


Karol: A może jakiś artykuł o polityce? O samochodach już jest ;) (2019-04-17)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2019

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 32942042