ATEST Ochrona Pracy

23 lipca 2019 r.

[Prenumerata] [Spis treści]     

 

Wydarzenia

Wydarzenia

Wydarzenia

Zobacz starsze wydarzenia

  poprzednie   następne  

2019-06-21 10:43

Kongres Edukacyjny – OSE świat możliwości


7 czerwca 2019 r. w warszawskim Centrum Nauki Kopernik odbył się „Kongres Edukacyjny – OSE świat możliwości”, zorganizowany przez NASK. Wydarzenie skupiło się na następujących pytaniach: Czy elektroniczne gadżety ogłupiają dzieci? Czy mogą pomóc im uczyć się skuteczniej? Jak wykorzystać internet na codziennych zajęciach w szkole? Czy nowoczesność to tylko technologia?Czy tego chcemy, czy nie, internet stał się dla młodzieży naturalnym środowiskiem codziennych aktywności – rozrywki, życia społecznego, zdobywania informacji o świecie. Średni czas korzystania z internetu przez polskich nastolatków wynosi 4 godziny i 12 minut na dobę – tak wynika z badań z cyklu „Nastolatki 3.0”, przeprowadzonych przez NASK. 27 proc. ankietowanych zadeklarowało korzystanie z sieci od dwóch do czterech godzin dziennie. Niewiele mniejszy odsetek (22,9 proc.) od czterech do sześciu godzin. 12 proc. szacuje, że spędza dziennie w sieci osiem lub więcej godzin. Lista czynności, do których młodzież wykorzystuje zasoby internetowe obejmuje naukę – poszukiwanie informacji potrzebnych do odrabiania lekcji i przygotowania się na zajęcia w szkole. Naturalnym byłoby wykorzystywanie w szkole internetu nie tylko do przekazywania wiedzy, ale też do ćwiczenia umiejętności samodzielnego zdobywania informacji. Nie zawsze jednak tak to wygląda. Badania nastolatków wykazały, że jeżeli nauczyciele wykorzystują internet na zajęciach, to najczęściej po to, aby odtwarzać filmy – spotkało się z tym 81,2% badanych. Nauczyciele pokazują też prezentacje (77,6% uczniów ma takie doświadczenie), w dalszej kolejności korzystają z programów edukacyjnych (60,6%), pokazują zdjęcia (48,1%). Z kolei ucząc się w domu, uczniowie szukają pomocy przede wszystkim na Wikipedii (76,3%) oraz po prostu wpisują swoje pytania do wyszukiwarki (62,6%). Popularnym źródłem szkolnej wiedzy są też serwisy z gotowymi odpowiedziami, np. Ściąga, Odrabiamy, Zapytaj, Bryk. Każdy z nich jest wskazywany jako często używane źródło przez ponad 20% nastolatków. Niektóre regularnie odwiedza połowa ankietowanych. Z tych wyników wyłania się obraz edukacji nastawionej na bierne przyswajanie i odtwarzanie wiedzy. Tymczasem wiadomo, że bardziej skuteczne są modele aktywizujące uczniów, wymagające od nich większego zaangażowania twórczego i samodzielnego poszukiwania rozwiązań problemów.Na kongresie zaprezentowano praktyczne rozwiązania, możliwe do zastosowania na szeroką skalę w szkołach w całej Polsce. Zaproszonych zostało wielu praktyków, mających doświadczenie z wykorzystaniem nowych narzędzi w kształceniu młodzieży. Przedstawiono innowacyjne sposoby wykorzystania w szkole technologii – np. rzeczywistości wirtualnej i rzeczywistości rozszerzonej. Eksperci dzielili się również swoimi doświadczeniami na temat wdrażania do codziennego kształcenia innowacyjnych narzędzi. W trakcie warsztatów uczestnicy konferencji poznali skuteczne sposoby na wprowadzanie cyfrowych nowości do swoich szkół. Tematem były również możliwości związane z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną (OSE). W ramach tego rządowego programu wszystkie szkoły uzyskają możliwość korzystania bezpłatnie z szerokopasmowego internetu. Z myślą o tym powstaje ekosystem OSE, który umożliwi udostępnianie i wymianę treści, narzędzi i idei, służących wykorzystaniu nowych technologii w twórczy i kształcący sposób. NASK planuje stworzyć zaplecze techniczne ekosystemu oraz system promujący aktywność uczniów i nauczycieli w wykorzystywaniu i tworzeniu nowoczesnych narzędzi edukacyjnych.
Strona Kongresu – https://kongres.nask.pl/

  poprzednie   następne  

Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2019

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 33488035