ATEST Ochrona Pracy

29 września 2020 r.

[Prenumerata] [Spis treści]     

 

Wydarzenia

Wydarzenia

Wydarzenia

Zobacz starsze wydarzenia

  poprzednie   następne  

2020-09-15 8:55

Opakowanie prawdę ci powie


Opakowanie to jeden z najskuteczniejszych sposobów komunikacji z klientami. Nie tylko mówi o zawartości, ale w coraz większym stopniu mówi też o sobie i swoim wpływie na środowisko. Niestety opakowania cieszą się złą sławą u wielu konsumentów. Często postrzegane jako zbędne i szkodliwe dla środowiska, symbol zanieczyszczonych krajobrazów i oceanów. Chociaż producenci dokładają starań, by to zmienić, wciąż pozostaje wiele do zrobienia, aby wprowadzić uniwersalny system utylizacji i recyklingu opakowań.

Samo opakowanie nie tylko pomaga producentom w sprzedaży ich produktów, ale także w kształtowaniu opinii i wywieraniu pozytywnego wrażenia. Minimalistyczne opakowanie z mniejszą liczbą elementów konstrukcyjnych może przekazywać autentyczność i wewnętrzną wartość, jednocześnie zmniejszając zużycie materiału. Zadaniem opakowania jest reprezentowanie całego produktu. Ekologiczność produktu jest często oceniana na podstawie jego opakowania. Konsumenci bardzo szybko zauważają niespójności, które mogą przynieść odwrotny skutek do zamierzonego, jeśli informacje na opakowaniu nie odpowiadają rzeczywistości.

Kluczowym zadaniem producentów opakowań jest zbudowanie zaufania do opakowania i dostarczenie informacji o jego ważnych cechach. Firmy powinny przekazywać informacje o swoich opakowaniach w zrozumiały i uczciwy sposób. Dlaczego użyto tego materiału? Jaki jest najlepszy sposób pozbycia się go przez konsumenta po zużyciu? Te i inne informacje muszą być jasne, aby opakowanie można było wykorzystać w gospodarce o obiegu zamkniętym. Nowe opakowania powinny być projektowane tak, aby konsument wiedział, do jakiego kosza lub worka je wrzucić – to pozwoli na ich optymalne wykorzystanie przez firmy recyklingowe. Często nie udaje się to w przypadku łączenia różnych materiałów, czego należy unikać, ponieważ konsumenci nie mogą łatwo oddzielić różnych materiałów składowych opakowania i nie wiedzą, jak je segregować. O tym, że może to sprawnie zadziałać, świadczy przykład torebek na zupę Unilever, które są teraz wykonywane z jednego materiału i dzięki temu są łatwiejsze do recyklingu.

W przypadku opakowań zrównoważony rozwój i wiele powiązanych z nim aspektów, takich jak recykling, ślad ekologiczny i redukcja emisji CO2, muszą odgrywać kluczową rolę. Choćby dlatego, że w coraz większym stopniu sprzedawcy detaliczni chcą sprzedawać produkty w opakowaniach bardziej przyjaznych dla środowiska. W końcu produkty bardziej przyjazne środowisku to dobry sposób na promocję firmy.

Wiele przedsiębiorstw handlowych postawiło sobie za cel zmniejszenie ilości odpadów opakowaniowych i zwiększenie możliwości recyklingu. Może to polegać na całkowitej rezygnacji z opakowania, jak np. w przypadku organicznych ogórków Aldi, które do niedawna były pakowane w folię termokurczliwą, lub na zastąpieniu tacek plastikowych tacami tekturowymi, tak jak to zrobiła sieć hipermarketów Kaufland w przypadku mięsa mielonego marki Purland. Nawet jeśli są to tylko odosobnione przypadki, konsumenci zwracają na nie uwagę. Grupa Rewe postawiła sobie również ambitny cel, aby do końca 2030 r. używać wyłącznie przyjaznych dla środowiska opakowań własnej marki (tylko na rynku niemieckim), ustanawiając tym samym standardy również dla producentów artykułów markowych sprzedawanych w supermarketach.

Działania rozwojowe zmierzające do wprowadzenia nowego opakowania nie zawsze są łatwe. Jednak przykład producenta mrożonek Frosta pokazuje, że te wysiłki ostatecznie się opłacają. Po początkowo wysokich kosztach firma z powodzeniem wprowadziła tace w całości wykonane z kartonu, które można utylizować jako makulaturę. Firma Henkel natomiast udowodniła, że opakowania plastikowe nie muszą być mniej przyjazne dla środowiska, jeśli można je w całości poddać recyklingowi. Ich skoncentrowany płyn do mycia naczyń Pril sprzedawany jest w plastikowych butelkach z recyklingu (tylko na rynku niemieckim). Alb-Gold, mniejsza firma produkująca makarony, również zdecydowała się na zmianę i obecnie oferuje swoje produkty z makaronu w papierowych torebkach zamiast zwykłych plastikowych torebek w kształcie tuby. Za tę innowację firma została zwycięzcą niemieckiej nagrody opakowaniowej na targach FACHPACK 2019. Dzięki chęciom mniejszych firm do eksperymentowania i wprowadzania nowych rzeczy, zdobywają one zaufanie konsumentów, a wielcy gracze idą za ich przykładem.

Oprac. na podstawie:
https://www.fachpack.de/en/news/industry-news/2020-industry-news-experiment-packaging-uivovzop4e_pireport

  poprzednie   następne  

Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2020

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 37850642