ATEST Ochrona Pracy

20 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Kontrola warunków pracy (cz. 1)

Pracownik

Zgodnie z zapisem ustawy Kodeks pracy (ustawa z 26 czerwca 1974 r. - tekst jednolity: DzU z 1998 r., nr 21, poz. 94 ze zm.), służba bhp pełni funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bhp (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.) wyjaśnia, że podlega ona bezpośrednio pracodawcy i nie może być obciążana innymi zadaniami niż w nim wymienione. Służba bhp w podobnej jak dzisiaj formie i podobnym podporządkowaniu, a także z podobnym zakresem zadań (i uprawnień) funkcjonuje od roku 1953, choć wówczas miała tylko osiem zadań. Obecne 22 zadania (§ 2 rozporządzenia o służbie bhp) dość precyzyjnie określają, co należy do obowiązków inspektorów czy specjalistów bhp, bez względu na to czy są zatrudnieni jako pełnoetatowi pracownicy służby, czy wykonywanie zadań służby bhp jest im powierzone, obok zatrudnienia przy innej pracy, czy też są to specjaliści spoza zakładu pracy. Wydawać by się mogło, że przez tyle lat funkcjonowania służby bhp, a także niezmiennej (już od czasów II RP), czyli funkcjonującej "od zawsze" odpowiedzialności pracodawcy (kierownictwa zakładu) za stan bezpieczeństwa w firmie, relacje między tą służbą a pracodawcami czy osobami kierującymi pracownikami nie powinny nastręczać problemów. Tymczasem życie pokazuje zupełnie coś innego - pisze Lesław Zieliński.
Więcej w styczniowym ATEŚCIE.

 
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2012

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58393991