ATEST Ochrona Pracy

28 marca 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 12/2023

Projekt zasad etyki zawodowej służby bhp
Zapraszamy do dyskusji

Ostatnim elementem grudniowego spotkania poświęconego etyce służby bhp były warsztaty, podczas których sformułowaliśmy zasady etyki zawodowej służby bhp - jako projekt do szerokich konsultacji w środowisku. Do dyskusji zapraszamy wszystkie osoby pracujące w służbie bhp, nie tylko te zaangażowane w działalność stowarzyszeniową.

Przygotowując projekt wzięliśmy pod uwagę opinie ekspertów i wnioski z dyskusji redakcyjnej, a także projekty opracowane przez zespół działający w 2004 r. przy redakcji ATEST (projekt został opublikowany w numerze 5/2004) i ostatnio przez OSPSBHP.

Uznaliśmy, że na przygotowanie pełnego, całościowego "Kodeksu etyki służby bhp" jest jeszcze za wcześnie. Należy zacząć od pewnego zbioru zasad, które przez całe środowisko mogłyby zostać przyjęte jako swego rodzaju dobra praktyka do dobrowolnego stosowania. Stanowiąc przy tym punkt odniesienia do oceny różnych zachowań, do podejmowania decyzji w skomplikowanych przypadkach.

Sądzimy, że "Zasady etyki zawodowej służby bhp" mogą być kierowane nie tylko do członków Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP, ale do całej służby bhp. Aczkolwiek dokument taki - jako obowiązujący dla członków - stowarzyszenie zapewne będzie musiało przyjąć jako uzupełnienie odpowiednich zapisów statutowych.

Zapraszamy więc do dyskusji wszystkich behapowców, zarówno niezrzeszonych, jak i tych działających w organizacjach środowiskowych. Obok zamieszczamy projekt, a także dane kontaktowe.

Zasady etyki zawodowej służby bhp

Misją służby bezpieczeństwa i higieny pracy jest dążenie do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracujących. Podstawą działań w tym zakresie jest wspólny cel pracujących, pracodawców i służby bhp. Zasady etyki zawodowej wynikają z ogólnych wartości i norm moralnych uwzględniających specyfikę wykonywania zadań służby bhp.

1. Służba bhp powinna wykonywać swoje zadania według najlepszej woli i wiedzy, uczciwie, rzetelnie, wykazując się odpowiedzialnością, wiedzą i kompetencjami.

2. Służba bhp ma obowiązek poszanowania godności ludzkiej oraz dbałości o ochronę zdrowia i życia pracujących m.in. poprzez inicjowanie działań zmierzających do poprawy warunków pracy i kształtowanie kultury bezpieczeństwa.

3. Służba bhp powinna:

a. podnosić kompetencje zawodowe stale doskonaląc swoją wiedzę i umiejętności;

b. podejmować każdy problem ważny dla stanu warunków pracy, choćby wiązało się to z negatywnymi dla niej skutkami ze strony pracodawcy, pracujących lub innych podmiotów;

c. informować rzetelnie pracodawcę o stanie warunków pracy, zagrożeniach w procesie pracy i ich potencjalnych skutkach;

d. nie przekraczać kompetencji zawodowych, uprawnień przewidzianych w przepisach;

e. rzetelnie i bezstronnie doradzać pracodawcom i pracującym, ponieważ wspólny wysiłek najlepiej służy osiąganiu celu;

f. w trakcie wykonywania czynności służbowych wynikających z zakresu zadań służby bhp zachować obiektywizm, staranność, działając w przekonaniu, że ochrona życia i zdrowia jest wspólnym dobrem pracodawców i pracujących;

g. w przypadku formułowania ofert dotyczących realizacji usług w zakresie bhp i szkoleń bhp zachować reguły uczciwej konkurencji;

h. reagować na zagrożenia życia i zdrowia ludzi, także poza obszarem swojej aktywności zawodowej;

i. działać w przekonaniu, że w ochronie życia i zdrowia profilaktyka i prewencja są priorytetem;

j. promować wysokie standardy zatrudnienia i kształtowania relacji międzyludzkich.

4. Postępowanie służby bhp w kontaktach międzyludzkich powinno cechować poszanowanie godności, bezstronność oraz kultura osobista, wykluczająca uprzedzenia rasowe, narodowościowe, wyznaniowe, polityczne, światopoglądowe lub wynikające z innych przyczyn.

5. Wzajemne relacje w grupie zawodowej powinny cechować życzliwość, koleżeńskość, dzielenie się wiedzą z poszanowaniem praw autorskich, podnoszenie prestiżu i kształtowanie etosu służby bhp, podejmowanie działań na rzecz środowiska zawodowego.

6. Służba bhp powinna reagować na naruszenia zasad etyki zawodowej.

W sytuacjach nieuregulowanych przepisami prawa lub nieujętych w niniejszych zasadach etyki zawodowej należy kierować się zasadami współżycia społecznego i postępować tak, aby podejmowane działania były etyczne, praworządne i prowadziły do pogłębiania społecznego zaufania do służby bhp.

Uwagi do projektu, propozycje zmian, opinie itp. prosimy przesyłać pocztą elektroniczną do redakcji (poczta@atest.com.pl) lub do Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP (biuro@ospsbhp.pl) - w terminie do 15 kwietnia br.

Wybrane opinie będziemy publikować, wszystkie zostaną wzięte pod uwagę podczas dalszych prac nad "Zasadami etyki zawodowej służby bhp".

Dodaj swój komentarz


Ktoś ?: Kogo by miały obowiązywać takie zasady? Czy wszystkich,czy niektórych tylko? Np. pracowników służby bhp? A może tylko osoby wykonujące zadania służby bhp na podstawie zlecenia czy dzieła (w tym pracodawcy wykonującego zadania służby bhp we własnej firmie). Na coś się trzeba jednak zdecydować. (2016-02-20)

Gonzo: Zasady etyki zawodowej służby bhp, chyba są po to by można na podstawie nich dalej wałkować konieczność powołania samorządu zawodowego. Teraz w jakiej formie można by je wprowadzić? Np. w formie ustawy, rozporządzenia, czy może tylko je wprowadzić do statutu OSPS BHP?. Wydaje się, że tylko o to chodzi. (2016-02-20)

Maksymilian: Idzta do ministra GOWINA, to jego problem w systemie szkolnictwa wyższego. (2016-02-21)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2016

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58069954