ATEST Ochrona Pracy

29 marca 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 12/2023

e-book szkoleniowy dla prenumeratorów ATESTU od stycznia 2020 r.

Szkolenia angażujące słuchaczy

TEKST:
Ewelina Niemiec
TAM

Przychodzi trener na szkolenie okresowe. Z pełnym zaangażowaniem przez kilka godzin opowiada o przepisach, zasadach i dobrych praktykach. Pracownicy słuchają, próbują się skupić. W końcu wychodzą i... dalej robią swoje. Nic się nie zmieniło. Okulary ochronne znów lądują na czubku głowy a ochronniki słuchu w kieszeni. Znak wisi jak wisiał, ale czy ktoś tak naprawdę go widział. A jak widział to czy wie, co on znaczy.

Dlaczego tak się dzieje? Czy pracownikowi nie zależy na własnym bezpieczeństwie? Przecież to dorosły człowiek, który powinien wysłuchać tych bardzo ważnych informacji i po każdym szkoleniu okresowym na nowo dostrzec ich wagę i wdrażać w życie. Niestety to tak nie działa. Czy po powrocie ze szkoły pamiętali państwo wszystko, co się wydarzyło w ciągu dnia krok po kroku? Zapewne nie. Dlaczego? Bo większość rzeczy nas w ogóle nie interesowała. Zapamiętywaliśmy rzeczy wyjątkowe. Te, które nas pochłonęły i nie pozwalały się oderwać.

Przede wszystkim stosowanie zdobytej wiedzy Dzieje się tak, ponieważ nasz umysł zapamiętuje to, w co został zaangażowany. Już Konfucjusz zauważył tę zależność: "Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Zaangażuj, a zrozumiem i nauczę się". W przypadku szkoleń z zakresu bhp zależy nam nie tylko na nauce i zrozumieniu, ale przede wszystkim na zastosowaniu zdobytej wiedzy. Ostatnie, to już działka pracownika, jednak pierwsze dwa elementy uzależnione są w dużej mierze od szkolenia, czyli wprost mówiąc - od osoby szkolącej. To właśnie trener musi zdawać sobie sprawę ze sposobów uczenia się dorosłych. Znać zależności pomiędzy własnymi działaniami a tym, co zostanie w głowach uczestników kursu.

Droga do poznania wspomnianych zależności wcale nie jest trudna i długa. Jako podstawę możemy przyjąć piramidę doświadczenia autorstwa Edgara Dale'a. Pokazuje ona symbolicznie, jak mało zapamiętujemy jedynie słuchając wykładu albo czytając tekst oraz jak duży może być przyrost wiedzy, kiedy dyskutujemy o czymś lub wykonujemy samodzielnie określone działanie/zadanie. Kiedy już zdobędziemy choćby elementarną wiedzę na ten temat, kolejnym krokiem jest wdrożenie jej w życie. Od czego zacząć?

Szkoleniowy e-book

"ATEST-Ochrona Pracy" i firma szkoleniowa TAM wychodzą naprzeciw tym problemom. Już z numerem styczniowym prenumeratorzy czasopisma otrzymają dostęp do e-booka, który zdecydowanie ułatwi prowadzenie szkoleń angażujących uczestników. Znajdziecie tam państwo kilkanaście gier i zadań do wykorzystania na szkoleniach z zakresu bhp. Pozwolą one na wprowadzenie nowej jakości i przełamanie schematu nieciekawych zajęć. Zadania sprawdzą się świetnie podczas szkoleń bhp w firmach produkcyjnych, biurach i na uczelniach. Tematy ćwiczeń związane są z programami szkoleń okresowych bhp.

Zastosowanie tej formuły podczas szkoleń, zwłaszcza obowiązkowych (np. okresowych), jest uzasadnione grywalizacją, czyli jak pisze Paweł Tkaczyk -"zamianą zwykłej, codziennej czynności w grę, którą gramy przeciw sobie, lub - jeszcze lepiej - przeciwko komuś, kogo znamy, (...) dodawaniem tzw. mechaniki gier do aspektów życia, które do tej pory z graniem nie miały wiele wspólnego". Dzięki wprowadzeniu gier zyskujemy energię i koncentrację uczestnika na wyznaczonym temacie. Możemy w ten sposób wyrwać go na chwilę ze świata zewnętrznego i wciągnąć w ten zbudowany wokół szkolenia.

Praca w grupie

Do korzyści wynikających z zastosowania gier możemy zaliczyć naukę współpracy, kiedy wyznaczone zadanie wymaga pracy w grupie oraz przełamanie naturalnego oporu wobec narzuconej aktywności i "obcego" prowadzącego. Ułatwia to bezpieczna formuła gier. Nie ma w niej kar, za to nagrodą jest już sam fakt zwycięstwa. To sprawia, że łatwiej jest uczestnikom wyjść ze strefy komfortu i otworzyć się na działanie.

Dzięki materiałom umieszczonym w e-booku odkryjecie państwo na nowo na możliwości, jakie dają szkolenia bhp, wzbudzicie zainteresowanie w uczestnikach, w aktywny sposób sprawdzicie wiedzę i będziecie mogli obserwować, jak zmienia się ich podejście do kwestii bezpieczeństwa. Osiągniecie to wszystko nie tylko poprzez wydrukowanie i rozdanie zadań, ale przede wszystkim przez wyzwanie, które stanie przed uczestnikami oraz element rywalizacji, jaki pojawi się w chwili ich wykonywania. W przyszłości mogą państwo poszerzyć swój warsztat o dodatkowe elementy w postaci istniejących na rynku gier szkoleniowych - puzzli, układanek, memo czy koła fortuny o tematyce bhp.

Różnorodność zadań

Oferowane przez nas zadania są różnorodne. W e- -booku znajdą się krzyżówki, zadania do uzupełnienia, zadania do wycięcia i ułożenia, karty pracy do bloków tematycznych. Staramy się, aby wymyślane przez nas ćwiczenia były dopasowane do różnych typów miejsc pracy. Niektóre sprawdzą się niemal w każdym, inne uwzględniają specyfikę pracy. W przygotowanym przez nas e-booku znajdą państwo zarówno gry związane z ergonomią biurową, prowadzeniem szkoleń przez kadrę kierowniczą, jak i zadania kierowane do pracowników szkół.

Zachęcamy do wypróbowania tych na pozór prostych chwytów. Cóż to za nowość rozwiązywanie krzyżówki? Wykreślanka dla dorosłych? Właśnie dzięki tak prostym zabiegom uczestnicy szkolenia będą mieli poczucie zaangażowania, obudzi się ich zainteresowanie. Następnie można wybrać zadania, które już nie są łatwe przy pierwszym zetknięciu.

Mogą państwo poczuć przedsmak tych zadań skanując kod QR (proszę ściągnąć na telefon aplikację do skanowania kodów QR, np. QRbot). Dzięki niemu znajdziecie się Państwo na platformie LearningApps. Tam została udostępniona jedna z naszych gier.

Zaprenumeruj ATEST

Dodaj swój komentarz


 
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2019

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58081929