Przygniecenie klapą naczepy
fot. Skrzynia naczepy wraz z tylną klapą, poruszającą się na zasadzie dźwigni jednostronnej, zawieszoną w górnej części skrzyni na zawiasach.
Czynnikiem technicznym związanym z analizowanym zdarzeniem wypadkowym była skrzynia naczepy wraz z tylną klapą, poruszającą się na zasadzie dźwigni jednostronnej, zawieszoną w górnej części skrzyni na zawiasach, które stanowiły oś obrotu tej klapy. Drugim elementem technicznym związanym z wypadkiem była metalowa podpórka zakończona z jednej strony (miejsce styku z podłogą skrzyni) ceownikiem, a z drugiej (miejsce styku z krawędzią klapy) kątownikiem. Metoda podpierania w celu tymczasowego pozostawienia klapy w pozycji uchylonej stosowana była w zakładzie od kilkunastu lat. Wykonywanie tego rodzaju prac nie jest uregulowane żadnym przepisem wykonawczym (rozporządzeniem), ich technologia była zatem przedmiotem wewnątrzzakładowych ustaleń, dokonanych m.in. na podstawie oceny ryzyka zawodowego - pisze Andrzej Nowak.
Więcej w ATEŚCIE 9/2021.
Pełny tekst artykułu jest dostępny w Portalu Informacji Technicznej Sigma-NOT Czytaj
|