ATEST Ochrona Pracy

24 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

S jak służba medycyny pracy

Magazynfot. Pixabay

W praktyce fundamentalną rolę w zakresie ochrony zdrowia pracujących odgrywa pracodawca. Dla ochrony zdrowia pracujących poza pracodawcą istotne znaczenie ma także przeznaczony dla pracujących wyodrębniony system specjalistycznych usług medycznych/profilaktycznych istniejący w danym kraju. W przypadku Polski jest to służba medycyny pracy. Służba medycyny pracy (SMP) funkcjonuje w Polsce we współczesnym kształcie od 1 stycznia 1998 roku, kiedy to weszła w życie ustawa z 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (t.j.: DzU z 2019 r., poz. 1175, ze zm.), zwana w skrócie u.s.m.p. Służba medycyny pracy przejęła obowiązki profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi oraz przemysłowej służby zdrowia, działających w różnych formach od lat dwudziestych XX wieku. Ustawa o służbie medycyny pracy istotnie zreformowała dotychczasowy model ochrony zdrowia pracujących w Polsce i ukształtowała nowy system organizacyjny - służbę medycyny pracy. Jego podstawowym celem jest profilaktyczna opieka zdrowotna nad pracującymi. Służba medycyny pracy jest wyodrębnioną, medyczną częścią systemu ochrony zdrowia pracujących. Opieka ta jest uzupełnieniem ogólnego systemu opieki zdrowotnej. Powyższa ustawa reguluje przede wszystkim zadania i organizację służby medycyny pracy, co zostanie przybliżone w niniejszym artykule - pisze dr Małgorzata Paszkowska.

Więcej w marcowym ATEŚCIE oraz
Portalu Informacji Technicznej

Czytaj

 
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2022

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58477671