Identyfikacja i analiza zagrożeń psychospołecznych w czasie transformacji organizacyjnej oraz dobre praktyki komunikacji wewnętrznej w oparciu o ideę przywództwa włączającego
Uwrażliwienie wszystkich osób w organizacji na jakość komunikacji uważam za kluczowy budulec całej kultury organizacyjnej. Każdy z nas jest indywidualną wartością, mającą swoją historię życia, często opartą nie tylko na samych dobrych doświadczeniach. Mamy inne osobowości, inne wartości, inne przekonania, trochę inaczej widzimy rzeczywistość. I każdy ma prawo do tego, by żyć w zgodzie ze sobą i z tym w co wierzy. Zadanie budowania wysokiej jakości kultury organizacyjnej należy nie tylko od osób kierujących organizacją. Jest to zadanie dla każdego z nas. Jest tutaj miejsce na uczenie się na błędach, testowanie różnych ścieżek, sprawdzanie co nam pasuje, z czym jest nam dobrze, a z czym nie. Jednym słowem jest to proces. Proces ciągłego doskonalenia jakości organizacji.
tekst: Dorota Szumańska koordynator ds. dostępności, koordynator ds. CSR, specjalista ds. bhp - Urząd Statystyczny w Gdańsku
Przywództwo włączające
il. Pixabay.
Coraz częściej w prasie czy w internecie możemy natknąć się na pojęcie przywództwa włączającego (z ang. inclusive leadership). Bardzo cieszy taka zmiana w podejściu liderów do postrzegania różnorodności pracowników. Lepsze czasy przed nami, skoro coraz więcej dostępnych jest szkoleń, publikacji podkreślających wagę złożoności, różnorodności nas wszystkich.
Przywództwo włączające bliskie jest idei empatycznego przywództwa, które szczególną uwagę zwraca na obszar emocji pracowników i co ważne, uznaje je bez oceny. Empatyczny menadżer wie i rozumie, że emocje są integralną częścią naszego życia i "pragną" zostać zauważone. Tłumienie emocji prowadzi do frustracji, a później do znacznie poważniejszych problemów nie tylko natury emocjonalnej. Prawdziwa, szczera i empatyczna relacja w ogóle niesie za sobą wiele dobrego, bo wzbudza zaufanie, zachowuje poczucie własnej wartości i uznania każdego z nas. Ona zawsze się sprawdza w każdych warunkach, włączając w to środowisko domowe i relacje z dziećmi, sąsiadami, współpracownikami, a przede wszystkim jest to relacja nas z nami samymi. Przełożony, który potrafi usłyszeć, buduje w ten sposób zaufanie, daje bezpieczeństwo psychologiczne, wspierając i pogłębiając przez to relacje. Taka świadoma osoba piastująca stanowisko kierownicze spotyka się z pracownikami, jest dla nich po prostu obecna. Nie boi się zadawania pytań, czy pracownik czuje się bezpieczny, czy czuje się wysłuchany i zrozumiany. Taki przełożony staje się przykładem, jego konsekwentne i dojrzałe postępowanie zachęca do naśladowania go zarówno w pracy, jak i poza nią. Autentyczne przywództwo wymaga uczciwości w wyrażaniu siebie, szczerości, co wymaga dużej samoświadomości i odwagi pokazania swojej wrażliwości.
Zgodnie z uniwersalnym prawem, jedyną pewną rzeczą jest zmiana, a więc transformacja zewnętrzna narzuca i na pewno będzie wciąż wymuszała na nas zmiany. A zmiany to przecież nasz rozwój, to prawo ewolucji, od którego nie uciekniemy. Obecnie chyba żadna praca nie daje pewności zatrudnienia do emerytury, konieczny jest więc własny rozwój. Przywódca, o którym wyżej mowa, wspiera także poprzez zachęcanie pracowników do wzięcia sprawy w swoje ręce, do aktywnego zdobywania kompetencji, coraz częściej teraz już kompetencji cyfrowych.
Takie przywództwo to także wspólnie wypracowane wartości w organizacji, do których się stale odwołujemy, przez co konstytuuje się kultura organizacyjna. W ten sposób powstaje punkt odniesienia, wspólny mianownik organizacji. To wartości nie tylko etyczne, ale również biznesowe - w połączeniu ze strategią rozwoju organizacji.
By uniknąć idealizacji oraz tworzenia iluzji lub utopii, zawsze należy wziąć pod uwagę teoretyczne zakwestionowanie kształtującej się nowej idei. Na przykład poprzez umiejętne zadawanie pytań, także sobie samym: czy idziemy w dobrym kierunku, czy o to nam chodzi, czy nie narzucamy innym naszego punktu widzenia w tzw. dobrej wierze, czy nie kieruje nami chęć zdominowania innych itp. Przywódca wie, że błędy we wdrażaniu nowych koncepcji są jednak nieuniknione i że warto mieć przyzwolenie na nie. Działanie na pokaz czy kopiowanie pomysłów od innych zamiast inspirowania się nimi to kolejne pułapki pójścia na skróty w tworzeniu nowych wartości. Do tego brak cierpliwości, który prowadzi do zniechęcenia i czasami poczucia, że ręce opadają. Transformacja organizacyjna w stronę inkluzywności jest procesem wymagającym przekonania o słuszności wyboru, wytrwałości, wspierania się w organizacji, chęci rozwoju i poczucia wspólnoty. Nie jest to ani łatwa ani szybka droga, jednak warto.
Wybrane zagrożenia psychospołeczne w czasie transformacji organizacyjnej
il. Pixabay.
Poniżej przedstawiam obszerny zestaw zidentyfikowanych zagrożeń psychospołecznych, powstały na bazie wnikliwej oceny i obserwacji procesów podczas różnych zmian zachodzących w organizacji w odniesieniu do tego, jak reagują na nie pracownicy, jaki jest rozdźwięk między tym, co dostrzegalne jednostkowo, a tym co dzieje się kolektywnie. Zbierając materiał posiłkowałam się własnym doświadczeniem zdobytym jako pracownik objęty restrukturyzacją w wyniku likwidacji dużego przedsiębiorstwa hydrotechnicznego, później pracując w typowej wielkiej korporacji, aż po obecne miejsce w organizacji, która ma potencjał do stania się inkluzywną. Wiedzę uzupełniałam z książek: S. Sinka "Liderzy jedzą na końcu", S.R Covey'a "7 nawyków skutecznego działania", M.B. Rosenberga "Porozumienie bez przemocy. O języku życia" oraz z publikacji Syndex Knowledge for Action (czerwiec 2013): "Wpływ restrukturyzacji na zespoły pracowników jako współuczestników procesu (re)konstruowania umiejętności zawodowych. Godzenie kwestii zatrudnienia i pracy". Zebrany materiał może być szablonem do dalszych rozważań. Może posłużyć chociażby wywołaniu dyskusji w całej organizacji, gdyż dotyczy wszystkich pracowników. Być może da impuls do tego, by pracownicy sami zaproponowali, jakiego wsparcia oczekują. Pokaże pracownikom również, co mogą zyskać dzięki zmianie/reorganizacji/transformacji organizacyjnej. Materiał może być także pomocny w procesie analizy luk w komunikacji wewnętrznej oraz zbadaniu poziomu satysfakcji pracowników w tym obszarze.
W części pierwszej w formie tabeli przedstawiam wybrane czynniki zagrożenia zidentyfikowane w związku z procesem zmian w organizacji, a także skutki, które mogą pojawić się u wielu pracowników, w różnych zespołach i firmach. Natomiast w części drugiej znalazły się propozycje, jak można zapobiegać tym skutkom.
Część I. Zagrożenia
psychospołeczne związane z procesem transformacji
|
Czynnik zagrożenia
|
Możliwe skutki
|
Niestabilność
zatrudnienia
|
ˇ
obniżenie poczucia bezpieczeństwa (zmiany w układzie
relacji zawodowych, zmiany statusu osób, zmiany możliwości dalszego rozwoju
kariery, duże obawy wielu pracowników przed utratą zatrudnienia, obawy przed
zmianą, lęk przed koniecznością wzięcia odpowiedzialności za swój los, lęk o
najbliższych)
ˇ
złość, narzekanie, upór, sabotaż, odsunięcie się, izolacja,
osamotnienie, obniżenie poczucia własnej wartości, poddanie się, bezsilność
ˇ
wyższy wskaźnik absencji z powodu lęku, niechęć do
skonfrontowania się z faktami, obniżenie efektywności i zaangażowania pracowników
ˇ
zmiany organizacyjne, zmiana zespołów pracowników, zmiana
zakresu zadań
|
Nieprawidłowo przeprowadzony proces
komunikacji zmian bądź jego całkowity brak
|
ˇ
wszelkie
skutki pozbawionego empatii i szacunku podejścia: zachwianie bezpieczeństwa
pracowników, powstawanie plotek, wzmocnienie się nieformalnej komunikacji
między pracownikami o negatywnym wydźwięku dla organizacji, wzajemne
obwinianie się, nielojalność pracowników, podburzanie, konflikty i walki o
stanowiska, nieporozumienia, znaczne osłabienie wypracowanego pozytywnego
wizerunku organizacji
ˇ
braki
w przygotowaniu do właściwego zarządzania zmianą mogą skutkować utratą
zaufania ze strony pracowników, a w konsekwencji brakiem oczekiwanych
rezultatów w dłuższej perspektywie, gdyż odbudowa zaangażowania oraz
utraconego zaufania do kadry zarządzającej jest procesem długotrwałym
|
Cięcie kosztów za
wszelką cenę
|
ˇ
wzrost obciążenia pracą i przejmowanie nowych obowiązków (w
związku z ograniczeniem zatrudnienia)
ˇ
trwały charakter przeciążenia pracą, jeśli żadne działania
służące ograniczeniu ilości zadań nie zostaną podjęte
ˇ
utrata kompetencji (odejścia pracowników z organizacji)
ˇ
utrzymywanie się iluzji nieograniczonej wszechstronności,
nieskończonej zdolności ludzkiej do przystosowywania się oraz wiara w to, że
wprowadzenie konkurencji między pracownikami podniesie ich wydajność
ˇ
pogorszenie warunków pracy
|
Izolacja
pracowników oraz osłabienie relacji z pracą
|
ˇ
niezadowalająca jakość wyników pracy
ˇ
relacja przegrany (pracownik) - przegrany (pracodawca) w
organizacji
ˇ
utrata relacji
ˇ
brak właściwej komunikacji
ˇ
osłabienie motywacji i zaangażowania pracowników
ˇ
kwestionowanie dobrej woli i przejrzystości organizacji
|
Utrata
zaufania pomiędzy organizacją a pracownikiem
|
ˇ
poczucie zdrady i niezgodności ze zobowiązaniami podjętymi
przez kierownictwo
ˇ
wyrażanie niechęci w stosunku do osób zarządzających w
związku z niedotrzymywaniem obietnic złożonych na początku procesu
reorganizacji
ˇ
brak motywacji i realizacja niezbędnych działań bez
większego zaangażowania
|
Utrata
kompetencji zespołowych
|
ˇ
nacisk kładziony jest głównie na kompetencje indywidualne,
szczególnie w kontekście nabywania nowych kompetencji (przekwalifikowania)
lub podnoszenia kompetencji
ˇ
niedostrzeganie istnienia kompetencji zespołowych (utrata
niezwykle cennego zasobu)
ˇ
zmienianie, rozbijanie, tworzenie na nowo zespołów
pracowników narusza nie tylko kompetencje zespołowe, ale i związki jednostek
z zespołami, a także z procesami przekazywania kompetencji indywidualnych i
dzielenia się nimi
ˇ
zwiększenie liczby pracowników, którzy już nie chcą lub już
nie mogą współpracować, oraz grup pracowników, którzy już nie potrafią
pracować wspólnie
ˇ
zastąpienie zespołów sumą pracowników skupionych na
realizacji narzuconych im celów wydajności indywidualnej, nie dając im innej
możliwości niż czerpanie jedynie ze swoich własnych zasobów, by stawić czoło
wymaganiom
ˇ
zanik wspólnego interesu, pomocy i potrzeby współpracy
ˇ
doświadczenie pracy zespołowej przekształca się w
doświadczenie indywidualne
|
Napięcia
w relacjach
|
ˇ
ryzyko stagnacji w zespole
ˇ
problemy w integracji nowych pracowników w zespole, a to z
kolei wiąże się z większą trudnością w przekazywaniu nowym osobom wiedzy
ˇ
napięcia naruszają współpracę i powodują, że zamiast
konstruktywnych dyskusji pojawiają się kłótnie
ˇ
niszczenie atmosfery pracy
ˇ
osłabienie zaufania członków zespołu do siebie nawzajem
ˇ
tworzenie się klanów, izolacja i wykluczanie
ˇ
ryzyko pojawienia się zachowań nielojalnych wobec kolegów
ˇ
uniemożliwiony dobry, formalny i nieformalny przepływ
kompetencji
|
Defensywne
wycofanie się zespołów
|
ˇ
zachowania/mechanizmy obronne (zespół, który czuje się
zagrożony, może w konsekwencji przejawiać bierną spójność, idealizowanie
przeszłości i wycofanie)
ˇ
nieokazywanie szacunku innym
ˇ
członkowie zespołu zamykają się w sobie i odmawiają
integracji z resztą pracowników (lub włączenia nowych pracowników do
zespołu), współpracy lub przekazywania wiedzy
ˇ
poczucie niesprawiedliwości i niepokoju u pracowników
(poczucie, że tylko oni podejmują starania na rzecz organizacji)
ˇ
idealizacja przeszłości, czyli forma nostalgii za
organizacją i zespołem, jakimi kiedyś były, która nie pozwala zespołowi
rozwijać się z myślą o przyszłości
ˇ
gdy pojawia się niezrozumienie decyzji strategicznych
pracodawcy i metod ich realizacji oraz gdy dodatkowo pracownik spostrzega, iż
jego wcześniejsze zaangażowanie w pracę czy jego kompetencje nie są
doceniane, czuje się zdestabilizowany psychicznie, w swojej relacji do pracy
oraz do zadań zawodowych
ˇ
pracownik kwestionuje całe swoje zaangażowanie, czuje się
oszukany lub niedoceniony, traci sens pracy i może zdecydować, że będzie
pracował mniej lub nie będzie dzielił się wiedzą
|
Utrata
poczucia sensu wykonywanej pracy
|
ˇ
jest to jeden z najbardziej szkodliwych czynników dla
zdrowia psychicznego pracujących
ˇ
ci, których stanowisko jest likwidowane, tracą poczucie
bycia potrzebnym (nie dzielimy się czymś, co uważamy za bezwartościowe)
ˇ
ujawnianie sposobu myślenia dyrekcji, opartego na
finansowym celu reorganizacji sprzyja spadkowi zaangażowania pracowników
ˇ
niszczenie zespołu pracowników oraz obniżanie odczuwanej
jakości pracy poprzez indywidualizację wydajności i wynagrodzeń, ujednolicenie
metod pracy
ˇ
współzawodnictwo może wyprzeć współpracę
|
Spadek
poczucia bliskości
|
ˇ
zespoły pracowników w obliczu trudności mogą zbliżyć się do
siebie i może wzrosnąć w nich codzienna, wzajemna pomoc, ale mają przez to
tendencję do zamykania się we własnym kręgu i odsuwania próśb innych działów
lub zespołów (w ten sposób starają się chronić siebie, ponieważ nie dysponują
już ani czasem, ani środkami, które można poświęcić innym; jest to obronne
zamknięcie się, które spowodować może napięcia między działami i zespołami)
ˇ
napięcia wywołane wzajemnym przerzucaniem odpowiedzialności
wypierają solidarność między komórkami i osłabiają zespoły pracowników
ˇ
brak czasu na dostosowanie się do zmian, odebranych jako
gwałtowne i bolesne (wrażenie, że nie było czasu, aby móc odnaleźć się na
nowo wewnątrz zespołu pracowników)
|
Zaburzenie
poczucia zaangażowania w pracę
|
ˇ
zaburzenie stosunku do pracy zawsze związane jest z
poczuciem odrzucenia wykonywanej pracy lub nabytych kompetencji, trudnym do
zniesienia, jeśli pracownicy mocno angażowali się w swoją pracę
ˇ
pracownicy zaczynają mieć wątpliwości, czy warto inwestować
w pracę (poczucie bycia bezwartościowym), jak również wątpią w siebie (czują,
że dają z siebie za dużo, a nikt tego nie docenia)
ˇ
demotywacja, wycofanie się z pracy
ˇ
zmniejszenie poczucia dumy i przynależności do
przedsiębiorstwa
ˇ
utrata sensu wykonywanej pracy
ˇ
utrata relacji, utrata więzi, utrata chęci tworzenia i
bycia w społeczności, podział na wewnętrzne światy (każda komórka ma swój
świat), tworzenie własnego wyobrażenia o innych, często z akcentem
negatywnym, poczucie braku sensu, samotność w odbieraniu rzeczywistości
|
Uczucie
chaosu
|
ˇ
postrzeganie procesu zmian jedynie przez pryzmat dążenia do
redukcji kosztów
ˇ
wobec braku dyskusji na temat przyszłości organizacji,
pojawia się uczucie chaosu i braku długoterminowej strategii
ˇ
trudności w zrozumieniu przez pracowników przyczyn
reorganizacji
ˇ
frustracja związana z wymuszoną mobilnością pracowników
ˇ
destrukcja relacji pracowniczych
ˇ
konflikty między pracownikami
|
Utrata
poczucia przynależności
|
ˇ
obniżenie zainteresowania pracą
ˇ
poczucie, że złamano zobowiązania moralne
ˇ
rozpad więzi zespołowych, konflikty
ˇ
krytykowanie innych pracowników, co może być spowodowane
chęcią utrzymania miejsca pracy
ˇ
frustracja związana z utratą pewnych profitów socjalnych
(zmniejszenie wysokości nagród itd.) odbieraną jako wyraz zanegowania kompetencji
ˇ
konkurencja stymulowana przez zarządzających osłabia
fundamenty, na których opiera się współpraca pracowników
|
Utrata
zaufania do zwierzchników
|
ˇ
stres i problemy psychologiczne pracowników
ˇ
brak wsparcia w przypadku przeniesienia miejsca pracy, ale
też trudności w zrozumieniu sytuacji (brak empatii) ze strony współpracowników
ˇ
liczne frustracje i nieporozumienia
ˇ
osłabienie więzi z miejscem pracy i utrata zaufania do
zwierzchników
ˇ
reorganizacja przeżywana jest często jak rozpad idealnej
rodziny, a menadżerów postrzega się jako odpowiedzialnych za ten rozpad
ˇ
postrzeganie reorganizacji jako procesu zanegowania
kompetencji pracowników
|
Relacje
pomiędzy pracownikiem a kierownictwem stają się formalne
|
ˇ
pogłębianie się przepaści pomiędzy pracownikami a
kierownictwem
ˇ
relacje pomiędzy pracownikiem a członkiem kierownictwa
stają się coraz bardziej formalne, biurokratyczne i bezosobowe
ˇ
wyniki poszczególnego pracownika są oceniane pod względem osiągnięcia
indywidualnych konkretnych celów, co oznacza duży poziom stresu i niewielkie
możliwości negocjowania celów
|
Zmiana
profilu zawodowego i zmiana zasad funkcjonowania zespołu i organizacji
|
ˇ
stres związany ze zmianą stanowiska, statusu, zakresu zadań
ˇ
zakwestionowanie uznanych wcześniej kompetencji
ˇ
wątpliwości co do swoich umiejętności (przestaje
obowiązywać nieformalny status, jakim pracownicy cieszyli się w grupie dzięki
swoim kompetencjom, uznanym przez zespół)
ˇ
by odpowiedzieć na wymóg wielozadaniowości, niektórzy
pracownicy starają się przyswoić bardzo specyficzne umiejętności, różne od
ich zawodu, co kończy się czasem poczuciem rozproszenia
ˇ
pracownicy czują się niewystarczająco dobrzy, jeśli chodzi
o wykonywanie ich własnych zadań, lub mają poczucie porażki, `są mniej gotowi
do dzielenia się wiedzą
|
Część II. Sposoby
zapobiegania zagrożeniom psychospołecznym w organizacji inkluzywnej w
procesie transformacji
|
Czynnik zagrożenia
|
Możliwe sposoby
zapobiegania skutkom zagrożeń
|
Niestabilność
zatrudnienia
Nieprawidłowo
przeprowadzony proces komunikacji zmian bądź jego całkowity brak
|
ˇ
rozmowy i spotkania inicjowane przez menadżerów,
autentyczna troska o załogę, spotkania omawiające stan faktyczny organizacji
ˇ
współpraca i wsparcie całych zespołów w dążeniu do
minimalizowania strat i zachowania integralności organizacji
ˇ
edukacja finansowa pracowników (np. webinaria obejmujące
tematykę zarządzania finansami domowymi)
ˇ
korzystne ubezpieczenia grupowe
ˇ
sięgnięcie po fachową pomoc z zewnątrz, np. pomoc doradców
zawodowych z wojewódzkich urzędów pracy
ˇ
nastawienie na ciągłe uczenie się, postawa odwagi i
odpowiedzialności za swój los
ˇ
silna kultura organizacyjna oparta na wartościach
|
Cięcie kosztów za wszelką cenę
|
ˇ
wspólne
trudne doświadczenia mogą wzmocnić organizację pod warunkiem, że będziemy
czuli się w nich jednym zespołem, otoczonym opieką i szacunkiem
ˇ
zapewnienie
pracownikom środków pracy, odpowiedniego miejsca pracy i nieoszczędzanie na
sprawach dotyczących bhp
ˇ
uczestnictwo
pracowników w programach profilaktycznych, np. dotyczących chorób
nowotworowych, układu krążenia, oddychania
ˇ
ciągła
identyfikacja czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych dla
zdrowia
ˇ
współdziałanie
służby medycyny pracy w procesach rozpoznawania i oceny czynników
występujących w środowisku pracy oraz sposobów wykonywania pracy mogących
mieć ujemny wpływ na zdrowie pracowników
ˇ
skorzystanie
z gotowego kwestionariusza stworzonego przez specjalistów z Instytutu
Medycyny Pracy służącego do subiektywnej oceny stanu zdrowia pracowników
(kwestionariusz do diagnozy zachowań i postaw pracowników wobec zdrowia)
|
Izolacja pracowników oraz osłabienie relacji
z pracą
Zaburzenie poczucia zaangażowania
w pracę
|
ˇ
zerwanie
z praktyką indywidualizacji wyników, kompetencji i ocen, prowadzącą do
selekcji
ˇ
ustawiczna
identyfikacja oraz analiza i zarządzanie kompetencjami całych zespołów
ˇ
programy
wellbeingowe, zapewnienie pierwszej pomocy psychologicznej (chociażby poprzez
rozszerzenie usług świadczonych przez medycynę pracy w danej organizacji,
przekazanie pracownikom listy kontaktów z dostępną bezpłatnie pomocą psychologiczną)
ˇ
powrót
do tego, co jest podstawą pracy: więzi społecznych, relacji budowanych na
bazie umiejętności i ich wymiany
ˇ
działalność
CSR, ekologiczna i inne inicjatywy pracowników
ˇ
otwartość
i wzajemne wsparcie
ˇ
działalność
edukacyjna w zakresie skutków zdrowotnych narażenia na czynniki szkodliwe i
uciążliwe występujące na stanowiskach
ˇ
pracy
i sposobów zapobiegania im
ˇ
szkolenia
zawodowe oraz mentoring
ˇ
pielęgnowanie
poczucia własnej wartości i sprawczości
|
Utrata
zaufania pomiędzy organizacją
a
pracownikiem
|
ˇ
brak zmian w indywidualnym i zbiorowym stosunku do pracy,
zachowanie zatrudnienia
ˇ
wspierające zachowanie i zaangażowanie pracowników w
stosunku do organizacji, jak również do kolegów (zachowanie solidarności)
ˇ
silne zaangażowanie związku zawodowego; współpraca między
związkiem zawodowym i zarządem jest uważana za niezbędną do zarządzania
reorganizacją w najlepszy możliwy sposób
ˇ
dobra komunikacja i zaangażowanie wszystkich
zainteresowanych stron
ˇ
możliwość zmiany nowego stanowiska pracy, jeśli pracownik
nie jest zadowolony z nowego zadania (okres próbny ok. 3 miesięcy)
ˇ
wsparcie pracowników, których miejsca pracy lub organizacja
pracy zostały zmienione w wyniku reorganizacji tak, aby poczucie przynależności
do zespołu zostało utrzymane
ˇ
utrzymanie solidarności i współpracy
ˇ
bieżące informowanie o celach, strategii i dążeniach
organizacji
|
Utrata
kompetencji zespołowych
|
ˇ
szkolenia skoncentrowane na kompetencjach zespołowych, gdyż
zespół pracowników jest nie tylko sumą kompetencji indywidualnych, posiada
także kompetencję zespołową
ˇ
rozwój i oswojenie z nową rzeczywistością
ˇ
kompetencje zespołowe stanowią element silnie wiążący grupy
pracownicze
|
Napięcia
w relacjach
|
ˇ
spotkania integracyjne, zapewnienie benefitów, prowadzenie
szkoleń z komunikacji, przeprowadzanie ankiet np. z poziomu
ˇ
zaangażowania w pracę
ˇ
skuteczne procedury antymobbingowe
ˇ
wypracowanie kultury organizacyjnej o jasno zdefiniowanych
wartościach i przełożenie wartości na zachowania oraz działania
|
Defensywne
wycofanie się zespołów
|
ˇ
zwiększenie spójności zespołu poprzez stawianie czoła trudnościom
związanym z dużą ilością pracy lub brakiem potrzebnych kompetencji
ˇ
pracownik musi być przekonany, że jego umiejętności są
przydatne
ˇ
wyciąganie wniosków z potrzeb pracowników
ˇ
organizacja webinariów, wsparcia psychologicznego,
wspólnych zajęć dodatkowych
|
Utrata
poczucia sensu wykonywanej pracy
Uczucie
chaosu
|
ˇ
stworzenie warunków pozwalających ograniczyć negatywne
skutki reorganizacji
ˇ
skorzystanie z gotowego narzędzia anonimowo badającego
satysfakcję zawodową wraz z zebraniem potrzeb pracowników, oczekiwań,
aspiracji
ˇ
reorganizacja może stanowić okazję do głębokiej modyfikacji
metod pracy i funkcjonowania zespołów pracowniczych
ˇ
stworzenie przewidywalności reorganizacji, czyli zmian,
których pracownicy się spodziewają, gdyż w mniejszym stopniu zaburzy to
równowagę psychiczną zespołów pracowników
ˇ
długoterminowy dialog na temat kompetencji zespołowych
ˇ
informowanie pracowników o zdrowym stylu życia poprzez
spotkania z ekspertami, prezentacje, konkursy, działalność prewencyjną służby
bhp ukierunkowana na wellbeing i minimalizowanie wypadkowości w organizacji
oraz pracę w środowisku możliwie pozbawionym zagrożeń
|
Spadek
poczucia bliskości
Utrata
poczucia przynależności
|
ˇ
wzmocnienie solidarności między pracownikami
ˇ
promowanie zdrowego stylu życia
ˇ
zapewnienie przyjaznego miejsca pracy, pytanie pracowników
o potrzeby związane z miejscem pracy (pokoje relaksu, naturalne otoczenie,
wyznaczenie stref do pracy samodzielnej, w grupach, kreatywnej, socjalnej)
ˇ
utrzymywanie się odruchu wzajemnej pomocy
ˇ
poczucie przynależności do zespołu pracowników, tak by
stanowił on punkt odniesienia
ˇ
strategia organizacji oparta na solidarności i współpracy
jako jedyny do przyjęcia sposób stawienia czoła trudnościom
ˇ
budowanie świadomości siebie, swoich potrzeb, poczucia
sensu wykonywanej pracy
ˇ
wspólna troska (zarówno związku zawodowego, jak i zarządu)
o utrzymanie zespołu pracowników na możliwie najlepszym poziomie
ˇ
organizacja warsztatów i seminariów na temat organizacji
życia pozazawodowego
ˇ
zadbanie o miejsce pracy, np. zapewnienie biurek z
regulowaną wysokością blatu roboczego, dobór przez pracowników
ˇ
materiałów i kolorów np. ścian, zgodność z wymogami bhp
ˇ
wspierająca procedura onboardingu
ˇ
rozmowa kwalifikacyjna uwzględniająca kompatybilność
pracownika z wartościami i ludźmi w organizacji
ˇ
jasne ścieżki kariery w dopasowaniu do pracownika i
elastyczne w odniesieniu do zmian
ˇ
wewnętrzne platformy online do komunikacji
ˇ
skrzynki do "wyzwań" i rozwiązywania sytuacji trudnych
ˇ
stworzenie kalendarza wydarzeń pracowniczych -
wellbeingowych
ˇ
regularne rozmowy rozwojowe
ˇ
"otwarte drzwi" kierownika
|
Osłabienie
więzi z miejscem pracy
|
ˇ
postrzeganie pracownika jako uczestnika procesu tworzenia
wyniku ekonomicznego i budowania kompetencji organizacji
ˇ
zwiększenie poczucia jedności pracowników
ˇ
prowadzenie analiz stanu zdrowia pracowników, a zwłaszcza występowania
chorób zawodowych i ich przyczyn oraz wypadków przy pracy
ˇ
wizytacja kierownictwa na każdym stanowisku pracy
ˇ
realizowanie promocji zdrowia
ˇ
informowanie pracowników o zasadach zmniejszania ryzyka
zawodowego
ˇ
budowanie kultury dialogu i otwartości
ˇ
diagnoza organizacji pod kątem doświadczeń pracowników
|
Utrata
zaufania do zwierzchników
|
ˇ
wzięcie odpowiedzialności za siebie i praca nad sobą oraz
rozwój swoich kompetencji
ˇ
korzystanie z narzędzi pomiarowych (badanie satysfakcji z
pracy, testy samoświadomości) i sprawdzanie ich użyteczności
ˇ
tworzenie klubów zainteresowań, tworzenie kodeksu
współpracy, nieformalne spotkania załogi (co pokaże, czy pracownicy się w
ogóle lubią), wspólne startowanie w zawodach, organizowanie dni rodziny,
nauka języka obcego w organizacji, zorganizowanie dni różnorodności,
wolontariat pracowniczy, blog pracowniczy itp.
|
Relacje
pomiędzy pracownikiem a kierownictwem stają się formalne
|
ˇ
pracownicy muszą sami chcieć tworzyć wysoki poziom
komunikacji
ˇ
proponowanie wsparcia w obszarze zdrowia fizycznego i
psychicznego (karta sportowa, korzystne ubezpieczenia, konkursy utraty wagi,
owoce, dofinansowanie do zakupu okularów, konsultacje z psychologiem,
dietetykiem, terapeutą, dodatkowe atrakcyjne platformy czy aplikacje)
ˇ
szkolenia z obszaru relacji (komunikacji, różnorodności,
empatycznego słuchania)
|
Zmiana
profilu zawodowego i zmiana zasad funkcjonowania zespołu i organizacji
|
ˇ
zwiększenie umiejętności i kompetencji indywidualnych
ˇ
chętne ustawiczne uczenie się, zwracanie się z prośbą o
formalne kursy, ale również poszerzanie wiedzy we własnym zakresie
ˇ
branie udziału (jako członkowie zespołów lub kierownicy
zespołów) w coraz bardziej zaawansowanych projektach
ˇ
lepsza sytuacja zawodowa pracowników rozwijających się,
stają się bardziej dopasowani do bieżących i przyszłych potrzeb organizacji
ˇ
zdolność pracowników do radzenia sobie ze zmianą zwiększa
się w miarę zdobywania doświadczenia i wiedzy
ˇ
wyrobienie sobie nawyku systematycznej nauki i poszerzania
wiedzy
ˇ
motywowanie do rozpoczęcia czegoś nowego
|
Organizacja inkluzywna zmienia kulturę pracy
Podsumowując, zawsze najlepszym wyjściem jest otwarta rozmowa i proste pytanie do pracownika: jak się czujesz? Łączy nas wszystkich to, że jesteśmy ludźmi, którzy mają swoje potrzeby. One są te same dla wszystkich, tylko ich realizacja i spełnienie są na różnym poziomie. Zachęcam do zajrzenia do książki "Porozumienie bez przemocy. O języku życia" autorstwa Marshalla B. Rosenberga. Książka bardzo dobrze pokazuje, jak tworzyć i wspierać relacje poprzez odpowiednią komunikację. Dopiero wyartykułowanie swoich potrzeb stworzy przełożonemu szansę na dokonanie koniecznych lub wskazanych zmian w myśl zasady, że nie zmienimy tego czego nie widzimy. Jednak samo zajęcie się potrzebami pracowników jest niewystarczające. Aby inkluzywna organizacja w dobie zmian była silna, mądry przywódca musi zadbać także o potrzeby biznesowe. Jednak codzienne okazywanie pracownikom troski zwiększy szanse pracodawcy na to, że pracownicy zadbają również o potrzeby organizacji. Po prostu organizacja inkluzywna tworzy model biznesowy ukierunkowany na pracowników. Czasem dużą pomocą może okazać się zmiana samego stylu pracy na poziomie organizacyjnym, np. w formie pracy zdalnej. Empatyczne przywództwo przygląda się temu, co dzieje się w gospodarce narodowej i adekwatnie reaguje, właśnie dając np. możliwość pracy zdalnej, która w sposób znaczny redukuje koszty dojazdu do pracy. Jest to więc interwencja na poziomie zarówno jednostki, jak i całej organizacji.
Organizacja inkluzywna zmienia system i kulturę pracy, tworząc inicjatywy długofalowe i krótkoterminowe w formie planów, programów i strategii. Już samo zadawanie pytań jest w takiej organizacji propracownicze i manifestuje się poprzez rozmowy z załogą, czaty itp. Idzie za tym komunikat, że człowiek w organizacji jest ważny. W takiej organizacji stale monitoruje się efektywność wdrażanych rozwiązań, ich przydatność, sposób funkcjonowania, możliwości usprawniania. Cechuje ją także odwaga we wdrażaniu i sprawdzaniu nowych rozwiązań pod kątem tego, czego od nich się oczekuje, jaki problem mają rozwiązać w organizacji. I przede wszystkim, czy one maja sens i czy są opłacalne.
Trzeba też pamiętać, że menadżerowie potrzebują wsparcia, muszą czuć, że je otrzymują, a nie tylko presję stawianych im wymagań.
Niniejszy artykuł ma na celu zachęcenie do przyjrzenia się procesom w organizacji, zrozumienia działających w niej mechanizmów, zmianę tego co jest lub też pozostawienie bez zmian dobrych rozwiązań i ciągłe dążenie ku lepszemu.
Brak komentarzy
Dodaj swój komentarz
|