ATEST Ochrona Pracy

28 marca 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 12/2023

Wykładowca nie doczytał

Po przeczytaniu artykułu p. Józefa Ślęzaka "Więcej rozsądku w przepisach" ("Atest" nr 3) nasunęło mi się kilka wątpliwości. W końcowej części tekstu Autor pisze o pomyśle "euro normy, aby szałas, w którym na górskiej hali baca wyrabia oscypki, wyłożyć kafelkami". Norma nie jest w Polsce źródłem prawa; Autor miał zapewne na myśli jakieś rozporządzenie UE lub dyrektywę wdrożoną do polskiego systemu prawnego w drodze rozporządzenia krajowego. Prosiłbym o zacytowanie tego przepisu i podanie miejsca jego promulgacji, bo być może on rzeczywiście istnieje, choć trudno w to uwierzyć.

Odnośnie do paskala - moje doświadczenia dydaktyczne są inne niż Autora. Gdy podczas zajęć z uczestnikami studium podyplomowego bhp (ludzie 30-50 letni) powiedziało mi się "atmosfera", zapytali, co to jest? Wyjaśniłem, że to 1 kG/cm2. Poprosili, żebym im podał, ile to paskali, bo tylko paskal do nich przemawia, gdyż tylko tak ich uczono w szkole.

I na koniec sprawa uchylonego § 114 ogólnych przepisów bhp. Nie wiem, co ma z tym wspólnego wskaźnik obciążenia termicznego WBGT (Wet Bulb Globe Temperature), gdyż dotyczy on obciążenia cieplnego ustroju człowieka w gorącym środowisku pracy, natomiast § 114 dotyczył klimatyzowanego pomieszczenia do wypoczynku. Autor, wykładowca na kursach bhp, prawdopodobnie nie doczytał nowelizacji rozporządzenia do końca, gdyż nie zauważył, że cała treść dotychczasowego § 114 została przeniesiona do rozdziału 6 załącznika nr 3 do rozporządzenia (§ 37 i 38). Proszę porównać:

Dotychczasowy § 114.

1. Pracodawca zatrudniający pracowników przy pracach wykonywanych w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30oC (303 K), jest obowiązany zapewnić klimatyzowane pomieszczenie do wypoczynku, wyposażone w stoły oraz krzesła z oparciem, spełniające wymagania ergonomii. Liczba miejsc siedzących powinna być nie mniejsza niż jedno miejsce na pięciu pracowników korzystających z pomieszczenia, zatrudnionych na najliczniejszej zmianie. Odległość od najdalszego stanowiska pracy do pomieszczenia klimatyzowanego nie powinna przekraczać 75 m.

2. Pracownikom zatrudnionym w warunkach, o których mowa w ust. 1, należy stworzyć możliwość obmycia ciała, szczególnie w ciepłej porze roku - poprzez umieszczenie w pobliżu pomieszczeń pracy natrysków ręcznych na giętkich przewodach, z doprowadzeniem ciepłej wody.

3. Jako pomieszczenia do wypoczynku mogą być wykorzystane jadalnie, o ile spełniają wymagania określone w ust. 1.

Obecne brzmienie § 37 i 38 załącznika nr 3:

§ 37. 1. Pracodawca zapewnia łatwo dostępne pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku pracowników, jeżeli wymaga tego ich bezpieczeństwo i zdrowie, w szczególności, gdy:

1) wykonywana praca wymaga stosowania indywidualnych środków ochrony układu oddechowego;

2) prace okresowe, w szczególności montażowe, konserwacyjne i remontowe, są wykonywane przez pracowników w pomieszczeniach ciasnych lub niskich, niespełniających wymagań określonych w § 19 ust. 2 i § 20 rozporządzenia;

3) praca wykonywana jest w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30oC (303 K).

2. Pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku powinny być wyposażone w stoły oraz krzesła z oparciami, spełniające wymagania ergonomii. Liczba miejsc siedzących powinna być nie mniejsza niż jedno miejsce na pięciu pracowników korzystających z pomieszczenia, zatrudnionych na najliczniejszej zmianie. Odległość od najdalszego stanowiska pracy do pomieszczenia przeznaczonego do wypoczynku nie powinna przekraczać 75 m.

3. Pracownikom zatrudnionym w warunkach, o których mowa w ust. 1, należy stworzyć możliwość umycia ciała, szczególnie w ciepłej porze roku - poprzez umieszczenie w pobliżu pomieszczeń pracy natrysków ręcznych na giętkich przewodach, z doprowadzeniem zimnej i ciepłej wody.

4. Jako pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku mogą być wykorzystane jadalnie, o ile spełniają wymagania określone w ust. 2 oraz w § 38.

§ 38. 1. W pomieszczeniach przeznaczonych do wypoczynku należy zapewnić przynajmniej dwukrotną wymianę powietrza w ciągu godziny.

2. Pomieszczenia przeznaczone do wypoŹczynku dla pracowników wykonujących prace, o których mowa w § 37 ust. 1 pkt 3, powinny być klimatyzowane. Wymóg ten nie dotyczy pomieszczeń przeznaczonych do wypoczynku dla pracowników zatrudnionych w podziemnych zakładach górniczych.

Odnosząc się do uchylenia § 114, Autor nie wyraził osobistego poglądu, z którym można się zgadzać lub nie, lecz ewidentnie się pomylił. Sądzę, że tego rodzaju pomyłek można by uniknąć, gdyby nadesłane do Redakcji teksty były przed drukiem weryfikowane przez kompetentnych recenzentów.

K.L.

Od redakcji: Zadzwonił do redakcji A. Mielczarek, który zwrócił uwagę, że "Elementów ruchomych i innych części maszyn..." dotyczy § 55, a nie 50., jak mylnie podał autor "Więcej rozsądku w przepisach". Wszystkie uwagi dotyczące wspomnianego arytukułu przekazaliśmy J. Ślęzakowi. Mamy nadzieję, że z odpowiedzią czytelnicy zapoznają się w następnym numerze.

Dodaj swój komentarz


zw. związkowie:: Redakcjo, czy pan " A> Mielczarek " to ten chemik od BHP . Dziękuję. (2008-04-24)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2008

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58066081