ATEST Ochrona Pracy

25 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Oznakowanie jest poprawne

Przeczytałem z zainteresowaniem i uwagą artykuł "Identyfikacja i oznakowanie elementów sterowniczych (cz. 1)", ATEST 3/2012, i potwierdzam jego wartość pod względem interpretacji PN w zakresie tego tematu. Piszę do państwa, ponieważ dołączone do tego artykułu zdjęcia przeczą treści zawartej w artykule. O co chodzi?

1. Proszę spojrzeć na zdjęcie pod tytułem artykułu - na tym pulpicie nie powinny występować inne przyciski koloru czerwonego poza przyciskiem AWARYJNYM, a jak jest? Przycisk zielony ZAŁ. też powinien być zastąpiony kolorem np. białym.

2. Zdjęcia na str. 22 - pierwsze od lewej u góry i drugie od lewej na dole - również są nieprawidłowe. Przyciski normalne START i STOP powinny być odpowiednio białe i czarne.

W związku z powyższym namawiam do starannego doboru zdjęć pod kątem treści artykułów. Dlaczego? Ponieważ często spotykam się z argumentacją prawidłowości zastosowanej kolorystyki przycisków i lampek na zasadzie pokazywania zdjęć, a nie czytania i rozumienia zapisów PN-EN lub innych przepisów.Koniec

E.D.

Z uwagami czytelnika do zdjęć nie mogę się zgodzić. Czytelnik kwestionuje na trzech zamieszczonych w artykule zdjęciach fakt zastosowania na jednym pulpicie sterowniczym barwy czerwonej zarówno dla elementów sterowniczych zatrzymania awaryjnego, jak i zatrzymania (wyłączenia) normalnego. Moim zdaniem czytelnik niewłaściwe interpretuje zapis punktu 10.2.1 PN-EN 60204-1: "Do elementów sterowniczych ZATRZYMANIE/WYŁĄCZENIE ZASILANIA należy stosować barwy CZARNĄ, SZARĄ lub BIAŁĄ, przy pierwszeństwie CZARNEJ. ZIELONA nie powinna być używana. CZERWONA jest również dopuszczalna, lecz zaleca się, aby CZERWONA nie była używana w pobliżu urządzenia realizującego działania awaryjne". Na zdjęciach elementy sterownicze zatrzymania (wyłączenia) normalnego nie znajdują się tuż przy elemencie sterowniczym zatrzymania awaryjnego i - ze względu na grzybkowy kształt elementu zatrzymania awaryjnego oraz żółte tło wokół niego - nie powinny być nigdy pomylone.

To, że norma dla elementów sterowniczych uruchamiania (załączania zasilania) na pierwszym miejscu wymienia barwę białą, a dla elementów sterowniczych zatrzymania (wyłączenia zasilania) barwę czarną, nie oznacza, że jest to jedyna słuszna opcja. Norma dopuszcza stosowanie barwy zielonej dla uruchamiania i czerwonej dla zatrzymywania i, jak się okazuje, zdecydowana większość producentów maszyn preferuje te barwy i nic w tym złego. Proszę zwrócić uwagę, że na zdjęciach barwa biała i czarna zostały zastosowane do kodowania innych elementów sterowniczych i zastosowanie w tych przypadkach barwy białej i czarnej do uruchamiania i zatrzymywania mogłoby utrudnić prawidłową identyfikację tych elementów.

Oznakowanie i identyfikację elementów sterowniczych na zdjęciu pod tytułem artykułu uważam za wzorcowe i to zarówno pod względem ich funkcjonalnego zgrupowania, jak też doboru kodu barw i zastosowanych symboli.

Reasumując, uważam, że przedstawiony na zdjęciach kod barw przycisków sterowniczych jest właściwy i absolutnie nie jest w sprzeczności z tekstem artykułu i postanowieniami polskich norm.

Włodzimierz Łabanowski


Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2012

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58492505