Współpraca PIP i PIS
Pan P.K. zwrócił się do redakcji z pytaniem: Podczas prowadzonej w jednym z zakładów kontroli przez inspektorów sanepidu, kontrolujący wykraczali moim zdaniem poza wynikający z przepisów zakres kontroli. Domagali się m.in. zaświadczeń potwierdzających przeprowadzone badania lekarskie pracowników, kart analizy ryzyka zawodowego, wykazu prac wykonywanych z substancjami niebezpiecznymi. Tego typu czynności kontrole (ich zakres) przypisane były PIP. Czy wobec powyższego nastąpiły jakieś zmiany rozszerzające uprawnienia kontrolujących z inspekcji sanitarnej?
O udzielenie wyjaśnień, dotyczących szczegółowego zakresu nadzoru sprawowanego przez PIS nad osobami stosującymi w działalności zawodowej substancje lub preparaty chemiczne (art. 33 ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych), Redakcja zwróciła się do Głównego Inspektora Sanitarnego (załączając list Czytelnika). Poniżej istotne fragmenty odpowiedzi udzielonej przez Departament Higieny Środowiska Głównego Inspektoratu Sanitarnego. (...)
Art. 33 ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych określa zakres kontroli poszczególnych inspekcji i straży, a Państwową Inspekcję Sanitarną zobowiązuje do całościowego nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy przez osoby wprowadzające do obrotu substancje lub preparaty i stosujące je w działalności zawodowej. Aby nie dochodziło do nakładania się kompetencji poszczególnych inspekcji, 18 listopada 2002 podpisano porozumienie między Głównym Inspektorem Pracy i Głównym Inspektorem Sanitarnym o współpracy Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Wyżej wymienione porozumienie przewiduje wymianę informacji o istotnym znaczeniu dla eliminowania zagrożeń wynikających ze stosowania substancji i preparatów chemicznych, w tym dotyczących kwalifikacji, kart charakterystyki i znakowania opakowań, oraz wymianę informacji o istotnych nieprawidłowościach dotyczących stosowania lub wprowadzania do obrotu substancji lub preparatów chemicznych.
Natomiast przy udzielaniu odpowiedzi na załączony do pisma list należy wziąć pod uwagę przepisy ustawy Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r., nr 21, poz. 94 ze zm.):
"Art. 184. § 2. Nadzór i kontrolę przestrzegania zasad, przepisów higieny pracy i warunków środowiska pracy sprawuje Państwowa Inspekcja Sanitarna" oraz przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 129, poz. 844), które to przepisy określają kompetencje Państwowej Inspekcji Sanitarnej w tym zakresie.
Na podstawie ww. przepisów Państwowy Inspektor Sanitarny może wydać decyzję nakazującą dokonanie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy oraz dokonać kontroli badań lekarskich pracowników i prawidłowości postępowania z substancjami chemicznymi i procesami pracy szczególnie szkodliwymi dla zdrowia lub niebezpiecznymi.
Nie są to nowe uprawnienia kontrolne Państwowej Inspekcji Sanitarnej, lecz istniejące od wielu lat.
Jak z powyższego wynika, uprawnienia Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Państwowej Inspekcji Pracy w pewnym zakresie pokrywają się ze sobą i dlatego w celu rozwiązania tego problemu zostało zawarte ww porozumienie.
Izabela Fengler p.o. wicedyrektor Departamentu Higieny Środowiska
Dodaj swój komentarz
grusznis: Kompetencje tych Inspekcji pokrywają się w bardzo wielu punktach. Powinny być wreszcie dokłdnie ustalone granice. (2003-11-8)
Dodaj swój komentarz
|