ATEST Ochrona Pracy

29 marca 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 12/2023

Zeznania w związku z wypadkiem przy pracy

Czytelnik nadesłał następujące pytanie: Na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki i Pracy jest zakładka "Listy do ministerstwa". Ludzie zadają pytania, resort odpowiada. Znalazłem tam taki tekst (sprzed paru miesięcy, bo z 29 października 2004 r.):

Czy osoby, które są przesłuchiwane w związku z wypadkiem przy pracy mają prawo do odmówienia składania zeznań przed Komisją Wypadkową?

Osoba przesłuchiwana przez zespół powypadkowy w związku z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy - w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28.07.98 r. w sprawie ustalania okoliczno (DzU nr 115, poz. 744 i DzU z 2004 r. nr 14, poz. 117) - powinna udzielić wyczerpujących i zgodnych z prawdą odpowiedzi dotyczących zaistniałego zdarzenia, którego była świadkiem.

Zważyć należy, iż świadkami wypadku przy pracy są zazwyczaj pracownicy danego zakładu. Ciążą na nich określone obowiązki, wynikające z przepisów kodeksu pracy - m.in. art. 100 pkt 4 i pkt 6 i oraz art. 211 pkt 7.

Zespół powypadkowy nie ma jednakże prawnych możliwości egzekwowania wyjaśnień od świadka wypadku przy pracy.

Przepisy kodeksu pracy, a tym bardziej przepisy aktu prawnego rangi podstawowej nie dają bowiem uprawnień zespołowi powypadkowemu do pociągnięcia do odpowiedzialności karnej osoby zeznającej nieprawdę lub odmawiającej składania wyjaśnień.

Z brzmienia art. 233 § 1 kodeksu karnego wynika, że taka odpowiedzialność może powstać jedynie w trakcie postępowania sądowego lub innego postępowania prowadzonego na podstawie ustawy. Nie będzie nim zatem postępowanie powypadkowe prowadzone na podstawie przywołanego rozporządzenia i wyczerpująco uregulowane jego przepisami.



Tymczasem przepisy, powołanego przez autora odpowiedzi, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (DzU nr 115, poz. 744, ze zm.) stanowią:
§ 6. 1. Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku zespół powypadkowy jest obowiązany przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn wypad­ku, a w szczególności:
(...)
4) przesłuchać świadków wypadku,
(...)

2. Przed przesłuchaniem, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, zespół powypadkowy uprzedza świadka o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych zeznań.
 

O wyjaśnienie powstałej sprzeczności redakcja zwróciła się do Jerzego Kowalskiego, Dyrektora Departamentu Warunków Pracy w Ministerstwie Gospodarki i Pracy. Oto odpowiedź, jaką otrzymaliśmy.

Pragnę uprzejmie wyjaśnić, że poruszony w Państwa piśmie problem był przez nas rozważany i konsultowany z Ministerstwem Sprawiedliwości.

Uznano, iż uregulowania zawarte w § 6 ust. 1 p. 4 oraz ust. 2 - dotychczas funkcjonujące w przywołanym rozporządzeniu z dn. 28.07.98 Rady Ministrów - nie znajdują uzasadnienia prawnego, ponieważ nie są kreowane przez ustawę. Wymóg taki bowiem stawia unormowanie art. 233 § 1 Kodeksu Karnego.

W świetle powyższego stosowanie tych przepisów jest zatem bezzasadne.

Dlatego też na stronach internetowych MGiP zamieszczono wyjaśnienia (cytowane w Państwa piśmie) dotyczące tej materii.

Przy najbliższej nowelizacji omawianego rozporządzenia przepisy te zostaną odpowiednio zmienione.

Izabella Latoszek
z-ca Dyrektora Departamentu

Dodaj swój komentarz


behapert: W postępowaniu powypadkowym powinny mieć zastosowanie przepisy prawa karnego procesowego(kpk) co może zapobiegać wyludzeniom nienależnych świadczeń(odszkodowań, rent, zasilków).Przepisy i procedury w tym zakresie muszą ulec zmianom zyskując rangę ustawy lub znależć się w ustawie o ubezpieczeniu spolecznym z tytulu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (2005-06-01)

Witek: Tryb i sposób sporządzania protokołu powypadkowego, winien być uregulowany w ustawie, a sankcje, za składanie niezgodnych ze stanem faktycznym zeznań, wynikć powinny z kk. Skoro protokół powypadkowy, jest tym dokumentem z którego wynikają późniejsze, ewentualne, prawa do świadczeń określonego rodzaju, wynikające z innych ustaw, to i tryb jego sporządzania winien być określony w ustawie. Wszak, snkcje karne mogą wynikać jedynie z ustaw i być przez nie nakładane na obywateli. (2005-07-23)

Sentil: Ale się chłopaki nawymądrzali... Powiedzieli co wiedzieli i zadowoleni :D (2017-09-29)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2005

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58080432