ATEST Ochrona Pracy

26 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Czy laptopy to monitory ekranowe?

Czy przepisy rozporządzenia MPiPS z 1.12.1998 r. w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973) stosuje się również do laptopów (notebooków)? Wątpliwość wzięła się z dwóch przepisów rozporządzenia:
§ 3 pkt 3 - "Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy";
pkt 3.1. załącznika do rozporządzenia - "Klawiatura powinna stanowić osobny element wyposażenia podstawowego stanowiska pracy".
Prosimy o jednoznaczną opinię: stosuje się to rozporządzenie do laptopów, czy nie?

Pytanie czytelnika skierowaliśmy do Jerzego Kowalskiego, dyrektora Departamentu Warunków Pracy w resorcie pracy. Oto odpowiedź:

Przepisy ww. rozporządzenia dotyczą stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, których definicja określona została w § 2 pkt 1. Przepisów tych nie stosuje się do systemów przenośnych, nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy; zatem jeśli stanowisko pracy wyposażone jest w laptop i praca na tym stanowisku (przy laptopie) wykonywana jest co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (w przyjętym okresie rozliczeniowym) - przepisy rozporządzenia powinny być również stosowane do takich stanowisk. W tej sytuacji na pracodawcy ciąży także obowiązek wynikający z § 8 ust. 2 omawianego rozporządzenia.

Należy jednak zauważyć, że laptopy są przenośnymi systemami komputerowymi i ich konstrukcja nie spełnia wymagań pozwalających na zorganizowanie stacjonarnego stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii. Jeśli więc istnieje potrzeba stosowania laptopa na stanowisku stacjonarnym - wówczas pracodawca powinien wyposażyć takie stanowisko w dodatkową standardową klawiaturę podłączoną do laptopa, umożliwiającą spełnienie wymagań określonych w punkcie 3.1. i 3.2 załącznika do rozporządzenia.

Dodatkowo wyjaśniamy, że omawiane rozporządzenie (w tym punkt 3.1 i 3.2 załącznika) stanowi wdrożenie do prawa polskiego postanowień dyrektywy 90/270/EWG dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe.

Jerzy Kowalski

Dodaj swój komentarz


adam: Zastanawiam się czy w myśl rozumowania autora należałoby jeszcze dostawić oddzielny monitor. i po co to wzsystko? Nie odpowiedział Pan jednoznacznie na zadane pytanie (2006-03-24)

tadjan: "Odkrywcze" to bardzo, ale jak zwykle omija problem. (2006-04-02)

krzysiek: Tak jak przedmówca zdecydowanie popieram zdanie, że nic to nie wnosi. To jest tak, jak podczas ślepego wykonywania zarządzeń. Kierownik, który boi się o etat wykona ślepo wszystkie zarządzenia szefa, gdyż boi się o pracę. My w ramach wdrażania dyrektyw UE napiszemy cokolwiek, aby się do nas nie czepiali. Nie przejmujemy się wówczas, czy nie powoduje to powstawania szeregu pytań bez odpowiedzi, a co za tym idzie możliwość dowolnej interpretacji prawa - jak wiadomo interpretacji ważniejszej ze strony inspektorów ;-) . A to tylko dlatego, że nie można było się zastanowić przez tyle lat czy nie wprowadzić poprawki do rozporządzenia wynikającej z postępu technicznego. Pytanie było bardzo jasne i precyzyjne, zaś odpowiedź - jak to zwykle zawoalowana, zagmatwana, niejasna. Laptop zainstalowany z dodatkową klawiaturą, myszą, (jak pisze kolega z monitorem ;-)) - dobre hehe ) nie jest tak naprawdę już laptopem, bo nie takie jest jego zasadnicze przeznaczenie. Mowa o p.3.1. i 3.2. załącznika. Zgoda. A co z siedziskiem ? A co z podnóżkami ? Co w sytuacji sąsiedniego ustawienia płyty ekranu laptopa w stosunku do sasiedniego laptopa ? Jak wiemy promieniowanie elektromagnetyczne z zasady powinno być mniejsze przy laptopie, ale ... Zasadnicza część elektroniki znajduje się wówczas na biurku a nie pod nim. A więc krótko - TAK czy NIE ? Odpowiedzią jest jak zwykle po prostu życie. (2006-04-07)

Gudalewicz: Panie Jerzy Kowalski, jeżeli jest problem do wyjaśnienia to niech Pan dla osób pytających odpowie rzetelnie i wprost, a nie kluczyć tak, aby nic z tego nie wynikało. Proszę zapoznać się z przedmówcami - praktykami i sięgnie Pan po rozum i wyjaśni Pan uczciwie bez krętactwa - jest Pan co bąź dyrektorem Warunków Pracy w resorcie i to Pana do czegoś zobowiązuje - jasne!!!. Moim zdaniem czy pracownik obsługuje monitor stacjonarny czy laptopa to warunki pracy powinny być sprzyjające i analogiczne bo w tym i tamtym przypadku kłania się ergonomia, a więc wszystkich parametrów wynikającychz punktu praktycznego podejścia do ww. problematyki. W moim przekonaniu nad art.3ust.3 rozporządenia ww. nalezy się zastanowić i go zmienić, gdyż pracownicy częściej wykonują pracę przy pomocy laptopów i to w róznych warunkach. Pozdrawiam. (2006-04-09)

Volky: Dziwnym jest że nikt nie dokonuje zmian w tej tak przestarzałej ustawie?! Wystarczy trochę logiki. Czy jest to komputer stacjonarny czy laptop zagrożenia są od strony ergonomii takie same... Ustawa ma chronić pracownika przed zwyrodnieniami a pracodawcy dawać wskazówki jak ma to zapewnić. Tylko jak zwykle nie widzi się celu a stwarza przeszkody. Tutaj odpowiedz jest bardziej konkretna . http://www.pit.pl/gazeta-podatkowa--wiadomosci-podatkowogosporadcze/bhp-na-stanowiskach-pracy-wyposazonych-w-komputery-10615/ (2012-10-31)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2006

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58500286