ATEST Ochrona Pracy

25 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Fotel kierowcy

Pan P.P. napisał do redakcji: Mam problem z ergonomią fotela w nowo zakupionym samochodzie. Już po dwóch dniach jeżdżenia nim okazało się, że fotel kierowcy uniemożliwia dłuższą jazdę - niewygodne oparcie fotela uciskające na dolny odcinek kręgosłupa powoduje, że po przejechaniu 50 km muszę robić przerwę, a po dłuższej trasie na drugi dzień budzę się z bólem kręgosłupa. Salon samochodowy odmawia jakichkolwiek reklamacji mówiąc, że fotel nie ma wad i proponuje mi zakup droższych foteli sportowych, które mają klasyczne płaskie oparcia (jak samochody, z którymi dotychczas się zetknąłem), czego najwyraźniej mój kręgosłup się domaga!
Czy jest w naszym kraju jakiś urząd, który bada "pomysły" producentów aut, dotyczące np. ergonomii fotela kierowcy?

Nieprawidłowe ustawienie czy kształt fotela, to jedna z mniej znaczących przyczyn bólu pleców. Najbardziej znaczącą rolę odgrywa długotrwała wibracja, stąd też szczególnie wysokie ryzyko wystąpienia dolegliwości związanych z kręgosłupem u kierowców prowadzących pojazd dłużej niż cztery godziny dziennie.

W Polsce nie istnieje instytucja wymuszająca na producentach samochodów osobowych zastosowanie ergonomicznych reguł projektowania. Jednak w przypadku foteli samochodowych - i innych siedzisk będących w istocie stanowiskami pracy - istnieją akty prawne oraz normy regulujące ich parametry. I tak przykładowo norma PN-90/K-11001 określa m.in. wymiary fotela maszynisty lokomotywy elektrycznej dwukabinowej, a parametry krzesła do pracy przy komputerze ustala rozporządzenie z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973). Szczególnie interesująca jest w tym zakresie norma PN-9/S-47013 ("Samochody ciężarowe, autobusy i trolejbusy. Miejsce pracy kierowcy. Wymagania"). Norma stwierdza m.in., że "fotel kierowcy (...) powinien być dostosowany do anatomicznych cech człowieka (...). Robocza postawa ciała powinna zapewniać wygodę kierowania i być utrzymywana w zakresie kątów [zawartych w tabelach]." Nawet w tej normie nie jest jednak opisany dokładny kształt fotela kierowcy, podane są jedynie jego minimalne wymiary i zakresy regulacji.

Pozycja kierowcy w samochodzie osobowym może różnić się znacząco od pozycji kierowcy w autobusie czy samochodzie ciężarowym. Kierowca powinien dostosować ustawienie fotela nie tylko do własnych wymiarów, ale też upodobań. Dlatego współczesne fotele mają szereg parametrów regulowanych w zakresie odległości i kątów. Problem prawidłowego ustawienia fotela może tkwić nie w kształcie fotela, ale w liczbie tzw. stopni swobody, czyli możliwych ustawień fotela, z których należy wybrać optymalne.

Wnioskując z opisu, dokucza Panu odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Nowsze fotele zaprojektowane są w taki sposób, aby prawidłowo podeprzeć tę część pleców. Oparcie fotela w dolnej części jest uwypuklone (tzw. mulda) i z reguły stopień tej wypukłości, a czasem także jej wysokość, można regulować. Być może w Pana przypadku wspomniana mulda jest położona zbyt wysoko lub jest zbyt wypukła.

Inną możliwą przyczyną problemów z kręgosłupem może być niedostosowanie do wymiarów użytkownika położenia fotela w przestrzeni. Fotel kierowcy, oprócz komfortu i bezpieczeństwa, musi zapewniać użytkownikowi dostęp do urządzeń sterujących oraz prawidłowe pole widzenia zarówno drogi, jak i urządzeń sygnalizacyjnych.

Tak jak w przypadku każdej postawy powodującej obciążenia statyczne, ergonomia zaleca możliwie częstą zmianę pozycji ciała. Oprócz - co oczywiste - przerw w jeździe, korzystne są tzw. mikroprzerwy polegające na chwilowym rozluźnieniu mięśni poprzez np. poprawienie się w fotelu albo przeciągnięcie się, choćby podczas postoju na czerwonym świetle. Takie mikropauzy pozwalają na prawidłowe odżywienie dysków międzykręgowych, możliwe jedynie poprzez zmianę pozycji ciała.

Przepisy wymagają, aby pojazdy, a także ich wybrane części posiadały homologację. Dokładne wymogi określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28 lipca 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów (DzU nr 162 poz. 1360) oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 24.10.

2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (DzU nr 238, poz. 2010).

K.J.

Dodaj swój komentarz


Grzegorz: no i mam ten przypadek z Toyota Avensis. Trafilem na rehabilitacje. teraz jezdze Fordem S-Maxem i wszystki go polece (2008-02-27)

Inga PITT, Bordeaux: KRĘGOSŁUP. Ćwiczenia eliminujące BÓL. BH.46. MOTTO: KAŻDY z nas, jeśli boli go; KRĘGOSŁUP, to myśli zaraz o lekach tzw. przeciwbólowych. Nic bardziej mylnego. Należy zwyczajnie ćwiczyć mięśnie utrzymujące kręgosłup w prawidłowym pionie tzw. __MIĘŚNIE OKOŁO KRĘGOSŁUPOWE, a problem oddalamy. ĆWICZENIA, takie jeśli wykonujemy 15-20 minut, we własnym łóżku, 1 x w tygodniu, to wyniki tych ćwiczeń nas zaskakują, ponieważ mamy lepszą kondycję i większą ogólną sprawność całego organizmu, ____: DUŻO większą. Eliminujemy też; ZAPARCIA jednocześnie uzyskując NA STAŁE tzw. klasyczny PŁASKI BRZUCH. Należy tylko przeczytać i zrealizować samemu opisy, pod zdjęciami ćwiczącego modela. Rozdział Nr 33 w książce; _pt_______: PORADNIK ŻYWIENIOWY człowieka w XXI wieku. Dobrze jest też w trakcie ćwiczeń obciążyć się obciążnikami, lecz tylko takimi o ciężarze 500 gram. Mężczyznom poprawią się torsy, a dziewczynom talie. A więc do ćwiczeń, wesoło marsz !! Tabele produktów wg tzw. __INDEKSU ŻYWIENIOWEGO; pomogą nam we właściwej ocenie, przy realnym doborze pokarmów dla nas biologicznie prawidłowych. Tabele te, opracowali naukowcy z instytutu o nazwie; INSTYTUT naukowo-badawczy im. Prof. Ryszard Lorenca w Krakowie. P. S. __Chleb typu KR-IRL, stanowi aktualnie o silnym; UKŁADZIE immunologicznym, organizmu człowieka. Dostarcza ogrom energii, eliminującej; GŁÓD, dlatego iż, GLUKOZA naturalna w nim zawarta, stabilizuje POZIOM CUKRU we krwi, na ok. 4-5 godzin !!, tzw. __NISKIE węglowodany, tj. do 26% wzrostu. Złe to, WYSOKIE węglowodany. Podnoszą poziom cukru po spożyciu ZBYT wysoko; CUKRZYCA typu 2. To kłopot, że nie kupisz tego chleba, nikt go nie piecze, nikt na nim nie zarabia, ale samemu upiec WARTO !! R E F L E K S J A: __INDEKS ŻYWIENIOWY, a; __INDEKS GLIKEMICZNY, to dwa różne spojrzenia na realia przyrodnicze. IŻ; to identyfikacja ewolucyjnych dokonań przyrody. IG; to marketing, obłuda i biznes. Zobacz też; GLUKOZA naturalna, wg: IRL KRAKÓW. __Książka; _pt._______: PORADNIK ŻYWIENIOWY człowieka w XXI wieku. Wydanie drugie: zaktualizowane i uzupełnione. __Skrót adresu strony w Internecie_______: MAGDALIRL __ADRES_______: http://www.magdalirl.com.pl/ (2010-07-05)

lj: Ja tam w Avensisie nie miałem bólów , za to w mercedesie każdym. (2011-12-27)

marek: Nie warto kupować foteli z allegro.pl, bo są niewygodne i mogą bardzo szybko się zepsuć. Nie zawsze plusem są niskie ceny na allegro. (2016-05-12)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2006

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58487261