ATEST Ochrona Pracy

25 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Dokumentacja wypadkowa

Pan G. W. pyta: Od 23 lat wykonuję obowiązki specjalisty ds. bhp. Chciałbym poruszyć problem dotyczący dostępu do szeroko rozumianej dokumentacji wypadkowej. W ostatnich latach w przedsiębiorstwach zaczęły funkcjonować systemy zarządzania bhp. Audytorzy żądają od pracowników bhp przedstawiania dokumentacji wypadków przy pracy. Moim skromnym zdaniem, dokumentacja wypadkowa ze względu na charakter informacji w niej zawartych (w tym także medycznych), powinna podlegać ograniczeniom w zakresie dostępu do niej. Nie znalazłem niestety w przepisach prawa jednoznacznego zapisu w tej kwestii. § 10 ust. 3 rozp. Rady Ministrów z 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczonych w rejestrze wypadków przy pracy, jest interpretowany różnie. Proszę redakcję o opinię w tej sprawie.

Przepis § 10 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy... (DzU nr 115, poz. 744, ze zm.) należy interpretować dokładnie zgodnie z jego brzmieniem: "Poszkodowany ma prawo wglądu do akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów oraz kopii". Oznacza to tyle i tylko tyle, że nie wolno tego prawa poszkodowanemu odmówić. Nie ma również wątpliwości odnośnie do zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy. Po nowelizacji z dnia 26.11.2006 r. przepis § 16 ust. 2 wyżej powołanego rozporządzenia brzmi: "Rejestr wypadków przy pracy zawiera: imię i nazwisko poszkodowanego, miejsce i datę wypadku, informacje dotyczące skutków wypadku dla poszkodowanego, datę sporządzenia protokołu powypadkowego, stwierdzenie, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy, datę przekazania do ZUS wniosku o świadczenia z tytułu wypadków przy pracy, liczbę dni niezdolności do pracy oraz inne informacje, niebędące danymi osobowymi, których zamieszczenie w rejestrze jest celowe, w tym wnioski i zalecenia profilaktyczne zespołu powypadkowego". Zwracam uwagę na owe "inne informacje" - jest to pojęcie dość szerokie, ale istotne jest, aby nie miały one charakteru danych osobowych.

Czytelnik ma wątpliwość, czy audytor, dokonujący audytu w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, ma prawo wglądu do dokumentacji powypadkowej "ze względu na charakter informacji w nich zawartych (w tym także medycznych)". Jeśli zakres przedmiotowy audytu jest taki, jak podał Czytelnik, analiza dokumentacji powypadkowej przez audytora jest uzasadniona, choćby w celu oceny, czy rzetelnie określono przyczyny wypadku, czy sformułowane przez zespół wnioski i środki profilaktyczne były adekwatne do tych przyczyn, a także czy pracodawca zrealizował te środki i wnioski w praktyce. Odnośnie do informacji medycznych, w protokole powypadkowym jest miejsce jedynie na informację o skutkach wypadku (pkt 6 protokołu), czyli rodzaju i umiejscowieniu urazu. Załącznikiem do protokołu może być ponadto pisemna opinia lekarza, o której mowa w § 11 ust. 2 wyżej powołanego rozporządzenia, przy czym zakres tej opinii jest określony przepisem § 6 ust. 1 pkt 5 - "niezbędny do oceny rodzaju i skutków wypadku". Opinia może zawierać zatem jedynie trzy informacje - rodzaj urazu, jego umiejscowienie oraz czy wypadek można zakwalifikować jako ciężki. Jakiejkolwiek inne informacje medyczne o poszkodowanym nie mogą być udostępnione ani pracodawcy, ani zespołowi powypadkowemu, zatem nie mogą znaleźć się w dokumentacji powypadkowej. Odwołam się w tym miejscu do przepisów art. 11 i 19 ustawy z 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (DzU z 2004 r., nr 125, poz. 1317) stanowiących, że dane zawarte w dokumentacji medycznej są objęte tajemnicą zawodową i służbową i mogą być udostępnione tylko osobom wykonującym odpowiedni zawód medyczny, oraz podmiotom określonym w odrębnych przepisach. Przepisy te są zawarte w art. 18 ust. 3 i 4 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (DzU z 2007 r., nr 14, poz. 80). Określają one zamknięty katalog dziewięciu podmiotów, którym zakład opieki zdrowotnej może udostępnić dokumentację medyczną. Jest wśród nich pacjent (lub osoba przez niego upoważniona bądź jego przedstawiciel ustawowy), ale z całą pewnością nie ma tam pracodawcy pacjenta i behapowca. Przepisy te są adresowane do służby zdrowia i można przyjąć, że żaden jej odpowiedzialny pracownik nie udostępni dokumentacji osobie niepowołanej. Zdarzają się jednak niestety przypadki żądania przez służbę bhp takiej dokumentacji od poszkodowanego (który - jako pacjent - ją posiada) i dołączania jej do dokumentacji powypadkowej. Działanie takie jest merytorycznie nieuzasadnione, a przede wszystkim wysoce nieetyczne.

AS.


Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2007

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58488993