ATEST Ochrona Pracy

28 marca 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 12/2023

Staż pracy w służbie bhp też ważny

Z prośbą o wyjaśnienie i odpowiedź napisał do redakcji p. T.K.:
Proszę o pomoc i ustosunkowanie się do mojej sytuacji, którą w skrócie przedstawię. Pracowałem 10 lat w KRUS, w dziale Prewencji i Rehabilitacji oraz Orzecznictwa Lekarskiego jako inspektor. W kwietniu 2006 roku ukończyłem studia podyplomowe z zakresu bhp na wydziale ekonomii i zarządzania Politechniki Gdańskiej. Pracując w KRUS, zajmowałem się między innymi postępowaniem powypadkowym i prewencją, prowadziłem szkolenia dla rolników i członków ich rodzin, sołtysów. Postępowanie powypadkowe obejmowało także korespondencję z takimi instytucjami, jak: policja, sąd, prokuratura, zakłady opieki zdrowotnej itp. W ramach prewencji prowadziłem pogadanki w szkołach podstawowych, gimnazjach i technikach rolniczych. Pełny program szkolenia rolników indywidualnych obejmował 9 tematów: informacja o KRUS i podstawowe problemy związane z ubezpieczeniem społecznym rolników; zagrożenia życia i zdrowia rolników; zasady bezpiecznej pracy z maszynami i urządzeniami rolniczymi; zasady bezpiecznej pracy przy obsłudze zwierząt; bezpieczeństwo w transporcie rolniczym; bezpieczeństwo w pracy na wysokości, w zagłębieniach i zbiornikach; zasady bezpiecznej pracy ze środkami chemicznymi; bezpieczne użytkowanie instalacji i urządzeń elektrycznych; udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach. Jak ma się praca, którą wykonywałem do § 4 pkt. 2 podpunkt 3 rozp. RM z września 1997 r. w sprawie służby bhp - DzU nr 109, poz. 704 z późn. zm. (specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp). W KRUS pracowałem na podstawie ustawy z 20.12.1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników. W związku z powyższym proszę o odpowiedź, jaka jest moja pozycja w służbie bhp oraz jakie posiadam uprawnienia. Czy mogę występować jako specjalista ds. bhp spoza danego zakładu pracy, obsługując firmy w zakresie doradztwa, szkoleń wstępnych, okresowych itp.?

Odpowiedzi udzielił Departament Prawa Pracy MPiPS.

Wymagania kwalifikacyjne dla pracowników służby bhp zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 z późn. zm.). W myśl § 4 ust. 2 pkt 3 tego rozporządzenia - specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp. Zgodnie natomiast z przepisami § 4 ust. 4 rozporządzenia, specjalista spoza zakładu pracy, któremu pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp (dotyczy to oczywiście tylko pracodawców zatrudniających do 100 pracowników) powinien spełniać co najmniej wyżej wymienione wymagania. Takim specjalistą spoza zakładu pracy może być również osoba, która była zatrudniona na stanowisku inspektora pracy w Państwowej Inspekcji Pracy przez okres co najmniej 5 lat.

Z przysłanego listu Czytelnika wynika, że ukończył studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz pracował przez 10 lat jako inspektor w dziale Prewencji i Rehabilitacji oraz Orzecznictwa Lekarskiego w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

W świetle omówionych wyżej obowiązujących przepisów Czytelnik nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do zatrudnienia na stanowisku specjalisty do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy w służbie bhp, gdyż nie legitymuje się stażem pracy 1 roku w służbie bhp. Z tego samego powodu Czytelnik nie może także wykonywać zadań służby bhp jako specjalista spoza zakładu pracy. Praca w KRUS nie jest bowiem tożsama z pracą na stanowisku inspektora pracy w Państwowej Inspekcji Pracy ani w służbie bhp, o której mowa w przepisach omawianego rozporządzenia. Przedstawione kwalifikacje umożliwiają obecnie zatrudnienie w służbie bhp - zgodnie z § 4 ust. 2 pkt 2 - na stanowisku starszego inspektora do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ewa Pomian-Wojcieszczuk
Zastępca Dyrektora Departamentu

Dodaj swój komentarz


robol: Pani Zastępca Dyrektora Dep.Wa-wa Pracowników Krus Którzy stracili zdrowie w terenie jak opisał Kolega w skali kraju jest kilkadziesiat osób. BHP wywaliło do stodoły. Mam ten sam problem. Szukam pomocy. Bezskutecznie. Z poważaniem. (2008-11-05)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2007

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58066341