ATEST Ochrona Pracy

25 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie bhp

Czytelnik prosi o: informacje dotyczące prowadzenia własnej działalności w zakresie bhp - szkolenia (jakie PKD). Chodzi przede wszystkim o zasady opodatkowania, na jakich najbardziej opłaca się prowadzić taką działalność.

Najprostszą drogą rozpoczęcia jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie usług bhp jest dokonanie odpowiedniego wpisu w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez właściwy organ administracji - np. prezydenta miasta.

Podstawa prawna:

Art. 7a, 7b i 7c ustawy z 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (DzU nr 101, poz. 1178 ze zm.).

Art. 13 i 14 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2007 r., nr 155, poz. 1095 ze zm.).

Rozporządzenie Rady Ministrów z 24 marca 2009 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (DzU nr 50, poz. 399).

Wpisy dokonywane są przez Wydziały Spraw Administracyjnych UM*. Od wnioskodawcy wymagane są następujące dokumenty:

- wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej EDG 1 wraz z załącznikami (formularz wniosku do pobrania bezpośrednio w Urzędzie lub na stronie www, stanowiący jednocześnie wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),

- zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne, o których mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,

- zgłoszenie płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszenie oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.

Dokument otrzymany z Urzędu Miasta nosi nazwę: Zaświadczenie o dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub: Decyzja o odmowie dokonania wpisu i podlega przesłaniu - nie później niż 3 dni od dokonania wpisu - do wskazanego przez przedsiębiorcę Naczelnika Urzędu Skarbowego, właściwego Urzędu Statystycznego oraz właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, danych z wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej wraz z kopią zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Zaświadczenie o wpisie przedsiębiorca otrzymuje niezwłocznie po wniesieniu kompletnego, podpisanego wniosku.

Decyzja o odmowie dokonania wpisu podejmowana jest w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.

Od decyzji służy odwołanie - w przypadku miasta Krakowa - do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Wpis wolny jest od opłat.

Numer PKD dla działalności pn. Pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane: 85.59.B

Rejestracja działalności szkoleniowej nie wymaga przedstawiania dokumentów świadczących o uzyskaniu dodatkowych pozwoleń czy wykupieniu koncesji.

Dodatkowymi uprawnieniami przedsiębiorca powinien jednak wykazać się już w trakcie wykonywania działalności, w przypadku prowadzenia np. kursów kierowców wózków jezdniowych czy kursów obsługi urządzeń poddozorowych. Jednostki szkoleniowe mogą również uzyskiwać akredytację przy właściwym Kuratorium Oświaty, pod warunkiem spełnienia wymagań dla placówek działających w systemie oświaty, co oznacza przede wszystkim konieczność wykazania się odpowiednim stażem w prowadzeniu szkoleń (minimum 1 rok), posiadaniem lokalu, pomocami dydaktycznymi (np. wspomagającym wykład sprzętem do prezentacji) oraz właściwą kadrą dydaktyczną (wymagane cv wykładowców).

Osoba szkoląca jednoosobowo, raczej nie uzyska akredytacji. Akredytacja wydawana jest dla kursów, tj dla zajęć, których liczba godzin jest większa niż 30.

Szczegółowe informacje o procedurze akredytacyjnej oraz związanych z nią opłatach można znaleźć na stronie www właściwego kuratorium.

Opodatkowanie

Obecnie przedsiębiorcy mogą korzystać z dwu form opodatkowania przychodu - do wyboru:

podatek liniowy w wysokości 19%,

skala podatkowa 18% i 32% (decyduje wielkość progów podatkowych).

Działalność szkoleniowa podlega zwolnieniu przedmiotowemu z podatku VAT, zatem przedsiębiorca chcący prowadzić jedynie działalność szkoleniową nie podlega obowiązkowi rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego (na formularzu VAT R). Jeśli natomiast wykonywać będzie inne usługi niepodlegające zwolnieniu, to do czasu aż ich wartość proporcjonalna nie przekroczy 50 000,00 zł, liczonych w skali roku, również temu obowiązkowi nie podlega. Po przekroczeniu powyższego przychodu rejestracja, naliczanie i odprowadzanie podatku VAT staje się obowiązkowe. Należy przy tym pamiętać, że wartość usługi opodatkowanej liczona jest w skali roku, zatem jeśli w styczniu wystawione zostaną faktury, np. na usługę doradztwa (VAT 22%) na kwotę 4200,00 zł., w skali roku staną się wartością 50 400 zł. i skutkować będą już od początku obowiązkiem rejestracji VAT R.

Działalność szkoleniowa może być prowadzona w formie książki przychodów i rozchodów, jednakże w przypadku wybrania podatku liniowego przedsiębiorca nie może odliczać kosztów.

D. T.

*Poniższe informacje pochodzą ze strony www UMK w Krakowie i noszą nazwę Procedura SA 21.


Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2009

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58495529