ATEST Ochrona Pracy

24 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Kontynuacja uprawnień z zakresu ochrony przeciwpożarowej

Pan W.S. pisze: Zwracam się do Państwa jako czytelnik ATESTU z 15 letnim stażem o wiarygodną informację dotyczącą możliwości przedłużenia uprawnień związanych z wykonywaniem czynności inspektora ochrony przeciwpożarowej w zakładzie pracy. Kurs, który upoważniał mnie do wykonywania ww. funkcji, ukończyłem w 2002 r. w Szkole Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej. Żeby zachować swoje uprawnienia muszę odbyć ponowne szkolenie do czego zobowiązuje mnie ustawa z 6 maja 2005 roku. W związku z tym pytam, czy szkolenie takie ma być w formie:
1) szkolenia okresowego, więc powinno być programowo krótsze i za mniejszą odpłatnością,
2) powtórnego szkolenia, z założeniem, że po raz pierwszy mam styczność z tą problematyką, no i oczywiście za duże pieniądze?
Czy są wytyczne do rozporządzenia MSWiA z 25 października 2005 r.?
Firma szkoleniowa, powołując się na opinię Komendanta Straży Pożarnej (nie mogła powiedzieć jakiej), który jednoznacznie stwierdza, że szkolenia winny odbywać się na zasadzie ponownych kursów podstawowych, zaproponowała mi kurs za 2800 zł. Oczywiście nie potrafiła podać podstawy prawnej, tak jak i tajemniczy komendant Straży Pożarnej.
Dlatego pytam: według jakiego programu, na jakiej podstawie, za jakie pieniądze i przez kogo będą mogły być organizowane szkolenia dla osób już posiadających uprawnienia do wykonywania czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
Uprawnienia takie nabyłem zgodnie z § 3 ust. 2 rozp. MSWiA z 8 grudnia 1998 roku, a także w zakresie kwalifikacji zawodowych innych osób, wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej (DzU nr 159, poz. 1050).

Ukończenie kursu dla prowadzących sprawy ochrony przeciwpożarowej (taki właśnie kurs ukończył czytelnik) i posiadanie wykształcenia średniego dawało prawo do wykonywania czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Uprawnienie to wynikało wprost z wówczas obowiązującej treści art. 4 ust. 2 ustawy z 24 sierpnia 1991 o ochronie przeciwpożarowej, zmienionej ustawą z 22 sierpnia 1997 r. o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej (DzU z 1997 r., nr 111, poz. 725). Sam kurs realizowany był na podstawie rozp. Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 8 grudnia 1998 r. w sprawie wymagań w zakresie kwalifikacji zawodowych oraz dotyczących warunków fizycznych i psychicznych osób zatrudnionych w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, a także w zakresie kwalifikacji zawodowych innych osób wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej (DzU z 1998 r., nr 159, poz. 1050), wydanego na podstawie obowiązującego wówczas art. 4 ust. 3 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej.

W 2005 roku dokonała się kolejna zmiana art. 4 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej - zmiany wprowadziła ustawa z 6 maja 2005 roku o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej (DzU nr 100, poz. 835), która obowiązuje do dziś. Zasadniczej zmianie uległy kryteria (kwalifikacje) dla osób wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Po tych zmianach osoby chcące wykonywać czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej muszą posiadać co najmniej wykształcenie średnie i ukończone szkolenie inspektorów ochrony przeciwpożarowej lub mieć tytuł zawodowy technika pożarnictwa, lub uzyskać uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodu technika pożarnictwa w toku postępowania o uznanie nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub w Konfederacji Szwajcarskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego - technika pożarnictwa.

To, co dla czytelnika najważniejsze, zmiana ustawy o ochronie przeciwpożarowej z 2005 roku w stosunku do osób chcących wykonywać czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, zobowiązuje do uzupełnienia wykształcenia oraz odbycia odpowiedniego szkolenia, w okresie nie dłuższym niż 5 lat od wejścia w życie rozpatrywanej ustawy.

W związku ze zmianami w ustawie o ochronie przeciwpożarowej, dokonanymi w 2005 roku, zmienił się również przepis regulujący sprawy szkoleń dla osób wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Ukazało się rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 25 października 2005 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych oraz szkoleń dla strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowej i osób wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej (DzU nr 215, poz. 1823) wydane na podstawie art. 16a ust. 6 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Rozporządzenie to, między innymi, określa zakres szkoleń specjalistów i inspektorów ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 4 ust. 2b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej.

Ponadto w § 8 rozporządzenia istnieje zapis o następującej treści: "Dokumenty stwierdzające ukończenie szkolenia dla wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, wydane przed wejściem w życie rozporządzenia, zachowują ważność do dnia 23 czerwca 2010 r." Innymi słowy, osoby, które miały ukończone szkolenia dla wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, aby dalej móc wykonywać czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, będą musiały do dnia 23 czerwca 2010 roku ukończyć co najmniej szkolenie inspektorów ochrony przeciwpożarowej.

Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej (jako jednostka zobowiązana do opracowania programu szkoleń specjalistów i inspektorów ochrony przeciwpożarowej) ma opracowany program szkolenia dla inspektorów ochrony przeciwpożarowej (program dla specjalistów jest na ukończeniu). Niestety, nie ma opracowanego odrębnego programu dla osób, które wcześniej ukończyły kurs dla prowadzących sprawy ochrony przeciwpożarowej, czyli osób, posiadających pewien zakres wiedzy, a nierzadko doświadczonych i kompetentnych w wykonywaniu czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Pismem nr BS I 0754/8-1/10 z dnia 2 lutego 2010 roku Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej przedstawiła stanowisko, w którym stwierdza, że obowiązujące przepisy "(...) nie przewidują możliwości przedłużenia ważności zaświadczeń, ani nie wprowadzają żadnego innego sposobu weryfikacji dotychczasowych szkoleń." Pismo dostępne jest na stronie internetowej pod adresem http://www.straz.gov.pl w zakładce kształcenie/inne ważne informacje.

R. J.

Dodaj swój komentarz


Maciej Ś.: Może by tak weryfikować również dyplomy magistra itp.? Co 5 lat mielibyśmy kolejną grupkę byłych magistrów zastępowanych nowymi magistrami. Analogicznie - z technikami i inżynierami bhp (pomysł do rozważenia). (2010-04-16)

Profesjonalista: Zastanawiam się nad absurdem wprowadzenia tych szkoleń dla osób zajmujących się sprawami ppoż. w zakładach pracy. Przecież nie tak dawno wciśnięto do Ustawy Kodeks pracy obowiązek zatrudniania osób z tymi uprawnieniami w każdej firmie. Na szczęście zmieniono to w sierpniu 2009r. Teraz wymaga się kursów dla osób, których pracodawcy wcale nie muszą zatrudniać. Kurs może organizować tylko jedna instytucja w Polsce monopol co widać po cenie 1500 zł osoba trwający 11 dni ( kto zapłaci za wolne pracownika ) Czy to jest normalne ? Jak to się ma do uprawnień behapowców, którzy muszą co 5 lat ponawiać swoją wiedzę na kursach okresowych z dużo szerszym zakresem wiedzy a kosztującym dużo mniej. Czy straż znalazła sobie furtkę na pozyskanie dodatkowych pieniedzy ? Jak można sankcjonować prawnie monopol na szkolenia w przepisach prawnych Ustawach i Rozporządzeniach ? (2010-04-21)

Natura: Mam wrażenie ,że sami sobie nakręcami problem. Jak to jest ,że w programach szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higeny pracy są tematy dotyczące ochrony przeciwpożarowej. Jest poprawiony zapis w Kodeksie pracy dotyczący obowiązków pracodawcy , który odnosi się do wykazania staranności pracodawcy w zabezpieczaniu ppoż. to w końcu jest jego mienie i jego widzenie bezpieczeństwa ,a tu wymagania od Nas dodatkowych szkoleń. Z praktyki jest tak ,że prowadzone kontrole przez PSP w decyzji określają nieprawidłowości stwierdzone w czasie kontroli, które usuwając spełnione są wymaga ppoż. Nasz wiedz i przekaz w ramach bezpieczeństwa pracy to przedewszystkim sprzęt ppoż, ocena zagrożeń pożarowych i ewaluacja. To wszystko jest już we :krwi" i raz lub II razy potwerdzone po przez szkolenia. Komendy PSP mają rozpoznaie ,co do zagrożeń i ewentualnej akcji na swym terenie,co więcej to są firmy ppoż. (2010-05-07)

Maciej Ś.: "Myśliciele", a pomyślcie, jak pracodawca - będąc właścicielem, albo zarządcą, albo tylko użytkownikiem budynków, obiektów budowlanych i/lub terenów (bo taką osobę fizyczną "widzi" ustawa o ochronie przeciwpożarowej) - ma zapoznać swoich pracowników z przepisami o ochronie p.poż.? A ma tych pracowników, na przykład, 2 do 3 tysięcy osób. Z jakimi konkretnie przepisami? Jak liczne grupy do tego zapoznania sformować - po 20, czy po 100 osób??? Będzie tego wówczas do przerobienia od 30 do stu spotkań (sesji quasi szkoleniowych, czyli zapoznawczych). Jak wreszcie udokumentować ten fakt? Zebrać podpisy pracowników zapoznawanych z przepisami ? Na jednym arkuszu A4 można zmieścić około 40 podpisów. Przy 3000 pracownikków samych arkuszy z ich podpisami będzie 75 ! ! !. - - - To jest czysty kretynizm, nie mówiąc już o "wyznaczeniu pracowników (nie mających o niczym pojęcia) do działań w zakresie zwalczania pożarów. A to jest - a priori - narażanie ich zdrowia i życia na niebezpieczeństwo; Kodeks karny takie "narażanie" traktuje jako przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności do lat trzech. (2010-05-07)

Leszek T: W 2003 roku ukończyłem szkolenie specjalistów ochrony przeciwpożarowej w Szkole Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie. Szkolenie trwało ponad miesiąc i oczywiście odpowiednio kosztowało. Powiedziano mi że uprawnienia które zdobyłem są bezterminowe i na świadectwie które posiadam nie ma określonego terminu ważności. Rozporządzenie z 2005 roku pozbawiające mnie zdobyte uprawnienia, utwierdziło mnie w przekonaniu że wniosłe słowa o Państwie Prawa, że prawo nie działa wstecz, o prawach nabytych, to tylko puste słowa i utopia. Ważniejcze są partykularne interesy poszczególnych grup i nabijanie im kabzy. (2011-04-16)

Jędrek: Leszku tak to bywa. Lepszy byłby/jest ,,papier" technika ppoż - BEZTERMINOWY... (2011-04-17)

Natura: Do Leszka: otóż nie tak sceptycznie jestem przekonany ,że poziom Twojej wiedzy o ochrony przeciwpożarowej na potrzeby tzw.cywilne jest zdecydowanie większy niż technika pożarnictwa z nastoletnim stażem. Bo jest to poziom wiedzy inżyniera pożarnictwa. Wiem że, oddworzenie tych uprawnień jest relatwnie b.kosztowne do tzw.zwrotu, ale niestety konieczne , gdyż postęp w zagadnieniach ochrony przeciwpożarowej jest duży. Z pewnością masz dużo doświadczen ,ale trzeba je poprzeć dowodem, którym jest aktualne Zaświadczenie. (2012-03-28)

Orlowska: Jestem w takiej samej sytuacji. Mam wyższe wykształcenie techniczne W 2004r. ukończyłam szkolenie dla specjalistów ochrony ppoż, w szkole Głównej Pożarnictwa w Warszawie i otrzymałam zaświadczenie bezterminowo. W Polsce podobno przepisy nie działają wstecz a zatem jakim prawem nie utrzymuje się w mocy otrzymanych uprawnień. W tym zawodzie pracuję wiele lat. Na wszelki wypadek w 2010r r w Stołecznej Komendzie PSP ukończyłam szkolenie dla Inspektorów BHP aby nie zarzucono mi, że wszedł w życie nowy przepis z 2010 i należy znać jego wymagania. Nie mam możliwości przesłania Wyjaśnienie Komendy Głównej PSP, podpisane przez st. bryg mgr Piotra Kwiatkowskiego , że jeżeli ma się aktualne uprawnienia i kwalifikacje (obecnie wyższe wykształcenie) wg art. 4 ust 2a i 2b ustawy o ochronie ppoż. to nadal zachowują one ważność. Czy źle to odczytałam? Pozdrawiam Zofia O. (2015-10-14)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2010

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58476437