ATEST Ochrona Pracy

29 marca 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 12/2023

Listy kontrolne - wyjaśnienie

Czytelnik E.D. pisze: Starannie czytam treść każdego ATESTU, a w tym zawartość list kontrolnych, w których zauważam stale powtarzające się treści "Pytań" i "Podstaw prawnych", które moim (i nie tylko) zdaniem są niewłaściwe. Ta niezgodność polega na cytowaniu w "Pytaniach" i "Podstawach prawnych" norm zharmonizowanych, np. PN-EN 1898:2006, jako wskaźnika oceny i rozwiązania niezgodności maszyny. A jak się to ma do maszyn "starych" np. z 1998 r.?! Przecież nie można stosować wymagań tej normy, bo one dotyczą maszyn "nowych" i zasadniczych wymagań. "Lista kontrolna" ma sprawdzić wymagania minimalne a nie zasadnicze! Przywołanie w listach kontrolnych takich norm wprowadza zamieszanie i niejednokrotnie nadinterpretację, co w rezultacie prowadzi do stosowania rozwiązań bardzo kosztownych do "starych" urządzeń - zupełnie niepotrzebnie. W konsekwencji dochodzi do sytuacji, że koszt urządzeń (wyposażenia) stosowanego według tej listy przewyższa koszt rynkowy urządzenia i... należałoby maszynę zlikwidować. Mam wniosek, aby wyraźnie zostało zaznaczone, że norma nie dotyczy maszyn "starych", ale "nowych". Nikt nie zabrania zastosowania rozwiązań według normy do maszyn "starych", ale jest to dobrowolne, a nie obligatoryjne. Przecież stosowanie norm jest dobrowolne (z wyjątkiem cytowanych w aktach wyższego rzędu), a pracodawca nie musi w tej sytuacji tego robić.

Z uwagą i dużym zainteresowaniem przeczytaliśmy list czytelnika. Pragniemy zauważyć, że brak jest przepisu prawnego, ustalającego treść i formę list kontrolnych do oceny minimalnych wymagań dla maszyn. Określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki minimalne wymagania dotyczą szeroko pojętego sprzętu roboczego, tj. zarówno narzędzia, jak też maszyny włókienniczej i koparki. Sporządzane na podstawie samego rozporządzenia oceny minimalnych wymagań bardzo często są zbyt ogólne i nie ujmują wszystkich wymagań. Bardzo często są zabiegiem formalnym, robionym przed kontrolą PIP i nie przynoszą wymiernych korzyści pracodawcy. Przedstawiane w ATEŚCIE listy kontrolne są listami autorskimi, opracowanymi na podstawie wieloletniego doświadczenia autorów. Minimalne wymagania dla maszyn, zawarte w rozporządzeniu MG z 2002 r., są przez nas w listach kontrolnych rozszerzane o niektóre wymagania zawarte w normach ujmujących wymagania bezpieczeństwa. Wybór norm zależy od autorów, którzy przyjęli zasadę, że nie muszą to być aktualne normy. Listy są ogólnymi propozycjami oceny wymagań bezpieczeństwa dla określonych rodzajów maszyn. Każdy czytelnik, chcąc dokonać oceny konkretnej maszyny w zakładzie, może wykorzystać listę w całości lub w części i na jej podstawie sporządzić własną listę, ujmując np. wymagania z normy opublikowanej w latach 90., ponieważ oceniana przez niego maszyna została wyprodukowana w tym okresie lub wcześniej. Dla innego czytelnika właściwą normą będzie np. norma z 2002 r., bo ma ocenić maszynę wyprodukowaną po tej dacie. Listy kontrolne stosowane były i są w różnych krajach UE, zawsze są to materiały pomocnicze dla pracodawców. Oczywiście stosowanie list kontrolnych nie jest obligatoryjne, podobnie jak norm, ale może być dla świadomych czytelników wskazówką, jak należy oceniać z pożytkiem maszyny z własnego parku maszynowego.

Autorzy list kontrolnych przewidywali potrzebę ich modyfikacji. Uwagi czytelnika przyspieszyły wprowadzenie zmian. Wymagania minimalne wynikające z rozporządzenia Ministra Gospodarki - uznane jako podstawowe - będą (od następnego numeru) wyróżnione redakcyjnie, aby każdy czytelnik mógł je odróżnić od wymagań uzupełniających, które wprawdzie nie wynikają z rozporządzenia, ale ich wprowadzenie może mieć wpływ na bezpieczeństwo obsługi, konserwacji lub naprawy. Wprowadzenie tych uzupełniających wymagań będzie zależne od decyzji pracodawcy.Koniec

A. Kowerski,
W. Łabanowski


Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2011

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58076244