ATEST Ochrona Pracy

29 marca 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 12/2023

Ładowanie akumulatorów w magazynie

Czytelnik pisze: Jestem pracownikiem magazynu i operatorem wózków widłowych. Czy w magazynie mogą znajdować się i być ładowane akumulatory? W ich pobliżu jest bardzo dziwny, nieprzyjemny, trudny do zniesienia zapach. Co można w tej sprawie zrobić?

Jak wynika z pytania czytelnika, pracodawca, który w swoim zakładzie pracy użytkuje spalinowe wózki widłowe, nie dostosował pomieszczeń w zakładzie pracy do wymagań przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W przypadku użytkowania spalinowych jezdniowych wózków widłowych, niezależnie czy wózki użytkowane są w pomieszczeniach pracy znajdujących się w obiektach budowlanych, czy też na otwartym terenie znajdującym się w obrębie zakładu pracy, niezbędne jest okresowe ładowanie akumulatorów znajdujących się w wózkach widłowych. Ładowanie akumulatorów jezdniowych wózków widłowych powinno odbywać się w odrębnych lub wydzielonych pomieszczeniach, które powinny spełniać odpowiednie wymagania, związane głównie z zachowaniem czystości powietrza, higieny w pomieszczeniach oraz ochroną przeciwporażeniową i wybuchową.

Pytania czytelnika i jego wątpliwości może wyjaśnić artykuł pt. "Ładowanie akumulatorów wózków jezdniowych", który zamieszczony był w ATEŚCIE nr 10/2010.

W artykule tym podane zostały, m.in. wymagania techniczne, które powinny być spełnione w pomieszczeniu, w którym przeprowadzane jest ładowanie akumulatorów. Ponieważ przy czynnościach związanych z ładowaniem akumulatorów występują czynniki szkodliwe, to pomieszczenie, w którym odbywa się ta czynność, powinno być okresowo monitorowane w zakresie występowania czynników szkodliwych (okresowe pomiary czynników szkodliwych, w przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm, ich likwidacja lub redukcja do wartości dopuszczalnych dla zdrowia).

Z pytania czytelnika wynika, że w zakładzie pracy, w którym pracuje, wymagania techniczne związane z ładowaniem akumulatorów nie zostały spełnione, a ten stan jest tolerowany przez pracodawcę, nadzór i służby odpowiedzialne za przestrzeganie przepisów bhp.

Brak innych informacji związanych z zaistniałą sytuacją, groźną dla zdrowia pracowników i bezpieczeństwa pracy, nie pozwala na bardziej precyzyjne wskazówki dla czytelnika. Jeżeli jego osobiste uwagi i skargi do pracodawcy lub np. do inspektora bhp na temat szkodliwych warunków pracy nie przyniosły efektów, problem ten powinien być zgłoszony do właściwego terytorialnie Okręgowego Inspektoratu Pracy Państwowej Inspekcji Pracy. Inspektor pracy, który przeprowadzi stosowną kontrolę w zakładzie pracy czytelnika, zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy źródła, które spowodowało wizytę kontrolną w zakładzie pracy.

Inspektor pracy posiada skuteczne uprawnienia do zmiany opisywanego przez czytelnika stanu i likwidacji występujących zagrożeń dla życia i zdrowia. Koniec

A.K.

Dodaj swój komentarz


Gangster: z tej informacji nic nie wynika. Osobiście znam zakład pracy, gdzie są używane wózki akumulatorowe (nie spalinowe), a proces ładowania akumulatorów odbywa się w wydzielonym pomieszczeniu ze sprawnie działającą wentylacją stanowiskową. Pomiary środowiskowe czynników szkodliwych wykazały wartości (2-krotne, w odstępie czasu 2 lat bezpośrednio następujących po sobie) poniżej 01 krotności NDS (pomiary wykonywało akredytowane laboratorium San-Epid). Pomimo tego niektórzy pracownicy skarżą się na uciążliwość zapachową, pytanie dlaczego? (2013-06-13)

Maciej Ś.: Jest takie określenie jak "zapachy złowonne" (słownictwo CIOP-PIB). Ich postrzeganie (wrażenie węchowe) jest odczuciem bardzo zindywidualizowanym (osobniczym). Mogą być odbierane jako uciążliwość (dyskomfort). Ale.................jeśli coś tylko śmierdzi lecz nie truje (P nie przekracza NDS), to jest tolerowane (dopuszczalne). I trzeba nauczyć się z tym żyć, niestety. (2013-06-13)

Józef: Przy prawidłowo eksploatowanym akumulatorze i wentylowanym pomieszczeniu nie powinien pojawic się zaden nieprzyjemny zapach. W trakcie ładowania akumulatora wydziela sie tlen i wodór. A te są bezwonne. Próbowano również z elektrolitu ( roztwór kwasu siarkowego ) wychwycić w trakcie pomiarów mgły kwasu siarkowego. Lecz takie próby spełzły na niczym, bowiem nie stwierdzano ich sladów. Ewentualne," inne zapachy" moga pochodzić z przegrzewania sie przewodów wskutek zanieczyszczonych styków , niskiego poziomu elektrolitu i zasiarczonych akumulatorów. Generalnie trzeba uzupełniac wodę destylowaną lub demineralizowaną, wymienić przewody, oczyścic styki, sprawdzić czy akumulatory nie są zasiarczone. Ale o takich sprawach kierowcy wózków powinni wiedzieć , bo to jeden z tematów teoretycznych w trakcie zdobywania uprawnień kierowcy, (2013-06-14)

Zorro: Opisywane przykłady są mało precyzyjne jak również i nie wyjaśniają jednoznacznie jak powinno wyglądać miejsce gdzie ładowane są wózki widłowe. Należy również rozważyć ile tych wózków jest ładowanych, w żadnym w/w przypadku nie podano ich ilości. Ważne jest aby wentylacja znajdowała się jak najwyżej czyli pod stropem lub w stropie. Moim zdaniem przy większej ilości wózków powinno być wydzielone pomieszczenie. Należy również pamiętać o zagrożeniu pożarowym, szczególnie w sytuacji kiedy ładowanie odbywa się w pomieszczeniu magazynowym a bywa, że nie ma np. w nocy pracowników. Uważam, że przepis dotyczący ładowania wózków jest mało precyzyjny. (2017-04-18)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2013

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58082513