ATEST Ochrona Pracy

19 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Praca na cysternie to praca na wysokości

Pan T.A. pyta: Czy kierowcy wchodzący na cysternę lub pakę samochodu ciężarowego tylko na chwilę w celu wykonania czynności kontrolnych wykonują pracę na wysokości? Jak ewentualnie należy ich zabezpieczać?

ryc. 1
ryc. 2

Praca na cysternach czy też dachach samochodów albo na przyczepach lub naczepach to - zgodnie z obowiązującymi przepisami - niewątpliwie praca na wysokości (powyżej 1 m od poziomu podłoża). Koniecznie więc należy zabezpieczyć pracownika przed upadkiem z wysokości podczas wykonywania tego typu prac. Jednak problem polega na tym, że omawiana praca jest wykonywana na stosunkowo niskiej wysokości (zazwyczaj wysokość autocysterny czy naczepy, przyczepy, ale i również wagonu itp. od ziemi czy posadzki to ok. 3-4 m) - w związku z tym punkt zaczepienia dla urządzeń powstrzymujących spadanie (tzw. podzespołów łącząco-amortyzujących, a najlepiej w tym przypadku urządzeń samohamownych czy samozaciskowych) musi znajdować się nad pracownikiem. Dodatkowo, jeśli jest konieczność przemieszczania się pracownika wzdłuż cysterny, wagonu, przyczepy itd., to urządzenie powstrzymujące spadanie powinno się przemieszczać wraz z pracownikiem (ponieważ powinno pracować w odchyleniu od pionu do maksymalnie 30-40 stopni). Dlatego najlepszym rozwiązaniem w zakresie zabezpieczenia pracownika jest zastosowanie stałych systemów kotwiczących. Są to systemy szynowe takie jak: TRASER (fot. 1), MARAN - zgodne z PN-EN 795 typ D lub linowe: PROLINER, MONOLINE (fot. 2) - zgodne z PN-EN 795 typ C. Te systemy (zarówno szynowe, jak i linowe) wyposażone są w ruchome punkty kotwiczące - wózki, do których podwieszone są urządzenia samohamowne (zgodne z PN-EN 360, np. CR200, CR240, WR100 itp.). Oczywiście pracownik powinien być wyposażony w szelki bezpieczeństwa (zgodne z PN-EN 361, np. P-30, P50) i hełm ochronny do prac na wysokości (zgodny z PN-EN 397, np. EvoLite High lub Montana). Jeśli brak jest konstrukcji wsporczej do zamontowania stałych systemów kotwiczących (czyli jeśli cysterna, wagon lub przyczepa, naczepa nie jest wewnątrz hali lub pod jakąś konstrukcją stałą o odpowiedniej wytrzymałości do zamontowania stałych systemów kotwiczących), to należy taką konstrukcję wsporczą zaprojektować i wykonać. Innym rozwiązaniem może być zastosowanie specjalnej suwnicy ASB lub BAS, do której można również podwiesić urządzenie samohamowne. Jest to rozwiązanie w zasadzie mobilne, które można przesunąć (na kółkach), dlatego może być przemieszczane w różne miejsca na różne stanowiska prac na wysokości. Jeszcze innym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie podestu ruchomego RS300 czy RS300F.Koniec

Jacek Sosnowski
PROTEKT

Dodaj swój komentarz


Stanisław : A jak powyższy art odniesie się do sytuacji gdy jestem w trasie i muszę np. na parkingu wyjść na cysterne? Jakie wtedy zabezpieczenia? (2018-03-24)

Marcin: Dzień dobry, a jak postąpić w przypadku, gdy kierowca kręci przysłowiową pauze. Budzi się w trasie na parkingu, a na naczepie pełno śniegu ? Jak bezpiecznie oczyścić plandekę ? (2024-04-11)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2018

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58367435