ATEST Ochrona Pracy

2 maja 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Rezultaty seminarium BeNiSz 2023

Cyklicznie organizowane seminaria "Bezpieczeństwo w Nauce i Szkolnictwie Wyższym - BeNiSz" gromadzą pracowników z uczelni i instytutów naukowych, którzy prezentują dobre praktyki i dyskutują na temat specyficznych problemów związanych z bezpieczeństwem, ochroną zdrowia, warunkami pracy i kształcenia studentów. Seminarium BeNiSz we wrześniu 2023 r. zorganizował zespół Biura Bezpieczeństwa Pracy i Ochrony Zdrowia Uniwersytetu Gdańskiego we współpracy z redakcją czasopisma ATEST - Ochrona Pracy.

tekst:
Małgorzata Majka
Inspektorat BHP Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tomasz Klawikowski
kierownik Biura Bezpieczeństwa Pracy i Ochrony
Zdrowia Uniwersytetu Gdańskiego

Celem seminarium BeNiSz 2023 było umożliwienie uczestnikom poszerzenia wiedzy, rozwijanie swoich umiejętności, a także podzielenie się swoimi doświadczeniami, które są niezbędne do promowania i budowania wspólnych inicjatyw w obszarze bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia. To wydarzenie stanowiło doskonałą okazję do porównania i analizy różnych aspektów funkcjonowania uczelni i instytucji naukowych. Dzień przed dwudniowym seminarium BeNiSz jego uczestnicy mieli także okazję wziąć udział w I konferencji Uniwersytetu Gdańskiego pt. "Bezpieczeństwo i Zdrowie w Pracy" (omówienie tej konferencji ukaże się w następnym numerze ATESTU). Ta trzydniowa inicjatywa była znakomitym przykładem współpracy i wymiany wiedzy między specjalistami z różnych instytucji, mającym na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa w pracy oraz ochrony zdrowia pracowników.

Uczestnicy konferencji

Nowoczesne zarządzanie bhp w uczelniach

Jeszcze BHP i OP czy już BiOZ

Uczelnie to zakłady zatrudniające czasem kilka tysięcy pracowników i równocześnie szkoły kształcące kilkadziesiąt tysięcy studentów, doktorantów, uczestników studiów podyplomowych. Specyficzne problemy związane z zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia występują przy prowadzeniu prac eksperymentalnych, kształceniu studentów i doktorantów oraz organizacji wydarzeń, a także w domach studenckich. Istotny wpływ na poczucie bezpieczeństwa i dobrostanu w zróżnicowanej pod wieloma względami społeczności uczelni ma prowadzenie nie tylko polityki antydyskryminacyjnej, ale także polityki różnorodności i inkluzywności.

Uczestnicy konferencji

Uczelnie są organizacjami zarządzanymi przez organy pochodzące z wyboru (rektor i prorektorzy) oraz z mianowania (m.in. kanclerz i jego zastępcy). Przy takiej strukturze ciekawym zagadnieniem bywa podległość służb związanych z bhp i ochroną przeciwpożarową, obsada osobowa tych jednostek i realizowane zadania. W szczególności przepisy dotyczące podległości służby bhp są w uczelniach rozmaicie realizowane, bo i sam przedmiotowy przepis Kodeksu pracy różni się nieco od analogicznego przepisu w rozporządzeniu ws. służby bhp (ale to problem na odrębną dyskusję).

Poza Kodeksem pracy działalność uczelni reguluje też Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce1, a kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy i kształcenia określa rozporządzenie ws. bhp w uczelniach2. Wynikają z tego dodatkowe zadania, które nie wchodzą w zakres standardowych zadań służby bhp. Kierownik Biura Bezpieczeństwa Pracy i Ochrony Zdrowia Uniwersytetu Gdańskiego (BBPiOZ UG) Tomasz Klawikowski przedstawił nie tylko istotne kwestie związane z działalnością biura w kontekście realizacji ustawowych zadań uczelni, ale także elementy motywacji zespołu do działania, współpracę z organami zewnętrznymi oraz działania systemowe.

Zwrócono uwagę na nazwę biura: zrezygnowano z historycznej obecnie nazwy odnoszącej się do "higieny pracy" czy "ochrony przeciwpożarowej", stawiając na nazwę lepiej oddającą współczesne zadania służb bhp i ochrony ppoż.

Szkolenia bhp i specjalistyczne, programy prozdrowotne

Jednym z kluczowych tematów, który poddano dyskusji, była organizacja szkoleń wstępnych dla nowych pracowników, co jest istotną kwestią dla zapewnienia odpowiedniego ich przygotowania i adaptacji. Ciekawym spostrzeżeniem była różnica w organizacji tych szkoleń między uczelniami: niektóre z nich przeprowadzają je codziennie, w innych te szkolenia odbywają się w dwóch terminach w ciągu miesiąca. Przedstawienie tych różnic i omówienie zalet oraz wad obu podejść podczas seminarium było cennym wkładem w rozwijanie najlepszych praktyk w zakresie integracji i wprowadzania nowych pracowników w środowisko akademickie.

Szkolenia okresowe bhp BBPiOZ UG organizuje i prowadzi w formie stacjonarnej dla pracowników na stanowiskach robotniczych, natomiast pozostałe szkolenia odbywają się na platformie zdalnego nauczania. Warto tu zaznaczyć, że przy szkoleniach wstępnych i okresowych prowadzonych przez BBPiOZ UG korzysta się z zaawansowanego sprzętu, np. symulatora do praktycznego użycia gaśnic. To świadczy o wszechstronnym podejściu do szkoleń i przygotowania pracowników do różnych sytuacji awaryjnych. Zaprezentowano także przykłady szkoleń specjalistycznych, takich jak profilaktyka emisji głosu czy warsztaty z udzielania pierwszej pomocy.

Jednym z aspektów bezpieczeństwa jest dostęp do urządzeń i wiedzy z zakresu pierwszej pomocy. Wszystkie budynki uczelni są wyposażone w automatyczne defibrylatory (AED), które zostały uwzględnione w specjalnej aplikacji, ułatwiającej szybkie ich zlokalizowanie w przypadku nagłej potrzeby. Ponadto pracownicy Uniwersytetu Gdańskiego uczestniczą w specjalistycznych całodniowych szkoleniach z zakresu pierwszej pomocy. To doskonała okazja do nabycia niezbędnych umiejętności w udzielaniu pomocy w sytuacjach nagłych. BBPiOZ UG przygotowało specjalną instrukcję udzielania pierwszej pomocy, która została umieszczona w każdym budynku uczelni. Dodatkowo, w widocznych miejscach zawieszono informacje o lokalizacji przenośnych apteczek pierwszej pomocy oraz defibrylatorów, co znacząco przyspiesza reakcję w przypadku nagłej potrzeby.

Niezwykle ważnym elementem działalności BBPiOZ UG jest także realizacja programów zachęcających pracowników do dbania o swoje zdrowie oraz uświadamianie w zakresie bezpiecznej pracy. Te inicjatywy mają na celu poprawę jakości życia i pracy na uczelni. Inspektor ds. bhp Anna Chińska przedstawiła programy prozdrowotne i profilaktyczne, które biuro zorganizowało dla społeczności akademickiej w latach 2022-2023. Pracownicy mieli okazję skorzystać z różnorodnych inicjatyw promujących zdrowie i bezpieczeństwo. Kluczowe zrealizowane inicjatywy to: akcja oddawania krwi, ogólnopolski program profilaktyki 40+, program Kordian - czyli profilaktyka miażdżycy tętnic i chorób serca, prewencja cukrzycy typu 2, fizjoprofilaktyka rehabilitacyjna, spirometria oraz akcja organizowana przez CIOP pt. Serce do pracy. Wydarzenia miały na celu propagowanie zdrowego stylu życia i zapobieganie chorobom, a także przygotowanie społeczności akademickiej do szybkiej reakcji w sytuacjach zagrożenia.

Uczestnicy konferencji

Od roku 2021 organizowany jest dzień bhp w Uniwersytecie Gdańskim. Pierwsze wydarzenie miało miejsce w trakcie trwającej pandemii i było wyjątkowe ze względu na jego hybrydowy charakter - odbywało się w trybie online. Spodziewaliśmy się udziału 20-30 osób, ale byliśmy mile zaskoczeni, gdy dołączyło ponad sto uczestników. To wyraźnie wskazywało, że istnieje duże zapotrzebowanie na tego rodzaju wydarzenia, które pomagają podnieść świadomość związaną z bezpieczeństwem i higieną pracy - podsumował Tomasz Klawikowski. Kolejna edycja dnia bhp była oparta na warsztatach, co stanowiło nowe doświadczenie cieszące się zainteresowaniem ze strony pracowników i studentów uniwersytetu. Trzecia edycja dnia bhp odbyła się głównie na terenie zewnętrznym i została wzbogacona o kolejne aktywności. Ona również spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników, co dowodziło, że różnorodność i praktyczne aspekty wydarzeń związanych z bhp są doceniane przez społeczność uczelnianą.

Badania lekarskie

Z profilaktyką wiąże się także temat badań lekarskich. Utworzono wzór skierowania zawierający przykłady i wskazówki ułatwiające wpisanie odpowiednich czynników środowiska pracy istotnych przy badaniach lekarskich. W tym samym wzorze uwzględniono informacje dotyczące badań sanitarno- epidemiologicznych, eliminując potrzebę generowania odrębnych skierowań na to badanie. Problem badań sanitarno-epidemiologicznych pracowników uczelni innych niż medyczne wzbudził dyskusje kuluarowe, gdyż nie wszystkie uczelnie kierują pracowników na takie badania. Pojawił się przy tym ciekawy argument ochrony zdrowia pracowników kontaktujących się z dużą liczbą studentów pochodzących z różnych środowisk i krajów. Gorącą dyskusję wywołał temat okularów korekcyjnych do pracy przy monitorach ekranowych, w szczególności aktualnych kwot refundacji kosztów ich zakupu.

System kontroli stanu bhp w uczelniach

Iwona Jaworska, starszy specjalista ds. bhp BBPiOZ UG, przeanalizowała i omówiła różne aspekty systemu kontroli stanu bhp, warunków pracy i nauki w Uniwersytecie Gdańskim. Zaprezentowano obszary tematyczne kontroli, a także statystyki dotyczące kontroli w latach 2022 i 2023 oraz rodzajów stwierdzonych nieprawidłowości. Przedstawiono sposób dokumentowania wyników kontroli: przykładową listę kontrolną, wzór protokołu, rejestr stwierdzonych nieprawidłowości oraz planowanych działań naprawczych. Kontrole prowadzą najczęściej 2 osoby, co zwiększa prawdopodobieństwo zauważenia nieprawidłowości. Osoby te są wyposażone w termometr i luksomierz, aby na miejscu móc rozwiać niektóre wątpliwości.

Ciekawą inicjatywą jest prowadzony w Uniwersytecie Gdańskim rejestr sprawców wykroczeń z firm zewnętrznych, co umożliwia monitorowanie i egzekwowanie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Problemy ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji

Praktyczne podejście do prewencji pożarowej zaprezentowali inspektor ds. bhp Maciej Konieczny oraz inspektor ochrony przeciwpożarowej Piotr Skoblik. Ich prelekcja skupiła się na różnych aspektach dotyczących działań prewencyjnych w kontekście zagrożeń pożarowych.

Prelegenci przedstawili wzór instrukcji postępowania podczas ewakuacji wprowadzony zarządzeniem wewnętrznym. To kluczowy dokument, który zapewnia jednolite i skuteczne działania w przypadku zagrożenia pożarem. Omówiono znaczenie regularnych ćwiczeń ewakuacyjnych, a także sposób ich dokumentowania. Takie ćwiczenia są niezbędne do zapewnienia gotowości w przypadku sytuacji kryzysowych. Przedstawiono zasady, których należy przestrzegać podczas ewakuacji, w tym procedury postępowania i organizację działań. Następnie skupiono się na specyficznych aspektach ewakuacji osób z niepełnosprawnościami w budynkach uczelni, w których ciągle zmieniają się przebywające w nich osoby. Może to utrudniać skuteczną ewakuację osób z ograniczoną mobilnością przy użyciu specjalistycznego sprzętu, takiego jak krzesło ewakuacyjne. Przedstawiono procedury oznaczania i identyfikowania osób pełniących kluczowe role w organizacji ewakuacji, co ułatwia skoordynowane działania. Istotne znaczenie mają dobre instrukcje bezpieczeństwa pożarowego oraz metody zapoznawania pracowników z ich treścią, gdyż wpływa to na poprawę świadomości w zakresie działań prewencyjnych i reakcji w sytuacji zagrożenia. Dodatkowo omówiono procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na prowadzenie prac, które mogą stwarzać zagrożenia pożarowe.

I znowu dyskusję wywołał usunięty wiele lat temu, a reaktywowany w rozporządzeniu ws. bhp w uczelniach przepis o wywieszaniu w budynkach planów ewakuacyjnych. Różne uczelnie różnie go realizują, od wywieszania planów ewakuacji na każdym piętrze, do umieszczenia w widocznym miejscu tylko instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, zawierającej plany ewakuacji dla całego budynku.

Zmiany w kartach charakterystyki

Gościem specjalnym Seminarium BeNiSz 2023 była mgr inż. Agnieszka Klimecka z Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi. Spotkanie odbyło się przy wykorzystaniu platformy Teams i dostarczyło cennych informacji, głównie na temat zmian formalno- -prawnych w kartach charakterystyki, które weszły w życie od 1 stycznia 2023 roku. Prelegentka podzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniem, omawiając istotne aspekty nowych regulacji, w szczególności tych dotyczących substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, substancji w postaci nanocząstek, odczulonych materiałów wybuchowych, a także wpływu tych zmian na praktykę zawodową3. Prezentacja stanowiła dobrą okazję do zrozumienia zmian i dostosowania się do nowych wymagań.

Ocena zagrożeń chemicznych w laboratoriach

Uczestnicy konferencji

Patrycja Sampławska, inspektor ds. bhp, omówiła na spotkaniu nowe podejście do oceny ryzyka zawodowego przy stosowaniu czynników chemicznych. BBPiOZ UG wdrożyło zmodyfikowane metody oceny takiego ryzyka, łącząc podejście ilościowe i jakościowe, oparte na normie PN-N-18002:2011. To innowacyjne podejście umożliwia skuteczniejszą ocenę ryzyka zawodowego związanego z substancjami chemicznymi, uwzględniając aktualny spis używanych substancji stworzonych przez jednostki organizacyjne. Podczas spotkania omówiono zarządzenie wewnętrzne dotyczące badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia na stanowiskach pracy. To ważne narzędzie w zapewnianiu bezpieczeństwa pracowników w miejscu pracy poprzez monitorowanie i kontrolowanie poziomu występowania szkodliwych czynników. Wprowadzenie nowych metod oceny ryzyka chemicznego oraz regulacji związanych z bezpieczeństwem pracowników jest ważnym krokiem w kierunku poprawy warunków pracy i ochrony zdrowia pracowników. Przedstawiono dane ilościowe dotyczące przeprowadzonych badań środowiska pracy, co wywołało liczne dyskusje kuluarowe na temat strategii różnych uczelni dotyczących pomiarów stężeń substancji chemicznych stosowanych w laboratoriach w bardzo niewielkich ilościach.

Dodatki za prace w warunkach szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych

Powyższe zagadnienia wywołały dyskusję nad przywróconymi przez nowe Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce dodatkami za pracę wykonywaną w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych. Każda uczelnia czy instytut ustala własne zasady przyznawania tych dodatków; zazwyczaj ich wypłata jest uzależniona od stopnia narażenia na określone czynniki i/lub czasu pracy w określonych warunkach. Przez pracowników dodatki te są najczęściej traktowane jako możliwość otrzymania dodatkowej gratyfikacji za pracę w laboratoriach czy zwierzętarniach - a więc w warunkach znacząco różniących się od warunków pracy na wydziałach nieprowadzących takich prac czy w biurach. Jednak zdaniem wielu osób koncepcja takich "szkodliwych" dodatków jest z gruntu niewłaściwa: już sama ich nazwa fałszywie sugeruje dopuszczalność warunków pracy szkodliwych dla zdrowia, a więc przy przekroczeniach wartości dopuszczalnych NDS i NDN. Obawa przed utratą dodatku może też demotywować pracowników do utrzymywania reżimów higienicznych. Niektórzy pracownicy otrzymujący takie dodatki żądają potem wydania świadectwa pracy w szczególnych warunkach4, a gdy go nie otrzymują, to trudno im przyjąć do wiadomości powody odmowy.

System gospodarowania środkami ochrony indywidualnej, odzieżą i obuwiem roboczym

O gospodarowaniu śoi, odzieżą i obuwiem roboczym opowiedziała Iwona Jaworska, starszy specjalista ds. bhp w BBPiOZ UG oraz Dawid Kucharski, przedstawiciel firmy ROBOD. Formalnie BBPiOZ ma w swojej strukturze magazyn środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego; 110 pozycji asortymentu jest przeznaczonych dla 35 grup stanowisk pracy. Dawid Kucharski, przedstawiciel firmy ROBOD, opisał sposób działania outsourcingu w Uniwersytecie Gdańskim, ułatwiający dystrybucję środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego wśród pracowników. Co ciekawe, firma ta zapewnia także dystrybucję apteczek i uzupełnianie ich składu oraz szycie na miarę odzieży służbowej.

Wypadki i zdarzenia

Kamila Hejmowska, inspektor ds. bhp, opowiedziała o kompleksowym podejściu do zarządzania wypadkami na terenie Uniwersytetu Gdańskiego. Pracownicy uczelni mają możliwość zgłaszania sytuacji niebezpiecznych na kilka różnych sposobów: poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej biura, kontakt telefoniczny lub skrzynkę mailową bhp. Dodatkowo utworzono rejestr zdarzeń potencjalnie wypadkowych oraz zdarzeń wymagających profesjonalnej pomocy medycznej.

Zarządzenie w sprawie postępowania w razie wystąpienia zdarzeń wypadkowych na Uniwersytecie Gdańskim reguluje procedury dotyczące wszystkich rodzajów wypadków, obejmujące wypadki przy pracy, wypadki studentów i doktorantów, wypadki w drodze do/z pracy oraz wypadki osób niebędących pracownikami uczelni. Przedstawiono wzory zawiadomień o wypadkach oraz procedury postępowania w przypadku wypadków przy pracy. Na podstawie sporządzonego protokołu wypadkowego przygotowywane są wnioski i zalecenia dotyczące działań podejmowanych po wypadku oraz nauki płynące z tych zdarzeń. To kompleksowe podejście do zarządzania wypadkami ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i szybkiej reakcji w przypadku niebezpiecznych sytuacji na terenie Uniwersytetu Gdańskiego.

Jak zaangażować uczestników szkoleń i osiągać zamierzone rezultaty?

Gość specjalny wydarzenia Krzysztof Hillar - trener, mówca, ekspert z zakresu wystąpień publicznych - zaprezentował w sposób praktyczny, jak maksymalnie zaangażować uczestników szkoleń i osiągać zamierzone rezultaty. Jego fascynująca prelekcja miała na celu zainspirowanie pracowników do prowadzenia atrakcyjnych szkoleń oraz zwrócenie uwagi na motywację służby bhp do podnoszenia własnych kwalifikacji. Podczas tego wystąpienia przekazane zostały cenne wskazówki i techniki, które pozwalają na skuteczną komunikację z uczestnikami szkoleń, zwiększając ich zaangażowanie i aktywność. Podkreślono znaczenie tworzenia interaktywnych zajęć, które przekładają się na efektywne przyswajanie wiedzy i umiejętności.

Ponadto Krzysztof Hillat zachęcał służbę bhp do nieustannego doskonalenia swoich umiejętności, co przekłada się na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i jakości pracy. Jego inspirujący przekaz wpłynął na wielu uczestników, którzy zyskali nową motywację do doskonalenia swoich umiejętności i tworzenia bardziej atrakcyjnych szkoleń. To wydarzenie okazało się nie tylko źródłem cennej wiedzy, ale także doskonałą okazją do budowania więzi i wymiany doświadczeń między uczestnikami. Dzięki tej prelekcji zostali zainspirowani do dalszego rozwoju i podnoszenia jakości swojej pracy.

Wizyta techniczna w Rafinerii Gdańskiej

Uczestnicy konferencji w Rafinerii Gdańskiej

Zwieńczeniem spotkania służby bhp był wyjazd do Rafinerii Gdańskiej, który dał uczestnikom seminarium pewien obraz na temat problemów występujących w zakładzie o wysokim ryzyku. W trakcie objazdu autokarem po terenie rafinerii jej pracownicy przedstawiali procedury i środki bezpieczeństwa stosowane w takim miejscu pracy. Zwiedzanie zakładu pozwoliło uczestnikom zobaczyć, jakie wyzwania stoją przed pracownikami, a także dowiedzieć się, jak skutecznie minimalizować niektóre zagrożenia.

Ten wyjątkowy wyjazd był nie tylko doskonałą okazją do zdobywania wiedzy i doświadczenia, ale także do budowania więzi i wymiany informacji między różnymi specjalistami. W trakcie spotkania uczestnicy zadawali nurtujące ich pytania, a uzyskane wszechstronne odpowiedzi poszerzyły ich wiedzę praktyczną oraz zyskali inspirację do dalszego doskonalenia swoich umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa pracy.

Wyjazd do Rafinerii Gdańskiej był z pewnością niezapomnianym przeżyciem i doskonałą okazją do zrozumienia, jak ważna jest rola służby bhp w ochronie pracowników i środowiska w miejscach pracy o wysokim ryzyku. A dla pracowników służby bhp pracujących tylko w uczelniach i instytutach naukowych stanowił okazję do poznania problemów bhp i ppoż. w zakładach przemysłowych.

Okiem uczestnika

Na uczestnikach seminarium BeNiSz 2023 duże wrażenie zrobiła znakomita organizacja pracy Biura Bezpieczeństwa Pracy i Ochrony Zdrowia UG oraz starania podejmowane w kierunku wdrożenia systemu zarządzania bhp. System działania uczelni jest daleki od "korporacyjnego", dlatego wdrażanie wszelkich systemów napotyka tu na poważne trudności. Imponuje też szeroki zakres zadań podejmowanych przez BBPiOZ UG oraz ciekawe rozwiązania niektórych problemów. Pracownicy biura niewątpliwie cieszą się zaufaniem pracowników i studentów, o czym świadczy duża liczba zgłaszanych przez nich nieprawidłowości.

Bardzo sympatycznym i pomocnym gestem było wyposażenie uczestników seminarium w specjalny pakiet startowy, mający na celu dostarczenie potrzebnych informacji oraz ułatwienie udziału w wydarzeniu. Otwarte podejście organizatorów zachęcało do aktywnych rozmów na tematy poruszane podczas prelekcji oraz stworzyło sprzyjający klimat dla udziału i dzielenia się wiedzą, zarówno w trakcie seminarium, jak i w kuluarach, na spotkaniu integracyjnym w znakomitej restauracji na gdańskiej starówce i spotkaniach indywidualnych.

O tym, że seminarium było potrzebne i owocne, świadczy decyzja o powstaniu platformy do stałej wymiany pomysłów i doświadczeń, a także częstszych spotkań pracowników uczelni i instytutów naukowych zajmujących się szeroko pojętym bezpieczeństwem i ochroną zdrowia. Uczestnikom Seminarium BeNiSz 2023 sprzyjała też wyjątkowa pogoda. Koniec

1 Ustawa z 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (DzU z 2023 r., poz. 742, t.j.).

2 Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 30 października 2018 r. w sprawie sposobu zapewnienia w uczelni bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia (DzU z 2018 r., poz. 2090).

3 Agnieszka Klimecka przedstawiła te problemy na 14. Konferencji miesięcznika ATEST w Krakowie w dniach 15-17.11.2023 r.

4 Ustawa z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (DzU z 2018, poz. 1924, t.j., z późn. zm.). Rozporządzenie Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. ws. wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (DzU z 1983 r., nr 8, poz. 43, z późn. zm.).


Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2023

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58606395