ATEST Ochrona Pracy

3 maja 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Wypadek podczas wykonywania pracy w ramach umowy zlecenia

Pan M.O. zwrócił się do redakcji z pytaniem: W jaki sposób rozpatrzyć przypadek, gdy pracownik etatowy został zatrudniony na podstawie umowy zlecenia u własnego pracodawcy i w trakcie wykonywania "zlecenia" uległ wypadkowi?

Jeśli pracownik uległ wypadkowi w czasie wykonywania pracy w ramach umowy zlecenia, jest to wypadek przy pracy w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 3 pkt 6 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. nr 199, poz. 1673, ze zm.): "Za wypadek przy pracy uważa się również nagle zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu podczas wykonywania pracy na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia".

Zgodnie z przepisami art. 5 ust. 1 pkt 6 wyżej powołanej ustawy, ustaleń okoliczności i przyczyn tych wypadków dokonuje w karcie wypadku podmiot, na rzecz którego wykonywana jest praca.

Przypominam, że osoba wykonująca pracę w ramach umowy zlecenia podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu wypadkowemu, jeśli umowę tę zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy. Wynika to z przepisów art. 6 ust. 1, art. 8 ust. 2a oraz art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887, ze zm.).

(A.S.)


Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2005

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58630178