ATEST Ochrona Pracy

3 maja 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

"Sprostowanie" Rp-7

Czytelnik pyta: Co mogę zrobić, gdy zakład pracy sporządza Rp-7 z pominięciem karty górnika, deputatu węglowego i premii regulaminowej. Zakład tłumaczy, że dokumenty płacowe zostały przemielone za zgodą Archiwum Państwowego.

Pracodawca jest obowiązany do sporządzania i wydania pracownikowi lub organowi rentowemu (ZUS) zaświadczeń na druku ZUS Rp-7 niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości (art. 125 i 175 ustawy z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - DzU z 2009 r., nr 153, poz. 1227 ze zm.).

Akta osobowe i płacowe, stanowiące podstawę do wystawienia przedmiotowego zaświadczenia, zaliczane są do dokumentacji niearchiwalnej (kategoria "B"), która posiada ustawowo wyznaczony okres przechowywania, po upływie którego są niszczone (brakowane). Obecnie okres ten wynosi 50 lat i liczony jest odpowiednio od momentu ustania stosunku pracy (akta osobowe) lub od wystawienia dokumentu (dokumentacja płacowa). Wcześniej okresy przechowywania dokumentacji płacowej były krótsze i wynosiły: przed 1991 r. - 12 lat; w latach 1991-2002 - 20 lat; dopiero od 2002 r. okres ten wynosi 50 lat.

Jeżeli wydany czytelnikowi druk Rp-7 nie uwzględnia wszystkich świadczeń wypłaconych w określonych w nim latach, za które dokumentacja płacowa została zniszczona, to możliwość odtworzenia tej informacji, zgodnie ze stanem faktycznym, będzie wymagała wszczęcia odpowiedniej procedury z finałem w sądzie pracy i ubezpieczeń społecznych.

Roszczenie o "sprostowanie" (zmianę, uzupełnienie) zaświadczenia Rp-7 jest żądaniem ustalenia wysokości wypłaconego wynagrodzenia w rozumieniu art. 189 k.p.c. (powództwo o ustalenie). Jest ono dopuszczalne pod warunkiem wykazania interesu prawnego w dochodzeniu tego typu roszczenia. Interes ten istnieje do czasu wystąpienia o przyznanie świadczenia z ubezpieczenia społecznego w toku procedury związanej z jego przyznaniem (zob. uchwałę SN z 17.02.2005 r., II PZP 1/05, OSNP 2005/10/138; wyrok SN z 19.04.2007 r., I UK 321/06, OSNP 2008/11-12/171). Nie można więc wystąpić z powództwem o korektę zaświadczenia Rp-7 w trybie powództwa o ustalenie na potrzeby przyszłego postępowania o przyznanie i wymiar emerytury (niejako "na zapas"). Można to uczynić tylko w związku z już toczącym się postępowaniem w tym przedmiocie.

Druk Rp-7 jest częścią dokumentacji, która będzie podstawą do wydania decyzji w tym zakresie. Po wydaniu tejże decyzji czytelnik może się odwołać do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, kwestionując wysokość przyznanego świadczenia z ZUS. W toku postępowania sądowego czytelnik będzie mógł ustalić wysokość świadczeń rzeczywiście wypłaconych w okresie wykazanym w zaświadczeniu Rp-7, lecz w nim nieujętych. Na powołanie swych twierdzeń czytelnik będzie mógł przedłożyć tego typu dokumenty, jak legitymację ubezpieczeniową, z której wynika rzeczywista wysokość wypłaconych świadczeń; tzw. paski wypłat; umowę o pracę wraz towarzyszącymi jej zmianami (angaże) itp. W postępowaniu sądowym czytelnik może również przywołać świadków, którzy będą w stanie przedstawić fakty lub dokumenty, na których podstawie będzie możliwe ustalenie rzeczywistej wysokości uzyskiwanych świadczeń w interesującym czytelnika okresie.Koniec

P.W.


Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2012

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58629006