21-23 listopada 2018 r.
Wisła
Hotel Stok
Ocena ryzyka nie jest najważniejszym działaniem służby bhp i nie może być celem samym w sobie. Najważniejszym celem działań behapowskich (w tym tych podejmowanych przez służbę bhp) jest zapewnienie bezpieczeństwa i zdrowia osobom wykonującym pracę. I to w taki sposób, żeby ustrzec ludzi przed wypadkami, chorobami zawodowymi, innymi chorobami związanymi z pracą i niepożądanymi następstwami dla ich dzieci (czynniki mutagenne). Wkraczamy w erę BHP 3.0, w której przepisy pozostają ważne, choć widoczne są tendencje osłabiania bhp. Norm jest dużo, są wciąż nowelizowane - i nie da się kształtować bezpieczeństwa bez odnoszenia do nich. Jednak normy nie nadążają za rozwojem techniki i technologii; są tłumaczone późno i z błędami. Jako trzeci, konstytutywny element tego świata pojawia się ocena ryzyka. Można więc powiedzieć, że BHP 3.0 = przepisy + normy + ocena ryzyka. Coraz rzadziej można znaleźć rozwiązania w przepisach i normach. Coraz częściej to ocena ryzyka staje się podstawą do konstruowania maszyn, projektowania technologii, tworzenia procedur i procesów pracy. Niby nic nowego, a jednak coś zupełnie nowego. Ocena ryzyka wysuwa się na pierwszy plan, jako podstawa podejmowania decyzji w zakresie bezpieczeństwa. Na jej podstawie tworzone są procedury bezpiecznej pracy, czemu poświęciliśmy jedenastą konferencję ATESTU.
Adresaci konferencji
służba bezpieczeństwa i higieny pracy
naukowcy i praktycy zajmujący się wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi oraz technicznym bezpieczeństwem pracy
pracodawcy i osoby kierujące pracownikami
przedstawiciele firm szkoleniowych
studenci kierunków bhp i słuchacze studiów podyplomowych bhp
służba medycyny pracy
pracownicy instytucji nadzoru i kontroli warunków pracy
przedstawiciele związków zawodowych i społecznej inspekcji pracy
Tematyka konferencji
Instrukcja bhp - wymagany dokument czy praktyczne narzędzie? - Bogusław Ziędalski - praktyk, czynny zawodowo specjalista ds. bhp z wieloletnim doświadczeniem w przemyśle, audytor systemów zarządzania bezpieczeństwem i środowiskiem
Zwiń informację
Wykładowca: Bogusław Ziędalski.
Praktyk, czynny zawodowo specjalista ds. bhp z wieloletnim doświadczeniem w przemyśle. Audytor systemów zarządzania bezpieczeństwem i środowiskiem. Konsultant w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wykładowca zagadnień bhp, autor i organizator konkursów bhp. Absolwent studiów podyplomowych z zakresu bhp (CIOP) oraz bezpieczeństwa procesów przemysłowych (Politechnika Łódzka).
Opis wykładu:
Przypomnienie wymagań prawnych w zakresie obowiązku tworzenia i udostępniania instrukcji, nie tylko bhp (Kodeks pracy, rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp, zasadniczych wymagań dla maszyn i elementów bezpieczeństwa, minimalnych wymagań bhp w zakresie użytkowania przez pracowników maszyn podczas pracy).
Dla kogo jest instrukcja i czemu ma służyć? Pytanie z pozoru bezzasadne, ale czy na pewno?
Dla pracodawcy, aby spełnić wymaganie i zabezpieczyć się przed konsekwencjami prawnymi (wpisujemy wszystko, nawet więcej - nie zaszkodzi w razie czego), dla pracownika, aby wiedział jak pracować bezpiecznie (znowu muszę to czytać, przecież tam są rzeczy, które wiem ...), dla organu kontrolującego (przykładowy nakaz PIP)?
Schemat budowy instrukcji - przepisy nie wskazują "wzoru" instrukcji bhp, jednak stawiają minimalne wymagania co powinna zawierać. Przykładowe źródła informacji do tworzenia instrukcji.
Konsekwencje prawne "złej" instrukcji (przykładowe orzecznictwo). Czy instrukcja obsługi maszyny jest/może być instrukcją bhp i odwrotnie?
Instrukcja jako praktyczne narzędzie w codziennej pracy (m.in. sposób wdrożenia i zapoznania się pracowników - czyta sam czy omawiana jest z przełożonym, stopień "używania" instrukcji przez pracowników, jak często z niej korzystają i w jakich sytuacjach, co pracownikom przeszkadza w instrukcji, instrukcja jako element szkoleń bhp).
Zwiń informację
Dobre badanie wypadków to lepsza ocena ryzyka - dr inż. Marcin Krause - pracownik naukowo-dydaktyczny Politechniki Śląskiej, prowadzi badania z zakresu m.in. oceny ryzyka zawodowego i analizy wypadków przy pracy
Zwiń informację
Wykładowca: dr inż. Marcin Krause. Nauczyciel akademicki z tytułem doktora nauk technicznych, specjalista ds. bezpieczeństwa i higieny pracy. Obszary zainteresowań: zagrożenia w środowisku pracy, ocena ryzyka zawodowego, analiza wypadków przy pracy, edukacja i szkolenie, systemy zarządzania, bezpieczeństwo publiczne. Adiunkt i asystent w Politechnice Śląskiej w Gliwicach - Wydział Górnictwa i Geologii. Wykładowca i adiunkt w Wyższej Szkole Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach - Wydział Nauk Technicznych. Autor 208 recenzowanych publikacji naukowych (w tym 8 monografii naukowych i podręczników autorskich, 59 rozdziałów w monografiach naukowych, 127 publikacji w czasopismach, 14 publikacji w materiałach konferencyjnych); 120 wygłoszonych referatów naukowych; 33 zrealizowane prace naukowo-badawcze. Otrzymał m.in. Brązowy Krzyż Zasługi (Prezydent RP, Warszawa 2011), Odznakę Honorową Zasłużony dla Ochrony Pracy (GIP, Warszawa, 2017).
Opis wykładu:
Obowiązujące akty prawne nie określają wprost zakresu analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, ale wskazują wybrane elementy tej analizy, do których zalicza się m.in. analizę wypadków przy pracy i ocenę ryzyka zawodowego.
Ze względu na kryterium czasu analizy można wyróżnić m.in.:
- analizę retrospektywną (pytanie: co się stało) obejmującą m.in. analizę wypadków przy pracy i analizę zdarzeń potencjalnie wypadkowych oraz
- analizę prospektywną (pytanie: co się może stać?) obejmującą m.in. ocenę ryzyka zawodowego i ocenę narażenia zawodowego.
Ze względu na kryterium zakresu analizy można wyróżnić m.in.:
- analizę podmiotową (pytanie: kto jest podmiotem analizy?) oraz
-analizę przedmiotową (pytanie: co jest przedmiotem analizy?).
Podstawowe założenia dotyczące analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy obejmują m.in. następujące elementy:
- obiekt badań - najczęściej jest to zakład pracy (analiza wypadków) lub stanowisko pracy (ocena ryzyka), może być to inny obiekt (w zależności od potrzeb);
- okres analizy - najczęściej jest to rok sprawozdawczy, może to być okres dłuższy lub krótszy, np. okres kilkuletni, okres miesięczny (w zależności od potrzeb);
- obiekt odniesienia - najczęściej jest to podobny obiekt (w zakresie celu badań), np. zakład pracy lub stanowisko pracy (w zależności od potrzeb);
- okres odniesienia - najczęściej jest to rok poprzedzający analizę, może być to okres dłuższy lub krótszy (w zależności od potrzeb);
- analiza podmiotowa - charakterystyka zasobów ludzkich, czyli pracowników lub innych pracujących;
- analiza przedmiotowa - charakterystyka zasobów rzeczowych, procesów pracy i warunków pracy;
- ogólna ocena poziomu bezpieczeństwa - przez porównanie roku bieżącego do roku poprzedzającego oraz określenie tendencji zmian (np. tendencja rosnąca, tendencja malejąca, brak tendencji);
- szczegółowa ocena poziomu bezpieczeństwa - przez porównanie roku bieżącego do okresu dłuższego (np. 3-5 lat) oraz zastosowanie metod statystycznych (np. analiza korelacji, testy istotności).
Analiza wypadków przy pracy oraz ocena ryzyka zawodowego są podstawowymi elementami analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, które wzajemnie się uzupełniają, ponieważ dotyczą zagrożeń w środowisku pracy, czyli niezgodności. Analiza wypadków przy pracy bada przeszłość (analiza przyczyn i skutków występujących niezgodności), natomiast ocena ryzyka zawodowego prognozuje przyszłość (przewidywanie przyczyn i skutków potencjalnych niezgodności).
Obowiązujące akty prawne nie określają wprost zasad doboru metod analizy wypadków przy pracy, ale zawierają zasady postępowania dla wypadku przy pracy (wypadku pracownika) oraz wypadku osoby niebędącej pracownikiem.
Procedura postępowania dotycząca analizy wypadków przy pracy obejmuje następujące obszary analizy i odpowiadające im pytania:
- skutki wypadku (pytanie: co się stało wskutek wypadku?);
- osoba poszkodowana (pytanie: kto uległ wypadkowi?);
- czas wypadku (pytanie: kiedy doszło do wypadku?);
- miejsce wypadku (pytanie: gdzie doszło do wypadku?);
- przyczyny wypadku (pytanie: dlaczego doszło do wypadku?);
- profilaktyka wypadkowa (pytanie: jak ograniczyć ryzyko wypadku?).
Obowiązujące akty prawne nie określają wprost zasad doboru metod oceny ryzyka zawodowego, ale zawierają zasady postępowania dla wybranych rodzajów procesów pracy, grup i rodzajów zagrożeń, grup szczególnego ryzyka.
Procedura postępowania dotycząca oceny ryzyka zawodowego obejmuje następujące obszary analizy i odpowiadające im pytania:
- osoba narażona (pytanie: kto podlega ryzyku?);
- skutki narażenia (pytanie: co jest skutkiem ryzyka?);
- okres narażenia (pytanie: kiedy występuje ryzyko?);
- strefa zagrożenia (pytanie: gdzie występuje ryzyko?);
- przyczyny zagrożenia (pytanie: dlaczego występuje ryzyko?);
- profilaktyka zagrożenia (pytanie: jak ograniczyć poziom ryzyka?).
Zwiń informację
Jak kształtować bezpieczne nawyki pracowników? - Justyna Pokładnik - trener, pedagog i audytor systemów zarządzania bezpieczeństwem pracy, prowadzi warsztaty z zakresu psychologii bezpieczeństwa pracy
Zwiń informację
Wykładowca: Justyna Pokładnik. Właściciel firmy TAM, trener, pedagog i audytor systemów zarządzania bezpieczeństwem. Ukończyła także studia podyplomowe z zakresu bhp (WSZOP Katowice). Ponad 3 lata pracowała jako trener w firmie Kirschstein&Partner w Hamburgu, a następnie wprowadziła firmę na rynek polski. Polskim oddziałem firmy Kirschstein&Partner kierowała 4 lata. Obecnie kieruje własną firmą (TAM). Prowadzi warsztaty m.in. z zakresu psychologii bezpieczeństwa pracy, komunikacji, motywacji, analizy powypadkowej, efektywnego prowadzenia szkoleń i kształtowania instrumentów bezpieczeństwa (ukierunkowanie na zmiany zachowania i świadomości). Ma doświadczenie w organizacji i prowadzeniu szkoleń otwartych, konkursów bhp i dni bezpieczeństwa. Przeprowadza również analizy kultury bezpieczeństwa firm i opracowuje plany poprawy. Ma doświadczenie w pracy w Polsce oraz zagranicą (m.in. Niemcy, Szwajcaria, Oman). Pisze również artykuły do branżowych czasopism oraz opracowuje własne gry szkoleniowe, które dostępne są na stronie www.tamgram.com.pl.
Zwiń informację
Nowe narzędzie do oceny obciążenia fizycznego na stanowiskach pracy - metoda ROSA - dr inż. Zbigniew Jóźwiak - ergonomista z Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi, prowadzi badania m.in. w zakresie obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego oraz ergonomii stanowisk pracy
Zwiń informację
Wykładowca: dr inż. Zbigniew Jóźwiak - absolwent kierunku Fizyka Techniczna Wydziału FTiMS Politechniki Łódzkiej. Obecnie jest pracownikiem naukowym Instytutu Medycyny Pracy im. prof. Jerzego Nofera w Łodzi. Pracuje w Zakładzie Fizjologii Pracy i Ergonomii prowadząc m.in. badania w zakresie obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego oraz ergonomii stanowisk pracy w biurach, transporcie ręcznym, a także służbie zdrowia (w szczególności pielęgniarek i stomatologów). W swojej pracy wykorzystuje zarówno metody kwestionariuszowe, jak i zaawansowane metody instrumentalne: EMG powierzchniowe, goniometrię, dynamometrię oraz skomputeryzowane metody oceny obciążenia układu ruchu ErgoShape, WATBAK, RULA i REBA. Popularyzuje wiedzę na temat prawidłowego, w sensie fizjologicznym i ergonomicznym, wykonywania pracy. Efektem tej działalności popularyzatorskiej jest szereg artykułów opublikowanych w czasopismach o tematyce behapoowskiej i związanej ze zdrowiem w pracy (min. ATEST - Ochrona Pracy, Przyjaciel Przy Pracy, Praca i Zdrowie, Lekarz Medycyny Pracy czy Doradca Biurowy). Od roku 2001 dr Jóźwiak jest sekretarzem naukowym Fundacji Zdrowe Biuro . Laureat nagrody miesięcznika ATEST "Złote Szelki 2010" w kategorii najlepszy wykładowca ergonomii. W swojej działalności promującej zdrową pracę w biurze współpracuje ze znanymi europejskimi producentami krzeseł i mebli biurowych takimi, jak: Dauphin, Drabert, Kinnarps, Martela, Sitag, Wilkhahn, oraz krajowymi: Balma, Bejot, Mikomax, Nowy Styl, Profim. Dr Jóźwiak wykonał również ekspertyzy dotyczące poprawności ergonomicznej kilkuset wzorów krzeseł i mebli biurowych znajdujących się na naszym rynku.
Opis wykładu:
Ostatnie dwie dekady wiążą się ze szczególnie szybkim wzrostem wykorzystania komputerów we wszystkich niemal dziedzinach gospodarki - często nawet na stanowiskach dotychczas uznawanych za typowo fizyczne. Co więcej, komputery stanowią także nieodłączny element życia pozazawodowego. W sumie oznacza to wiele godzin spędzonych przed ekranami monitorów ekranowych - nie zawsze w warunkach odpowiadających podstawowym choćby zaleceniom ergonomii. Sytuacja taka sprzyja oczywiście rozwojowi dolegliwości niemal wszystkich układów i narządów organizmu, ale przede wszystkim ze strony układu mięśniowo-szkieletowego. Dotychczas podstawowymi narzędziami do oceny ergonomicznej stanowisk z monitorami wykorzystywane były listy kontrolne (zazwyczaj konstruowane w oparciu o rozporządzenie) oraz rozpowszechniona już w naszym kraju metoda RULA (Rapid Upper Limbs Assesment). Metoda RULA, chociaż sprawdzona przez jej autorów m.in. na stanowiskach pracy przy komputerach, obejmuje jedynie ocenę pozycji ciała pracownika nie uwzględniając jednak wpływu rozmieszczenia wyposażenia czy np. oświetlenia. W tej sytuacji celowe wydaje się wprowadzenie do zestawu narzędzi ergonomicznych przeznaczonych do oceny ryzyka wystąpienia dolegliwości ze strony układu mięśniowo-szkieletowego metody ROSA (Rapid Office Strain Assessment) opracowanej w Kanadzie w 2010 r. i pozwalającej wg jej autorów "szybko oszacować ryzyko związane z każdym składnikiem typowego biurowego stanowiska pracy, a także dostarczyć użytkownikowi informacji dotyczących konieczności zmiany na podstawie zgłoszeń występowania dyskomfortu związanego z pracą biurową".
Podczas prezentacji przedstawione zostaną założenia i zasady oceny stanowisk pracy przy komputerze przy wykorzystaniu metody ROSA. Następnie zaprezentowany zostanie przykład oceny wykonanej na pięciu typowych stanowiskach wraz z porównaniem z oceną wykonaną przy użyciu metody RULA.
Zwiń informację
(Nie)bezpieczeństwo w tunelach drogowych - dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk - adiunkt na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, naukowo związana z dziedziną bezpieczeństwa, ewakuacji i wentylacji w tunelach komunikacyjnych
Zwiń informację
Wykładowca: dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk
- adiunkt na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Naukowo związana z dziedziną bezpieczeństwa, ewakuacji i wentylacji w tunelach komunikacyjnych. Autorka licznych publikacji o tej tematyce. Wykładowca akademicki w dziedzinie bezpieczeństwa. Prowadzi też zajęcia na studiach podyplomowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy realizowanych w AGH. Od 2018 r. działa w Fundacji Kultury Bezpieczeństwa, pełniąc funkcję przewodniczącej Rady Programowej.
Opis wykładu:
"Większość ankietowanych osób nie ma wystarczającej wiedzy i doświadczenia, aby stosować właściwe zasady zachowania w tunelu" - FAKT
"Większość ankietowanych osób nie ma wystarczającej wiedzy i doświadczenia, aby prawidłowo ocenić zagrożenia w tunelu" - FAKT
To tylko dwie z dziesięciu postawionych hipotez badawczych zweryfikowanych podczas badania ankietowego, na podstawie którego podjęto próbę sformułowania wstępnego obrazu poziomu świadomości i wiedzy na temat bezpiecznej eksploatacji infrastruktury tunelowej wśród potencjalnych użytkowników. Według wyników przeprowadzonych badań jedynie 1,6% respondentów bardzo dobrze zna zasady bezpiecznego użytkowania tuneli drogowych. Pole do poprawy stanu obecnego w tej dziedzinie jest zatem ogromne. Co prawda można próbować podważać istotę takich badań, argumentując to faktem, iż w Polsce tuneli drogowych jest niewiele. Stąd też może rodzić się pytanie: czy ten kierunek badań jest rzeczywiście tak istotny? Jest i to bardzo, ponieważ:
- w Polsce planowane są kolejne inwestycje tunelowe: m.in. pod Luboniem Małym w ciągu tzw. zakopianki, pod Ursynowem w Warszawie, w Świnoujściu, Wrocławiu, Krakowie, a więc tuneli w Polsce z pewnością będzie przybywać,
- coraz częstsze podróże samochodowe po krajach europejskich (i nie tylko) wymuszają korzystanie z tuneli drogowych,
- konsekwencje wypadków, kolizji czy też innych sytuacji awaryjnych w tunelu drogowym znacznie zmieniają skalę zagrożenia w porównaniu do zdarzeń w ciągach komunikacyjnych prowadzonych w otwartych przestrzeniach (konsekwencje te mogą być tragiczne). Potwierdzeniem tego stwierdzenia są skutki pożarów, które miały miejsce w tunelach drogowych: np. 39 osób zginęło w tunelu pod Mont Blanc w 1999 roku, 12 osób straciło życie w tunelu St. Gottard'a w 2001 roku, 24 ofiary śmiertelne w roku 2010 roku w tunelu Wuxi Lihu - to tylko wybrane przykłady.
W wykładzie poruszono istotne kwestie bezpieczeństwa w tunelach drogowych na podstawie wyników badania ankietowego oraz eksperymentów ewakuacji przeprowadzonych w skali rzeczywistej w dwóch istniejących w Polsce tunelach.
Zwiń informację
Zasady minimalizacji ryzyka przy budowie, eksploatacji i modernizacji maszyn - informowanie i ostrzeganie - dr inż. Stanisław Kowalewski - specjalista z zakresu zarządzania bezpieczeństwem maszyn na podstawie oceny i redukcji ryzyka oraz badań wypadków, autor wielu prac naukowo-badawczych, projektowych i eksperckich
Zwiń informację
Wykładowca: dr inż. Stanisław Kowalewski - prowadził prace naukowo-badawcze i edukacyjne w dziedzinie bezpieczeństwa maszyn w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy; przez wiele lat prowadził Zespół Bezpieczeństwa Maszyn w firmie ELOKON; wieloletni współpracownik Komitetów Normalizacyjnych CEN 114 i ISO 199 - Safety of Machinery; specjalizuje się w zagadnieniach teoretycznych i rozwiązaniach praktycznych we wszystkich obszarach zarządzania bezpieczeństwem maszyn na podstawie oceny i redukcji ryzyka oraz badań wypadków; autor wielu prac naukowo-badawczych, projektowych i eksperckich, a także podręczników, publikacji krajowych (w tym na łamach ATESTU) i zagranicznych; prowadzi wykłady, ćwiczenia, szkolenia i warsztaty; laureat ZŁOTYCH SZELEK.
Opis wykładu:
Wszelka działalność prywatna, zawodowa i społeczna opiera się na informacjach, które albo się tworzy, albo przetwarza. Cały system prawny i związana z nim odpowiedzialność to nic innego jak zbiory rozmaitych informacji. Rzecz jasna, także zarządzanie bezpieczeństwem zawodowym opiera się na informacjach, które obejmują świat pracy, zjawiska i czynniki w nim występujące oraz ludzi podejmujących rozmaite zadania mające na celu kształtowanie bezpiecznego środowiska przy realizacji zadań produkcyjnych. Referat miał na celu przybliżenie zasad tworzenia informacji nie przez prawodawców, ale już odbiorców prawa związanego z projektowaniem, budową, dystrybucją i certyfikacją maszyn z jednej strony oraz przez ich użytkowników i modernizatorów - z drugiej. Do opracowania odpowiednich informacji zobligowani są praktycznie wszyscy mający do czynienia z budową, certyfikacją, eksploatacją i modernizacją maszyn. Siłą rzeczy wszyscy oni są zarówno twórcami, jak i adresatami informacji.
Zwiń informację
Środki ochrony indywidualnej - nowe rozporządzenie 2016/425. Rewolucja, a może jednak ewolucja? - Ryszard Szefler - prokurent oraz pełnomocnik zarządu ds. certyfikacji, dyrektor ds. rozwoju produktu i importu w ROBOD S.A., członek Polskiego Komitetu Normalizacyjnego nr 21, rzeczoznawca ds. środków ochrony indywidualnej
Zwiń informację
Wykładowca: Ryszard Szefler - ma wieloletnie doświadczenie w zakresie rozwoju środków ochrony indywidualnej. Prokurent oraz pełnomocnik zarządu ds. certyfikacji, dyrektor ds. rozwoju produktu i importu w ROBOD S.A. Współpracuje z jednostkami notyfikowanymi. Członek Polskiego Komitetu Normalizacyjnego nr 21. Rzeczoznawca ds. środków ochrony indywidualnej (wpis nr 53 na liście rzeczoznawców prowadzonej przez Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Gdańsku). Realizuje projekty szkoleniowe, ma doświadczenie w zakresie prowadzenia ogólnopolskich warsztatów dla organów nadzoru rynku, m.in. inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy, funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej oraz inspektorów Inspekcji Handlowej. Absolwent Politechniki Gdańskiej oraz studiów MBA. Laureat konkursu ZŁOTE SZELKI. Autor publikacji na temat środków ochrony indywidualnej.
Opis wykładu:
Jesteśmy obecnie blisko półmetka okresu przejściowego związanego ze zmianą wymagań zasadniczych dla środków ochrony indywidualnej, wprowadzaną przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2016/425, które zastąpiło dobrze nam zananą dyrektywę 89/686/EEC (wdrożoną do polskiego systemu prawnego poprzez rozporządzenie MG z 21 grudnia 2005 r., DzU nr 259, poz. 2173). Część zmian określonych w nowych przepisach stanie się obligatoryjna dla wszystkich producentów i importerów śoi w Europie już w nadchodzących miesiącach. Jasne zdefiniowanie roli producentów i importerów, a także wyraźne określenie odpowiedzialności dystrybutorów z pewnością w niedalekiej przyszłości ukształtuje obraz rynku śoi. O rewolucyjnym charakterze tych zmian zdecydują: część nowo wdrażanych przepisów oraz sankcji, dynamiczne zmiany szeregu wymagań technicznych zawartych w normach zharmonizowanych, a także ograniczona "przepustowość" laboratoriów akredytowanych oraz jednostek notyfikowanych, które musiały ponownie przejść proces notyfikacji. W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane zmiany najważniejsze z punktu widzenia służby bhp, pracowników działów zakupów, właścicieli firm i użytkowników śoi.
Zwiń informację
Treść, forma i udostępnienie informacji istotnych dla bezpieczeństwa na przykładach z uczelni polskich i brytyjskich - Małgorzata Majka - kierownik Inspektoratu BHP w Uniwersytecie Jagiellońskim, autorka publikacji na temat identyfikacji zagrożeń i oceny ryzyka, opiekun merytoryczny seminarium szkoleniowego "Bezpieczeństwo w Nauce i Szkolnictwie Wyższym" (BeNiSz), Kraków 2017
Zwiń informację
Wykładowca: Małgorzata Majka - absolwentka Wydziału Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 1983-2007 pracownik Pracowni Badań Środowiska Pracy UJ. Od 2001 r. specjalista w Inspektoracie BHP UJ, którym obecnie kieruje. Autorka ponad 100 artykułów w czasopismach ATEST - Ochrona Pracy oraz LABORATORIUM - Przegląd Ogólnopolski. Uczestnik programów UE: TEMPUS, LEONADRO DA VINCI, stażysta programu ERASMUS+ na pięciu uniwersytetach brytyjskich. Członek Krajowej Sieci Partnerów Krajowego Punktu Centralnego EU-OSHA. Wykładowca w dziedzinie zagrożeń zawodowych, w tym w OSPIP we Wrocławiu. Autorka oryginalnej metody oceny ryzyka zawodowego przy pracach o charakterze eksperymentalnym oraz instrukcji bhp wdrożonych w Uniwersytecie Jagiellońskim. Kierownik merytoryczny seminarium szkoleniowego "Bezpieczeństwo w Nauce i Szkolnictwie Wyższym" (BeNiSz), Kraków - Przegorzały 2017 r.
Opis wykładu:
W wykładzie zaprezentowane zostaną zasady formułowania i udostępniania informacji istotnych dla bezpieczeństwa, w szczególności informacji o zagrożeniach i ryzyku zawodowym, zasadach bhp, ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji. Zasady te uwzględniają zdobycze psychologii pracy i ergonomii, niezbędne przy informowaniu w przypadku występowania wielu zagrożeń. Omawiane problemy zostaną zilustrowane przykładami z laboratoriów i pracowni na uniwersytetach polskich i brytyjskich. Poruszone zostaną problemy związane z informowaniem i instruowaniem, występujące w środowisku międzynarodowym.
Zwiń informację
Nieprzestrzeganie procedur bezpiecznej pracy jako przyczyna wypadków - studium przypadków - Bogdan Solawa - inspektor pracy w OIP w Krakowie, zajmuje się analizą okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, prowadzi szkolenia i działania prewencyjne, angażuje się we współpracę międzynarodową PIP
Zwiń informację
Wykładowca: Bogdan Solawa - absolwent Akademii Rolniczej w Krakowie. W latach 1992-1996 dziennikarz radiowy (RFM FM - 1992, Radio Mariackie Kraków 1993-1996). Od 1996 r. w Państwowej Inspekcji Pracy. Od początku pracy w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Krakowie zajmuje się przede wszystkim analizą okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Od 2001 r. reprezentował PIP na międzynarodowych konferencjach, sympozjach i wymianach inspektorów pracy dotyczących szeroko pojętej ochrony pracy. Od 2008 r. pracuje w Sekcji Prewencji OIP w Krakowie. Działania prewencyjne łączy z kontrolami w zakresie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków pracy. Był oddelegowany do udziału w szkoleniu zorganizowanym we Francji w celu przygotowania w krajach Unii Europejskiej kampanii "Mniej Dźwigaj", poświęconej zapobieganiu chorobom układu mięśniowo-szkieletowego, następnie prowadził szkolenia w tym zakresie dla inspektorów pracy PIP, zgodnie z założeniem programu "wyszkol szkolących". Prowadzi szkolenia dla partnerów społecznych, koordynuje kampanie prewencyjne PIP. Uczestniczy w działaniach na rzecz edukacji w zakresie bezpieczeństwa młodych ludzi, w ramach współpracy OIP w Krakowie z placówkami oświatowymi, uczelniami i OHP. W 2012 r. został laureatem nagrody ZŁOTE SZELKI w kategorii wykładowca w dziedzinie bhp.
Opis wykładu:
1. Wstęp - odniesienie do statystyk wypadkowych (ze zwróceniem uwagi na niedoskonałości tychże), podjęcie próby wskazania zjawisk, trendów obecnych "od zawsze" w wypadkowości, ze wskazaniem, że odstępstwo od procedur dotyczy zdecydowanej większości przypadków.
2. Omówienie kilku przykładów zdarzeń: od najprostszych, "codziennych", gdzie często mamy do czynienia z brakiem jakichkolwiek procedur, do najbardziej "skomplikowanych", z podkreśleniem elementu naruszenia procedur również w przypadku tych zdarzeń, do których doszło w środowiskach czy u pracodawców uznawanych za "względnie bezpieczne".
3. Podsumowanie - uwagi dotyczące zachowania ciągłej czujności, w kontekście różnych zmian w środowisku pracy.
Bezpiecznie i pewnie: System Nadzoru Ewakuacji z technologią RFID (wykład połączony z pokazem) - dr inż. Karolina Kozłowska - prezeska zarządu Smart Technology Group, krakowskiej spółki uznanej za Top10 start-upów w Europie Środkowej i Wschodniej i produkującej najczęściej nagradzany czytnik RFID - Master 01
Zwiń informację
Wykładowca: dr inż. Karolina Kozłowska - prezeska zarządu Smart Technology Group, krakowskiej spółki uznanej za Top10 start-upów w Europie Środkowej i Wschodniej i produkującej najczęściej nagradzany czytnik RFID - Master 01. Od blisko 10 lat zajmuje się upowszechnianiem bezprzewodowych technologii kluczowych dla Internet of Things: RFID, WiFi, Bluetooth, GPRS, GSM i ZigBee. Ma na swoim koncie wiele prestiżowych i premierowych wdrożeń w kraju i za granicą, w tym pierwsze na świecie wykorzystanie technologii RFID do zarządzania ewakuacją. Autorka ponad 50 naukowych publikacji i 4 patentów. O rozwiązaniach opracowanych przez dr inż. Karolinę Kozłowską pisano w wielu publikacjach, m.in. w Newsweeku, RFID Journal, IoT Journal, RFID World, INN:Poland, RFID Leads, Retailnet.pl, Evertiq.pl, Wiadomościach Handlowych, Campus Life Security czy Industrial Monitor.
Opis wykładu:
Do tej pory koordynatorzy ewakuacji nie mieli do dyspozycji żadnego narzędzia, które w skuteczny sposób pomagałoby w zarządzaniu ewakuacją. Niemożliwe było precyzyjne i błyskawiczne określenie, ilu pracowników należy ewakuować. Nie dało się śledzić przebiegu ewakuacji, czyli określać bieżącej lokalizacji ludzi i monitorować, kto przybył już do punktu zbornego. Nie sposób było przekazać ratownikom wiarygodnej listy pracowników, którzy pozostali na zagrożonym terenie. Takie możliwości pojawiają się dopiero teraz - dzięki zastosowaniu technologii RFID na potrzeby systemów nadzoru ewakuacji. Radiowa identyfikacja umożliwia (a) śledzenie ruchu pracowników w czasie rzeczywistym; (b) automatyczną i dokładną identyfikację meldujących się w punkcie zbornym; (c) przekazanie służbom ratowniczym kompletnej listy osób już znajdujących się w punkcie zbornym. Polska jest pierwszym krajem, w którym opracowano to rozwiązanie, w tak znaczącym stopniu podnoszące bezpieczeństwo pracowników fabryk, zakładów i biur.
Zagrożenia krwiopochodne w placówkach ochrony zdrowia. Zakłucia jako specyficzny rodzaj wypadku przy pracy - dr Marzena Stankowska - doktor nauk biologicznych UJ, główny specjalista ds. bhp w 4. Wojskowym Szpitalu Klinicznym we Wrocławiu, wykładowca akademicki
Brak określenia sposobu prowadzenia prac szczególnie niebezpiecznych w IBWRB jako jedna z przyczyn wypadków przy pracy na budowach - Marcin Korta - starszy inspektor pracy, specjalista w zakresie technicznego bezpieczeństwa pracy i bezpieczeństwa budownictwie, prowadzi kontrole w ramach badania wypadków przy pracy; Dariusz Kulesza - specjalista w zakresie bezpieczeństwa pracy w budownictwie, pomysłodawca rozwiązań w zakresie technicznego bezpieczeństwa pracy, koordynator ds. bhp na budowach; Robert Pasikowski - nadinspektor Państwowej Inspekcji Pracy, koordynator ds. budownictwa, specjalista w zakresie bezpieczeństwa prac w budownictwie
Założenia projektowe do indywidualizacji konstrukcji odzieży ochronnej weryfikowane w warunkach przemysłowych - Grażyna Grabowska - wieloletni kierownik Zakładu Konfekcji Technicznej Instytutu Technologii Bezpieczeństwa MORATEX w Łodzi
Zintegrowany program ochrony słuchu - dr inż. Paweł Górski - specjalista ds. wdrożeń w firmie 3M Polska
Teraźniejszość i przyszłość służby bhp - Andrzej Wieder - Country Sales Manager Poland, EJENDALS AB
Ergonomiczne właściwości rękawic oraz profesjonalne środki ochrony skóry odpowiedzią na potrzeby pracowników - Magdalena Szulc-Dajerling i Tomasz Dajerling, firma Alfa i Omega
Warsztaty
Tematy warsztatów:
1. Instrukcja jako skuteczne narzędzie pracodawcy i pracownika w obszarze bezpieczeństwa pracy
Opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach stanowi jedno z 22 zadań służby bhp. Jednak aby opinia miała odpowiedni ciężar merytoryczny, opiniujący powinien mieć wiedzę i praktyczne umiejętności związane z powstaniem takiego dokumentu i zadaniami, jakie instrukcja ma spełniać w obszarze bezpieczeństwa, tak by nie był to tylko dokument, lecz skuteczne narzędzie dla pracodawcy i pracowników.
W ramach warsztatów w pierwszej części zostały omówione wymagania prawne, które obligują pracodawców do tworzenia instrukcji, jej zakres merytoryczny, czyli to, co zgodnie z przepisem instrukcja zawierać powinna. Ważna była wymiana doświadczeń związanych z tworzeniem, opiniowaniem, stosowaniem instrukcji i ich identyfikacją - uczestnicy warsztatów określali swoją rolę w tym procesie, to jakie korzyści daje nam dobra instrukcja oraz czy instrukcja bhp to ten sam dokument co instrukcja obsługi maszyny/urządzenia czy też dwa odrębne dokumenty wydane na podstawie różnych aktów prawnych.
W drugiej części warsztatów uczestnicy dokonali oceny przykładowych instrukcji z zakładów pracy pod kątem ich zawartości i przydatności dla pracowników oraz pracując w zespołach na podstawie otrzymanych materiałów opracowali wzorcowe instrukcje. Prace zostały omówione i ocenione przez pozostałych uczestników.
Warsztaty prowadził: Bogusław Ziędalski - praktyk, czynny zawodowo specjalista ds. bhp z wieloletnim doświadczeniem w przemyśle. Audytor systemów zarządzania bezpieczeństwem i środowiskiem. Konsultant w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wykładowca zagadnień bhp, autor i organizator konkursów bhp. Absolwent studiów podyplomowych z zakresu bhp (CIOP) oraz bezpieczeństwa procesów przemysłowych (Politechnika Łódzka).
2. Psychologia bezpieczeństwa pracy. Jak rozmawiać z pracownikami o łamaniu zasad
Celem warsztatów było zdobycie przez uczestników wiedzy dotyczącej zachowań ludzi, motywacji, kształcenia bezpiecznych nawyków i wykorzystanie tej wiedzy w swojej codziennej działalności jako pracownik działu bhp lub przełożony. Uczestnicy odkrywali zasady prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami, np. o łamaniu zasad, i ćwiczyli ich użycie w praktyce.
Podczas warsztatów wspólnie odpowiadano m.in. na pytania:
- Dlaczego podejmujemy ryzyko w pracy?
- Kiedy ludzie zmieniają swoje zachowania?
- Jak kształtować wśród pracowników dobre postawy i myślenie prewencyjne?
- Czym jest rutyna i jak ją dobrze wykorzystać?
- Jaką rolę pełnią przełożeni w budowaniu kultury bezpieczeństwa?
- Jak prowadzić (trudne) rozmowy z pracownikami?
Firma TAM zaprezentowała również przykłady prostych narzędzi, umożliwiających przeniesienie do sali szkoleniowej stanowiska pracy. Pokazano m.in, jak w łatwy sposób przedstawić wpływ zmęczenia na koncentrację jak ćwiczyć znajomość zabezpieczeń LOTO i funkcje ochronne środków ochrony indywidualnej.
Warsztaty przeprowadziła: Justyna Pokładnik - właściciel firmy TAM, trener, pedagog i audytor systemów zarządzania bezpieczeństwem. Ukończyła także studia podyplomowe z zakresu bhp (WSZOP Katowice). Ponad 3 lata pracowała jako trener w firmie Kirschstein&Partner w Hamburgu, a następnie wprowadziła firmę na rynek polski. Polskim oddziałem firmy Kirschstein&Partner kierowała 4 lata. Obecnie kieruje własną firmą (TAM). Prowadzi warsztaty m.in. z zakresu psychologii bezpieczeństwa pracy, komunikacji, motywacji, analizy powypadkowej, efektywnego prowadzenia szkoleń i kształtowania instrumentów bezpieczeństwa (ukierunkowanie na zmiany zachowania i świadomości). Ma doświadczenie w organizacji i prowadzeniu szkoleń otwartych, konkursów bhp i dni bezpieczeństwa. Przeprowadza również analizy kultury bezpieczeństwa firm i opracowuje plany poprawy. Ma doświadczenie w pracy w Polsce oraz zagranicą (m.in. Niemcy, Szwajcaria, Oman). Pisze również artykuły do branżowych czasopism oraz opracowuje własne gry szkoleniowe, które dostępne są na stronie www.tamgram.com.pl.
3. Ergonomiczne aspekty kształtowania bezpieczeństwa i higieny pracy
Warsztaty były podzielone na dwie części.
Temat pierwszej części: "Czy praca w biurze może być szkodliwa? Ergonomia na stanowisku komputerowym"
Program:
- Prawne uwarunkowania w UE i Polsce dotyczące przygotowania i pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe - obowiązki pracodawcy z nich wynikające.
- Problemy zdrowotne pracowników biurowych i innych osób pracujących na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
- Ocena stanowiska pracy - metody umożliwiające ocenę.
- Możliwości dostosowania obecnych stanowisk pracy biurowo-komputerowej do potrzeb pracownika w zależności od jego cech antropometrycznych, odczuwanych dolegliwości, wymagań prawnych.
- System pracy siedząco-stojącej - jak prawidłowo należy zorganizować stanowisko tego typu.
- Elementy wzbogacające szkolenie bhp dla pracowników biurowych i testy sprawdzające wiedzę.
Pierwszą część warsztatów poprowadziła Iwona Zastawna - mgr zarządzania i marketingu, absolwentka UW. Product Manager z 20-letnim doświadczeniem w branży produktów biurowych w międzynarodowej firmie Fellowes Brands, w której portfolio znajdują się wysokiej jakości innowacyjne produkty ergonomiczne z certyfikatami FIRA, przeznaczone do wyposażenia stanowisk komputerowych. Praktyk, od ponad 15 lat zajmująca się w tematyką ergonomii na stanowisku komputerowym. Tester nowych rozwiązań produktowych. Współtwórczyni społecznej kampanii edukacyjnej ERGOTEST propagującej wykorzystanie ergonomii na stanowisku komputerowym nagrodzonej m.in. Sabre Awards, Platinium Magellan Award oraz European Office Product Awards dla najlepszej kampanii społecznej. Autorka praktycznego poradnika o wykorzystaniu ergonomii przez pracowników i pracodawców na stanowisku komputerowym oraz artykułów w pismach branżowych na temat ergonomii przy pracy na komputerze. Prowadząca wraz z zespołem specjalistów warsztaty ergonomiczne dla firm pokazujące, jak w praktyce wykorzystać ergonomię w pracy na stanowiskach biurowych i spełnić wymagania prawne oraz zwiększyć wydajność pracowników.
Temat drugiej części: "Ergonomiczne narzędzia do oceny obciążenia fizycznego"
Celem warsztatów było praktyczne przybliżenie problematyki oceny ryzyka zawodowego związanego z obciążeniem fizycznym pracowników (tzw. ergonomicznych czynników ryzyka). Ryzyko to jest z reguły niedoceniane i niedoszacowywane w trakcie dokonywania typowej oceny ryzyka zawodowego - zazwyczaj nie wiąże się bezpośrednio ze śmiercią lub poważnymi urazami, a "jedynie" z dolegliwościami bólowymi ze strony układu mięśniowo-szkieletowego. Konieczne jest jednak zwrócenie uwagi na fakt, że duże obciążenie fizyczne powoduje duże zmęczenie będące z kolei przyczyną przypadków nieprzestrzegania procedur pracy (w tym bezpiecznej pracy), ryzykownych zachowań i w konsekwencji wypadków przy pracy.
Program:
- Przedstawienie metod oceny ryzyka rozwoju dolegliwości ze strony układu ruchu: RULA i REBA (teoria oraz krok po kroku na przykładach).
- Dokonanie praktycznej oceny ryzyka rozwoju dolegliwości ze strony układu ruchu przy użyciu metod RULA i REBA na przykładach przedstawionych przez uczestników - każdy może przywieźć kilka zdjęć ze swojej praktyki; prowadzący zaproponuje też przykłady do ćwiczeń.
- Ergonomiczne listy kontrolne - historia, rodzaje, przykłady. Omówienie i przećwiczenie wybranej ergonomicznej listy kontrolnej.
- Transport ręczny wg nowych przepisów - zmiany w naszym prawie, zalecenia zgodne z wynikami badań naukowych, poprawne techniki - procedury ręcznego podnoszenia i przenoszenia, zagrożenia dla zdrowia, czynniki ryzyka.
Drugą część warsztatów poprowadził dr inż. Zbigniew Jóźwiak - pracownik naukowy Instytutu Medycyny Pracy im. prof. Jerzego Nofera w Łodzi, gdzie w Zakładzie Fizjologii Pracy i Ergonomii prowadzi badania m.in. w zakresie obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego oraz ergonomii stanowisk pracy w biurach, transporcie ręcznym, a także służbie zdrowia (w szczególności pielęgniarek i stomatologów). W swojej pracy wykorzystuje zarówno metody kwestionariuszowe, jak i zaawansowane metody instrumentalne: EMG powierzchniowe, goniometrię, dynamometrię oraz skomputeryzowane metody oceny obciążenia układu ruchu ErgoShape, WATBAK, RULA i REBA. Popularyzuje wiedzę na temat prawidłowego, w sensie fizjologicznym i ergonomicznym, wykonywania pracy. Promując zdrową pracę w biurze współpracuje ze znanymi europejskimi producentami krzeseł i mebli biurowych. Wykonał również ekspertyzy dotyczące poprawności ergonomicznej kilkuset wzorów krzeseł i mebli biurowych. Laureat ZŁOTYCH SZELEK.
4. Instrukcja bezpiecznego wykonywania robót budowlanych jako klucz do nietypowych rozwiązań
Program:
Przygotowanie do warsztatów (2 godz.):
- Przedstawienie uczestnikom warsztatów podstaw prawnych, formy i zasad opracowywania IBWRB;
- Dobre praktyki w zakresie tworzenia IBWRB.
Warsztaty (6 godz.):
- Organizacja: podział uczestników na grupy robocze do tworzenia instrukcji w zespołach; prezentacja i przydział zadania do wykonania IBWRB;
- Praca w grupach, konsultacje z prowadzącymi;
- Prezentacje wyników prac, dyskusja.
Warsztaty poprowadzili:
Marcin Korta - starszy inspektor pracy, specjalista Państwowej Inspekcji Pracy; specjalista w zakresie technicznego bezpieczeństwa pracy i bezpieczeństwa budownictwie; prowadzi kontrole w ramach badania wypadków przy pracy, autor publikacji w prasie branżowej, wykładowca na wyższych uczelniach;
Dariusz Kulesza - specjalista w zakresie bezpieczeństwa pracy w budownictwie; pomysłodawca rozwiązań w zakresie technicznego bezpieczeństwa pracy; koordynator ds. bhp na budowach; autor publikacji w prasie branżowej, laureat ZŁOTYCH SZELEK;
Robert Pasikowski - nadinspektor Państwowej Inspekcji Pracy, koordynator ds. budownictwa, specjalista w zakresie bezpieczeństwa prac w budownictwie, autor publikacji w prasie branżowej, od wielu lat zajmuje się tematyką zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom zatrudnionym w branży budowlanej.
Wypadki przy pracy - stolik eksperta
Podczas konferencji zorganizowaliśmy stolik eksperta, przy którym było można zasięgnąć indywidualnych porad, wyjaśnić wątpliwości związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.
Tematyka porad obejmowała m.in. następujące zagadnienia:
Elementy definicji wypadku przy pracy,
Identyfikacja przyczyn - rozróżnienie pojęć przyczyny bezpośredniej, pośredniej oraz innych nieprawidłowości, które nie pozostają w związku przyczynowo-skutkowym ze zdarzeniem,
Czy każda przyczyna wypadku jest niedopełnieniem obowiązków z zakresu bhp?
Praktyczne aspekty postępowania powypadkowego,
Orzecznictwo sądowe dotyczące wypadków przy pracy.
Porad udzielał Andrzej Nowak - praktyk, czynny zawodowo specjalista ds. bhp, właściciel firmy doradczo-szkoleniowej w dziedzinie bhp, biegły sądowy w zakresie bhp przy Sądzie Okręgowym w Częstochowie, laureat ZŁOTYCH SZELEK, wykładowca zagadnień bhp w Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym w Częstochowie, wiceprezes Zarządu Głównego i prezes oddziału w Częstochowie Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP, autor licznych publikacji m.in. na łamach miesięcznika ATEST - Ochrona Pracy, zwłaszcza analiz okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, a także porad dla służby bhp.
Stoiska - konsultacje, produkty, usługi
Firma Akala Faraone zaprezentowała na swoim stoisku rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa na wysokości. Od 40 lat firma zajmuje się projektowaniem i produkcją sprzętu do prac na wysokości, który wykorzystywany jest w przemyśle, budownictwie, magazynach i halach produkcyjnych i w wielu innych miejscach. Firma za cel stawia sobie produkcję sprzętu bezpiecznego i poprawiającego komfort pracy na wysokości. Produkty Faraone są atestowane i certyfikowane, a te wykonywane na indywidualne zamówienie dostosowane są do norm i przepisów obowiązujących w kraju zamawiającego. Na stoisku podczas konferencji można było zapoznać się z działaniem platformy samojezdnej Elevah 40 Move Picking (na fot.). Jest to platforma łatwa do prowadzenia i bezpieczna, o wysokości roboczej do 4 m. Waga 190 kg. Dzięki niewielkim rozmiarom (99,5 x 74 cm) platforma nadaje się do pracy nawet w bardzo ciasnych pomieszczeniach. Urządzenie jest wyposażone w platformę typu picking z regulacją wysokości i długości. Film prezentujący działanie platformy: https://www.youtube.com Faraone zaprezentowało również podest roboczy PLS. To produkt cieszący się dużą popularnością wśród klientów firmy. Podest PLS dzięki regulowanej wysokości można stosować do pracy na schodach; montaż podestu może przeprowadzić jedna osoba w czasie 1 minuty. Łatwo się składa co ułatwia transport i przechowywanie produktu. Można go stosować zamiast rusztowania. Podesty PLS są stosowane często na budowach, w halach produkcyjnych, przemyśle.
|
Firma PPO PP jest największym polskim producentem obuwia bezpiecznego i zawodowego. Potencjał technologiczny firmy to 7 nowoczesnych linii technologicznych do produkcji obuwia przy zastosowaniu 4 różnych technologii. Oferta firmy to obecnie ponad 90 zróżnicowanych technologicznie, konstrukcyjnie i materiałowo modeli obuwia, które umożliwiają właściwy dobór obuwia do każdego stanowiska i warunków pracy. Na stoisku podczas konferencji prezentowana była aktualna oferta firmy. Można było skorzystać z pomocy w optymalnym doborze obuwia na poszczególne stanowiska. Punkt konsultacyjny pozwolił na zapoznanie się ze stosowanymi technologiami, nowymi materiałami i rozwiązaniami konstrukcyjnymi w celu zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu pracy w różnych warunkach. Prezentowane były także nagrodzone Złotym Medalem Targów SAWO 2018 nowe modele z kolekcji Lime line. Można było wybrać modele do testów zgodnie z obowiązującymi w firmie zasadami.
Zobacz film o produkcji obuwia bezpiecznego
|
Firma Alfa i Omega, producent i dystrybutor artykułów bhp, od 1991 roku zapewnia kompleksową obsługę przedsiębiorstw w zakresie dostaw i doboru artykułów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. W swojej ofercie firma ma rękawice ochronne, kosmetyki do ochrony, mycia i pielęgnacji skóry, obuwie ochronne, odzież ochronną i roboczą, ochronę słuchu, ochronę oczu i twarzy, ochronę dróg oddechowych, ochronę głowy, ochronę przed upadkiem oraz profesjonalne środki czystości. Na stoisku podczas konferencji firma zaprezentowała głównie produkty marki NITRAS, LORDIN, CEWIPA oraz Peter Greven Physioderm. NITRAS to marka należąca do niemieckiego producenta środków ochrony indywidualnej, firmy As Arbeitsschutz. NITRAS posiada szeroką gamę rękawic, obuwia i odzieży ochronnej. Oferta firmy jest stale udoskonalana i poszerzana o artykuły wykorzystujące najnowsze technologie w środkach ochrony indywidualnej. Na stoisku każdy mógł się zapoznać z artykułami marki NITRAS, w szczególności z rękawicami ochronnymi, rękawicami z certyfikacją Ergo Gloves® wydawaną przez Centralny Instytut Ochrony Pracy oraz nowoczesnymi ubraniami ochronnymi z materiałem CORDURA® oraz elementami odblaskowymi 3M Scotchlite®. Na stoisku były przeprowadzane testy chwytności rękawic na zaolejonych powierzchniach. LORDIN i CEWIPA to wysokiej jakości środki do ochrony, mycia i pielęgnacji skóry rąk. Od 26 lat firma Alfa i Omega jest właścicielem i jedynym dystrybutorem marki LORDIN i CEWIPA w Polsce. Do najważniejszych produktów należy zaliczyć kremy ochronne, pasty i żele do mycia rąk i ciała oraz kremy pielęgnacyjne. Na stoisku było można nauczyć się prawidłowego kremowania rąk przy wykorzystaniu lampy UV oraz zobaczyć różnicę w działaniu kremów ochronnych i pielęgnacyjnych. Peter Greven Physioderm to lider na rynku profesjonalnych produktów do ochrony, mycia i pielęgnacji rąk oraz całego ciała. Oferta PGP jest bardzo szeroka i pozwala na dopasowanie odpowiednich kosmetyków do warunków panujących w zakładzie oraz do indywidualnych potrzeb pracowników. Podczas 11. ogólnopolskiej konferencji miesięcznika ATEST firma Alfa i Omega szczególną uwagę zwróciła na właściwości ergonomiczne rękawic ochronnych oraz zaprezentowała zintegrowany program ochrony, mycia i pielęgnacji skóry który wdraża w przedsiębiorstwach na terenie całej Polski.
|
Firma Protekt - polski producent sprzętu chroniącego przed upadkiem z wysokości - zaprezentowała na swoim stoisku zorganizowanym podczas konferencji sprzęt indywidualny i zbiorowe zabezpieczenia pracowników stosowane podczas m.in. prac na dachach, konstrukcjach kratowych, podnośnikach, rusztowaniach czy na maszynach i urządzeniach oraz do prac głębokościowych. Ponadto udzielała informacji związanych z prawidłowym doborem sprzętu i rozwiązań z zakresu zabezpieczenia przed upadkiem z wysokości na różnych stanowiskach. W tym w zakresie rozwiązań kompleksowych i montażu stałych systemów zabezpieczających przed upadkiem z wysokości. Firma prowadzi również szkolenia z prac na wysokości i prawidłowego doboru i użytkowania sprzętu chroniącego przed upadkiem z wysokości, w tym wykonywania przeglądów sprzętu. W ofercie firmy są m.in. zestawy sprzętu do prac na wysokości jak i głębokości, w tym: szelki bezpieczeństwa - do różnego typu prac (ok. 100 różnych typów i rodzajów szelek bezpieczeństwa w tym z automatycznymi klamrami spinającymi, pasami obrotowymi do pracy w podparciu oraz elastycznymi taśmami dającymi komfort pracy), amortyzatory bezpieczeństwa z linkami oraz całą gamą zatrzaśników, urządzenia samohamowne i samozaciskowe, linki bezpieczeństwa i pomocnicze.
|
Spółka Filter Service zajmuje się produkcją materiałów filtracyjnych, indywidualnych środków ochrony układu oddechowego oraz badaniami laboratoryjnymi. Głównymi produktami firmy są półmaski filtrujące w dwóch kształtach w klasach P1, P2 i P3 oraz filtry przeciwpyłowe do półmasek wielokrotnego użytku. W 2016 roku przedsiębiorstwo wprowadziło do sprzedaży higieniczne półmaski przeciwsmogowe, antyalergiczne i sportowe. Produkty promowane pod marka CityMask przeznaczone są na rynek konsumencki. Na stoisku podczas konferencji było można zobaczyć (i sprawdzić na sobie), jak działa urządzenie PortaCount, służące do badania prawidłowości dopasowania masek ochronnych. Na stoisku były dostępne wzory produktów Filter Service i materiały informacyjne. Wysoką jakość produktów firmy Filter Service potwierdzają odbiorcy z Polski i zagranicy, a także liczne wyróżnienia i medale imprez targowych. Osiągnięcia firmy zapewnia, oprócz światowej technologii, nowocześnie wyposażone laboratorium oraz mająca wpływ na rozwój działalności i jej konkurencyjności na rynku - kultura organizacji. Głównym jej aspektem jest otwartość na otoczenie, nacisk na rozwój oraz osiąganie coraz lepszych wyników.
|
Ejendals to szwedzka firma, która od pokoleń specjalizuje się w rozwoju, produkcji i sprzedaży wysokiej jakości produktów do ochrony dłoni i stóp, czyli rękawic ochronnych TEGERA® oraz obuwia zawodowego i bezpiecznego JALAS®. W ścisłej współpracy z naukowcami i klientami projektuje produkty, które zapewniają najwyższy poziom ochrony, trwałości i ergonomii. To co Ejendals proponuje, to kompletna koncepcja bezpieczeństwa, która ma na celu zmniejszenie liczby wypadków poprzez zastosowanie produktów wysokiej jakości, edukacji i kontroli bezpieczeństwa. Ponad 100 lat doświadczenia w zakresie ochrony stóp oraz 68 lat doświadczenia w ochronie rąk zapewnia możliwość rozwijania działań i współpracy ze służbą bhp oraz zakładami w oparciu o własną koncepcję bezpieczeństwa EJENDALS ukierunkowaną zgodnie z wizją firmy na "Tworzenie bezpiecznego dnia bez urazów dłoni i stóp z korzyścią dla pracownika, firmy i społeczeństwa". Współpracując z klientem firma wyznacza kilka celów, a w szczególności: ograniczenie liczby wypadków, poprawa frekwencji pracowników oraz zmniejszenie długoterminowych kosztów. Podczas konferencji ATEST firma Ejendals zorganizowała punkt ekspercki, w którym odbyły się pokazy rozwiązań oraz dobrych praktyk dotyczących ochrony rąk i stóp, m.in. pokazy funkcji i wytrzymałości materiałów na przecięcie oraz produktów zapewniających wysoki poziom chwytności w różnych środowiskach pracy. Jednocześnie zaprezentowane zostały najnowsze rozwiązania w zakresie ochrony rąk i stóp. Dla osób chętnych prowadzone było skanowanie stóp na urządzeniu JALAS® FootStopService.
|
Firma 3M podczas konferencji ATESTU zaprezentowała Zintegrowany Program Ochrony Słuchu. Niełatwo zapewnić każdemu pracownikowi prawidłowy poziom ochrony słuchu. Każdy rodzaj pracy wymaga innego zabezpieczenia. Każdy przewód słuchowy jest inny. W ramach programu ochrony słuchu 3M pomoże uświadomić pracownikom znaczenie stosowania ochronników słuchu. Zintegrowany Program Ochrony Słuchu 3M jest kompleksowym i skutecznym narzędziem, składającym się z 7 kroków: pomiar, analiza, dobór, weryfikacja, szkolenie, dokumentacja i ewaluacja. Bardzo ważnym elementem programu jest system 3M™ E-A-Rfit™ Dual-Ear Validation weryfikujący jakość dopasowania ochronników słuchu, który pomaga w ustaleniu indywidualnego wskaźnika tłumienia (Personal Attenuation Rating, PAR) dla każdego z pracowników. Dzięki temu można mieć pewność, że każdy z nich będzie odpowiednio chroniony przed hałasem. System 3M™ E-A-Rfit™ Dual-Ear Validation mierzy poziom dźwięku zarówno pod ochronnikami słuchu (wkładki lub nauszniki przeciwhałasowe), jak i na zewnątrz zastosowanej ochrony, zapewniając dokładne, obiektywne wyniki. Pomaga również zwiększyć wiarygodność pomiarów i doboru.
|
Firma Tarbonus przez ponad 25 lat obecności na rynku stawia bezpieczeństwo ludzi w pracy za główny cel swojego działania. Aby spełniać oczekiwania i wymagania klientów, TARBONUS oferuje usługi szkoleniowe i doradcze, miedzy innymi w zakresie: bhp, prawnej ochrony pracy, ochrony ppoż., uprawnień zawodowych umożliwiających obsługę maszyn, urządzeń, a także przekwalifikowanie lub podjęcie pracy w danym zawodzie oraz produkty wydawnicze, jak: książki, serwisy z przepisami prawnymi czy programy komputerowe. Flagowym produktem firmy, który był prezentowany podczas konferencji ATESTU, jest Asystent BHP na dysku SSD - unikatowe rozwiązanie informatyczne wspomagające pracę służby bhp. Dzięki nowoczesnym i zaawansowanym rozwiązaniom technicznym produkt zawiera wszystko, co niezbędne do codziennej pracy każdego behapowca, w jednym miejscu. Więcej informacji: http://www.atest.com.pl/strony,pen Zobacz film dotyczący Asystenta BHP Potwierdzeniem wysokiej jakości usług szkoleniowych i produktów firmy TARBONUS jest uznanie klientów oraz wyróżnienia i nagrody targowe, a także przyznane certyfikaty.
|
PW Krystian to producent specjalistycznej odzieży ochronnej i korporacyjnej oraz bezpośredni dystrybutor środków ochrony indywidualnej wiodących producentów światowych. Krystian to firma rodzinna działająca na rynku od ponad 60 lat. Współpracuje z podmiotami z sektora energetycznego, gazowniczego, budowniczego, stoczniowego i portowego, przemysłu chemicznego oraz wieloma innymi. Klienci firmy to także największe profesjonalne pralnie przemysłowe serwisujące i wynajmujące odzież. W asortymencie PW Krystian znajduje się również szeroka gama ultraekologicznej oraz biodegradowalnej odzieży kategorii I Krystian ProEco, spełniająca wymagania rozporządzenia UE 2016/425. Komplet odzieży ochronnej (kategorii I) Krystian ProEco zdobył złoty medal MTP, w kategorii "Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej", na Międzynarodowych Targach Ochrony Pracy, Pożarnictwa i Ratownictwa SAWO 2018. Sąd konkursowy przyznając nagrodę docenił innowacyjność i proekologiczność rozwiązań zastosowanych po raz pierwszy w produkcji odzieży ochronnej. Ponadto w ofercie firmy są kombinezony ochronne krótkotrwałego użycia, które stanowią wyjątkową ochronę ludzi, procesów i produktów. Głównie są to wyroby marki Tyvek® firmy DuPont, które są wiodącym produktem o ograniczonym czasie użytkowania, stosowanym w celu ochrony zdrowia człowieka w warunkach przemysłowych i w kontakcie z substancjami niebezpiecznymi. Kombinezony ochronne o ograniczonym czasie stosowania dostępne są w różnych wersjach wykończenia, z różnego rodzaju wyposażeniem - od prostych konstrukcyjnie struktur i akcesoriów (m.in. spodnie, osłony na buty, fartuchy) do kompletnie zakrywających całe ciało ubiorów przeznaczonych do pomieszczeń sterylnych, z doprowadzeniem powietrza do wewnątrz, ze zintegrowaną maską na oczy i osłonami na buty. Na podstawie informacji o określonych warunkach użytkowania Krystian może nie tylko zalecić odpowiedni materiał zapewniający barierę i właściwy model kombinezonu ochronnego, ale także informować, jak długo można nosić taki kombinezon po jego skażeniu (bezpieczny czas użytkowania). Gwarantowana szczelność szwów, skuteczne zakrycia zamków błyskawicznych oraz unikalne połączenie różnych konstrukcji kombinezonów z innymi środkami ochrony indywidualnej to bardzo ważne zagadnienia dla bezpieczeństwa pracy.
|
Firma Fellowes Brands™ oferuje szeroki asortyment urządzeń pozwalających zorganizować przestrzeń roboczą w biurze i w domu, w tym niszczarki dokumentów, oczyszczacze powietrza, bindownice, laminatory, systemy archiwizacji kartonowej, akcesoria ergonomiczne do komputerów stacjonarnych i przenośnych. Firma została założona w 1917 roku przez Harry'ego Fellowesa. Jej siedziba mieści się w Itasca, w stanie Illinois. Firma zatrudnia ponad 1200 osób na całym świecie i ma oddziały w 17 krajach. Produkty Fellowes dzięki sieci dystrybucji są dostępne w ponad 100 krajach na całym świecie. Na stoisku zorganizowanym podczas konferencji w Wiśle były prezentowane produkty ergonomiczne do komputerów stacjonarnych i laptopów oraz biurowe oczyszczacze powietrza.
|
Ośrodek konferencyjny
Hotel Stok****
ul. Jawornik 52A
43-460 Wisła
www.hotelstok.pl
Sekretariat konferencji
Redakcja ATEST - Ochrona Pracy
tel. 12-432-04-00, tel./fax 12-422-64-99
e-mail: konferencja@atest.com.pl