ATEST Ochrona Pracy

12 października 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]

 

Kto jest kim w ochronie pracy

ATEST Ochrona Pracy

Kto jest kim

Lista nazwisk w bazie danych "Kto jest kim"

ATEST 2/2018

Małgorzata Sulestrowska

Małgorzata Sulestrowska
Małgorzata Sulestrowska

Małgorzata Sulestrowska to urodzona w Gdańsku gdynianka, która pierwsze lata życia spędziła w Sopocie. Jednym słowem - prawdziwa mieszkanka Trójmiasta. Z bhp i medycyną pracy jest związana przez większość swojego życia. Już w liceum pomagała mamie, lekarzowi medycyny pracy, w przygotowywaniu kart oceny ryzyka zawodowego. Temat pracy magisterskiej, obronionej na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego, to "Budowa przewagi konkurencyjnej na trójmiejskim rynku medycyny pracy". Jako studentka pracowała w Paryżu i USA. Jeszcze podczas studiów podjęła pracę w firmie telekomunikacyjnej Sprint. Po studiach, w przeciwieństwie do większości znajomych, którzy ruszyli do Londynu, ona pojechała do Pragi, gdzie spędziła pięć lat pracując jako opiekun klienta w firmie finansowej Travelex Business Payments (obecnie Western Union). Kilkuletni pobyt za granicą pozwolił jej na nauczenie się języka czeskiego, ale również szlifowanie angielskiego, który obowiązywał w firmie. Po powrocie do kraju rozpoczęła studia podyplomowe bhp na Politechnice Gdańskiej, jednocześnie pracując w firmie Thomson Reuters w Gdyni. Praca w korporacji dała jej szerokie możliwości rozwoju - to tutaj miała okazję być członkiem zespołu pomagającego pracownikom w dostosowaniu stanowiska komputerowego do potrzeb użytkownika, odbyła również kompleksowe szkolenie z zakresu metodyki nauczania dorosłych. Firma, stawiając bezpieczeństwo pracowników na pierwszym miejscu, zorganizowała profesjonalne szkolenie dla członków zespołu odpowiedzialnego za udzielanie pierwszej pomocy. Oczywiście M. Sulestrowska była również członkiem drużyny "first aiders". Wtedy uświadomiła sobie, jak istotna jest znajomość podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy. Przez pewien czas udawało jej się łączyć pracę na pełnym etacie w korporacji z życiem rodzinnym i pracą na stanowisku specjalisty ds. bhp na część etatu w rodzinnej spółce Promeda. W głowie jednakże kiełkowała jej myśl o poszerzeniu działalności rodzinnej firmy świadczącej usługi z zakresu medycyny pracy o usługi bhp. Połączenie tych usług okazało się dobrą decyzją. Pracodawcy są zadowoleni, kiedy mogą realizować obie usługi u jednego usługodawcy. Załatwienie wszystkich formalności przy zatrudnianiu nowego pracownika jest o wiele prostsze, gdy tego samego dnia, w jednym miejscu może on przejść badanie profilaktyczne i instruktaż ogólny w ramach szkolenia wstępnego bhp. Sprawny przepływ informacji pomiędzy lekarzem medycyny pracy a specjalistą ds. bhp zapewnia pracodawcom pewność, że warunki pracy są pod stałą kontrolą.

Kto nie idzie do przodu, ten się cofa - uważa M. Sulestrowska - a do przodu idzie ten, kto się uczy. W ostatnich latach zdobyła tytuł inspektora ochrony przeciwpożarowej, z bardzo dobrym wynikiem zdała egzamin IELTS z języka angielskiego, ukończyła kurs ratownika kwalifikowanej pierwszej pomocy. I znowu wypłynął pomysł połączenia dwóch obszarów - tym razem języka angielskiego i bhp. Ponieważ pojawił się klient, który szukał behapowca ze znajomością angielskiego, zaczęła prowadzić szkolenia po angielsku. Po pewnym czasie podobną lukę dostrzegło wydawnictwo ODDK z Gdańska. Współpraca z wydawnictwem zaowocowała publikacją: pakietem szkoleniowym dot. szkolenia okresowego dla pracowników administracyjno-biurowych. Publikacja zawiera ponad 170 slajdów z przystępnym komentarzem w języku angielskim. M. Sulestrowska uważa, że ta książka umożliwi osobie znającej język angielski w stopniu średniozaawansowanym prowadzenie szkolenia bhp w tym zakresie po angielsku.

Największym wyzwaniem, zdaniem M. Sulestrowskiej, jest przekonanie pracowników i pracodawców, że szkolenia bhp nie są przykrym obowiązkiem. Praktycznie codziennie spotyka osoby, które wchodząc na szkolenie proszą o "podpisanie papierka", bo one już "wszystko wiedzą". Pod koniec szkolenia pyta, czy było ono okazją do zdobycia nowej wiedzy. Odpowiedź jest zawsze twierdząca! Zapewne dlatego, że trzymając się ustawowego programu zajęć, jego poszczególne punkty dostosowuje do charakteru pracy i stanu wiedzy uczestników. Bardzo dobrą decyzją okazał się zakup fantomów i defibrylatora treningowego. Osoby szkolone z reguły wcześniej nie miały okazji do korzystania z takiego sprzętu. Z jednej strony niska świadomość dotycząca pierwszej pomocy jest niepokojąca, z drugiej sprawia, że przeszkolenie każdej osoby gwarantuje ogromną satysfakcję.

Lubi podróże i nowe wyzwania. Ostatnio rozpoczęła współpracę z Fundacją Dbam o Mój Zasięg, prowadzącą szkolenia z zakresu odpowiedzialnego użytkowania mediów cyfrowych. Kto wie, w jakim kierunku pójdzie ta współpraca? Na razie daje jej możliwość prowadzenia szkoleń dla dzieci i młodzieży, co również jest niezwykłym doświadczeniem.

Prywatnie jest mamą trójki dzieci. Wciąż lubi podróżować, choć nie aż tak daleko jak kiedyś - najlepsze wakacje spędziła kilkanaście lat temu nad Bajkałem. Rodzinnie wybiera bliższe destynacje, np. Włochy, Hiszpanię, Macedonię czy wciąż ukochane Czechy.

 
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2018

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 61375916