Współpraca w zakresie szkoleń bhp oraz adaptacji zawodowej nowych pracowników
O wielu szkoleniach ich uczestnicy mówią, że były nieciekawe, a nawet nudne. Czy to jest wina tematyki, prowadzących szkolenie czy może samych uczestników? Na atrakcyjność szkolenia mają wpływ wszystkie jego aspekty.
I tak:
- niedopasowana tematyka do stanowisk pracy, na których pracują uczestnicy powoduje, że część osób po prostu będzie się wyłączała z uczestnictwa - dla nich szkolenie będzie nudne,
- nieumiejętność przełożenia wiedzy teoretycznej na praktyczną przez prowadzącego - cytowanie przepisów dla większości będzie nudne,
- niepozwolenie na zadawanie pytań czy szczegółowych interpretacji dotyczące konkretnych sytuacji albo podzielenia się własnymi doświadczeniami powoduje, że słuchacze wyłączają się z czynnego uczestnictwa, czekając na "końcowy dzwonek"; przesunięcie zadawania pytań na koniec szkolenia powoduje, że część osób zapomni o co miała pytać, a część woli pójść wcześniej do domu,
- filmy instruktażowe przydługie i oglądane bez uczestnictwa i komentarza prowadzącego szkolenie (najlepsze efekty przynoszą filmy ze scenami kontrowersyjnymi, wymagającymi refleksji lub ze scenami pokazującymi błędy).
Więcej w sierpniowym ATEŚCIE.
Listę artykułów, w których autor omawia sukcesywnie 22 zadania służby bhp, można znaleźć tutaj.
Pełny tekst artykułu jest dostępny w Portalu Informacji Technicznej Sigma-NOT
|