ATEST Ochrona Pracy

26 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Płacąc składki nabywamy prawo do odszkodowania

Stały Czytelnik ATESTU pyta: Czy w związku z obowiązkiem opłacania składki na ubezpieczenie społeczne (wypadkowe) z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności, osoba prowadząca taką działalność ma prawo do odszkodowania jeśli ulegnie wypadkowi przy pracy? Jeśli tak, to czy konieczne jest sporządzenie protokołu powypadkowego? Kto go sporządza i kto zatwierdza?

Zgodnie z art. 12 ustawy z 13.09.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, ubezpieczenie wypadkowe jest obowiązkowe dla osób prowadzących pozarolniczą działalność. Już z samej zasady ubezpieczeniowej, która przecież odnosi się również do ubezpieczeń społecznych wynika, że w zamian za opłacanie składki nabywamy prawo do świadczenia w przypadku zajścia zdarzenia objętego ubezpieczeniem. W tym przypadku - wypadku przy prowadzeniu pozarolniczej działalności na własny rachunek. Niestety, wciąż trwają prace nad nową ustawą o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy, wypadów przy prowadzeniu pozarolniczej działalności i chorób zawodowych, dlatego do jej uchwalenia przysługują świadczenia według zasad wciąż obowiązującej ustawy z 12.06.1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Jeśli zaś chodzi o osoby nie będące pracownikami, lecz prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek, zwane też nieprecyzyjnie, pod wpływem literatury anglojęzycznej, "osobami samozatrudniającymi się", to wciąż obowiązuje, choć po wielu zmianach i w bardzo okrojonym zakresie, ustawa z 18.12.1976 r. o ubezpieczeniu społecznym osób prowadzących działalność gospodarczą i ich rodzin (t.j. Dz.U. nr 46 z 1989 r., poz. 250 z późn. zm.).

Art. 5, pkt. 5 tej ustawy przyznaje ubezpieczonym i członkom ich rodzin prawo do "...świadczeń pieniężnych z tytułu wypadku przy prowadzeniu działalności określonej w art. 1 oraz w razie choroby zawodowej: rentę szkoleniową, rentę inwalidzką oraz rentę rodzinną." Art. 1 niestety skreślono w jednej z kolejnych nowelizacji. Nie wiadomo zatem do jakiej działalności odsyła cytowany pkt. 5. Jedynie z wykładni systemowej można wysnuć wniosek, że od 1.01.1999 r. chodzi "pozarolniczą działalność", gdyż tak nazywa to nowa ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych. Z treści art. 5, pkt. 5 omawianej ustawy wynika jednoznacznie, że jedyne świadczenia, o jakie może się ubiegać osoba prowadząca pozarolniczą działalność, która uległa wypadkowi przy jej prowadzeniu to renta szkoleniowa, renta inwalidzka. Nie ma w tym przepisie mowy o jednorazowym odszkodowaniu, które należy się pracownikom.

Formalnym wymogiem uzyskania jednego z wymienionych świadczeń jest sporządzenie protokołu powypadkowego. W przypadku osoby prowadzącej pozarolniczą działalność uczynić to powinien specjalista z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy, przy współpracy samego poszkodowanego, o ile oczywiście stan zdrowia tego ostatniego na to pozwala. Takiego specjalistę można znaleźć w każdej izbie rzemieślniczej i jeśli poszkodowany jest jej członkiem, spisanie protokołu będzie bezpłatne. W przeciwnym razie trzeba będzie ponieść niewielką opłatę. Zatwierdzenie protokołu nie jest konieczne. Z takim protokołem należy się udać do najbliższego oddziału lub inspektoratu ZUS, który zajmie się ustaleniem wysokości świadczenia i jego wypłaceniem.

MB

Dodaj swój komentarz


nicniemogącyznalęść: myslałem ze tu sie dowiem jak jest teraz z odszkodowaniami po zmianach w przepisach ale ? (2003-04-24)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2000

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58510819