ATEST Ochrona Pracy

27 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Zadaniowy czas pracy w transporcie międzynarodowym

Czytelnik M.D. pyta: Zajmuję się transportem międzynarodowym towarowym. Chcę zatrudnić dwóch kierowców. Czy mogę zastosować zadaniowy czas pracy i w jaki sposób w takim przypadku ewidencjonować czas pracy kierowcy?

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z 23 sierpnia 2001 r. o czasie pracy kierowców, Dz.U. nr 123, poz. 1350, zm. Dz.U. z 2002 r., nr 155, poz. 1286, do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym może być stosowany, w przypadkach uzasadnionych rodzajem wykonywanych przewozów lub ich szczególną organizacją, zadaniowy czas pracy. Zadania przewozowe ustala pracodawca w takim wymiarze, aby mogły być wykonane w ramach czasu pracy zasadniczo nieprzekraczającego 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 3 miesiące. Zachowane być muszą normy dotyczące okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowe przerwy w prowadzeniu pojazdu i okresy wypoczynku. Rozkład czasu pracy w okresie wykonywania danego zadania przewozowego ustala kierowca. Zadaniowy czas pracy wprowadza się na podstawie układu zbiorowego pracy, regulaminu pracy lub umowy o pracę. Zgodnie z art. 31 cyt. ustawy, pracodawca jest obowiązany regularnie kontrolować okresy prowadzenia pojazdu, czas trwania innej pracy oraz okresy odpoczynku, na podstawie zapisów przyrządu kontrolnego, a w przypadku pojazdu niewyposażonego w te przyrządy - na podstawie karty drogowej. Zapisy z przyrządów kontrolnych pracodawca przechowuje przez okres co najmniej dwunastu miesięcy po wykorzystaniu i udostępnia ich kopie na wniosek kierowców, których one dotyczą. Zapisy te są okazywane lub wydawane na żądanie każdej osoby uprawnionej do kontroli. Pracodawca, w myśl art. 32 ust. 1 cyt. ustawy, zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowcy z uwzględnieniem pracy w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, oraz w niedziele i święta, w rozliczeniu dobowym, tygodniowym i przyjętym okresie rozliczeniowym. W omawianej ustawie, odmiennie niż w kodeksie pracy (zob. art. 12911 § 2 kp), nie przewidziano ograniczeń w zakresie prowadzenia ewidencji czasu pracy w zadaniowym systemie czasu pracy, w konsekwencji powstaje problem w zakresie struktury prowadzenia tej ewidencji przez pracodawcę. Zapis ustawodawcy można rozumieć w ten sposób, że zadaniowy czas pracy w istocie polega na możliwości ustalania rozkładu czasu pracy przez samego kierowcę, czyli zasadniczo pracodawca byłby jedynie uwolniony od obowiązku sporządzania harmonogramu czasu pracy. W konsekwencji jednak nie jest uwolniony od obowiązku ewidencjonowania faktycznego czasu pracy kierowcy w typowej rocznej karcie czasu pracy, gdyż ma możliwość to uczynić na podstawie sporządzonego przez pracownika harmonogramu własnego, a także na podstawie przyrządów pomiarowych, względnie kart drogowych. Stosowanie w tym przypadku, pomiędzy kodeksem pracy a cyt. ustawą, reguły, wskazanej w art. 5 kp, byłoby wykładnią zawodną, z uwagi na to, że przy typowej formie zadaniowego czasu pracy ustawodawca w ogóle nie wspomina o rozkładzie czasu pracy, podczas gdy w przypadku kierowców wyraźnie wskazuje, że rozkład czasu pracy ustala sam kierowca. Ponadto, w typowej zadaniowej formule czasu pracy, pracodawca nie ma możliwości ewidencjonowania rzeczywistego czasu pracy, podczas gdy w przypadku kierowcy taka możliwość istnieje, zważywszy właśnie na obowiązek kontroli poprawności tego rozkładu, prowadzone karty drogowe, czy też urządzenia rejestrujące.

Różnica więc, w zakresie ewidencji czasu pracy, między typowym rozkładem czasu pracy a zadaniową formą czasu pracy, w przypadku kierowców byłaby stosunkowo niewielka. Potrzeba występowania tej formy ma jednak charakter istotny, zważywszy na wpływ na czynności przewozowe różnych okoliczności, często zupełnie niezależnych od kierowcy. W tej formie zadaniowej kierowca jest w stanie lepiej dostosować swój rozkład czasu pracy do potrzeb rzeczywistych aniżeli pracodawca, planujący z góry jego pracę w harmonogramie czasu pracy.

T.N.

Dodaj swój komentarz


 
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2003

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58522700