ATEST Ochrona Pracy

27 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Wymagania dotyczące specjalisty bhp

W związku z listem Czytelnika redakcja zwróciła się do Jerzego Kowalskiego, Dyrektora Departamentu Warunków Pracy w Ministerstwie Gospodarki i Pracy o stosowne wyjaśnienie. Oto cytat z listu Czytelnika: Pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierzył - zgodnie z art. 23711 § 1 k.p. - wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Czynności te pracownik wykonuje w ramach umowy zlecenia przez 1 rok. Aby mógł być zatrudniony jako specjalista bhp, wymagany jest, poza stosownym wykształceniem (pracownik je ma) "1 rok stażu w służbie bhp". Czy wymieniony pracownik spełnia to kryterium? Zauważmy, że nie mamy tu do czynienia ze stosunkiem pracy, a ponadto pracownik ten nie jest "w służbie bhp", a jedynie wykonuje zadania tej służby. Jakie jest w tym przedmiocie zdanie resortu pracy?

A oto odpowiedź z resortu:

Zgodnie z § 4 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU. nr 109, poz. 704, z późn. zm.) specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Chodzi tutaj oczywiście o roczne zatrudnienie (w rozumieniu kodeksu pracy) w służbie bhp, a nie wykonywanie (na innej podstawie niż stosunek pracy) zadań tej służby powierzonych przez pracodawcę.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż pracownik, o którym mowa w piśmie - zatrudniony przy innej pracy, wykonujący w ramach umowy zlecenia przez rok czasu zadania służby bhp powierzone, zgodnie z § 1 art. 23711 k.p., przez pracodawcę zatrudniającego do 100 pracowników - nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych dla specjalisty do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych w § 4 ust. 2 pkt 3 wyżej powołanego rozporządzenia Rady Ministrów.

Jerzy Kowalski
Dyrektor Departamentu

Dodaj swój komentarz


piter: i faktycznie będzie lepszy od tego co prowadził sprawy bhp np. przez 3 lata ? - bzdura !!!!!!!!!!!!!!1 (2005-10-03)

praktyk: Ustawodawca musi zadbać aby lobby szkolące takich fachowców miało stale klientów (czytaj stały dopływ gotówki) (2005-10-03)

uchacha: UCHACHA, UCHACHA!!!!!!!!! (2005-10-07)

lordzik: Zajmuje sie bhp od kilku lat i wlasnie sie zastanawiam, kto mnie ztrudni do sluzby bhp, skoro nie mam roku doswiadczenia.... specjalista nie moge byc,a prowadzilam wlasna dzialalnosc szkoleniowa przez ponad rok.. oczywiscie ten rok sie nie liczy? Z mojego punktu widzenia wyglada to tak, ze pracodawca jakiejs firmy musialby mnie zatrudnic na rok, i dopiero potem zostane specjalista ds. bhp... tyle tylko ze oferty pracy w bhp sa tylko dla specjalistow... i co ja mam teraz zrobic??????????? (2008-05-14)

vf: Dokładnie mam podobny problem, posiadam ukończone studia podyplomowe bhp od nastu lat prowadzę działalność gospodarczą, zatrudniam pracowników. Sama zajmuję się sprawami księgowymi i bhp. Rozumiem, że w świetle ustawy nie mam doświadczenia, prawda? Doświadczenie miałby pracownik, któremu ja dałabym pracę! Dramat i absurd! (2008-10-04)

Maciej Ś.: Do "vf" - Brak przecinka czyni pierwsze zdanie niejednoznacznym; czy "posiadam ukończone studia podyplomowe bhp od nastu lat...", czy też "od nastu lat prowadzę działalność gospodarczą...". Pracodawcy często szukają "specjalisty bhp" (to taki skrót myślowy), co nie jest tożsame ze "specjalistą do spraw bhp" (to status hierarchiczny). W przypadku "vf" kwalifikacje umożliwiają zatrudnienie w stosunku pracy - na początek - w charakterze inspektora lub st. inspektora ds. bhp. Po upływie stosownego okresu czasu zatrudniający go pracodawca może go awansować na etat specjalisty ds. bhp. A wówczas "vf" może nawet liczyć na ofertę zatrudnienia w innym miejscu (a nawet dodatkowo), w oparciu o umowę cywilno-prawną, w charakterze specjalisty (ds. bhp) spoza zakładu pracy. Wymagalność określonego stażu w służbie bhp i określonego poziomu wykształcenia, jako warunku usytuowania w wyższych poziomach hierarchicznych tej służby nie jest absurdem. A sytuację chwilowego "dramatu" można przeżyć. A potem "już z górki". Ale jest jeden warunek konieczny - trzeba rozpocząć "marsz po ścieżce". (2008-10-04)

marian: za kilka dni kończę roczne studia podyplomowe z zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. I co dalej? Czy mogę założyć własną działalność gospodarczą? Jak wygląda poświadczenie rocznego stażu w bhp? Komu mam przedstawić np. świadectwo pracy z rocznym stażem bhp, żeby być specjalistą bhp? pozdrawiam (2010-06-18)

Maciej ś.: "ZARZĄDZANIE" bhp nie stanowi kwalifikacji wymaganych do wykonywania zadań służby bhp. (2010-06-18)

Jędrek: Nie dokonał powyższego wpisu MACIEJ!!! (2010-06-18)

sl: A co jeżeli pracodawca zatrudniający np. 30 pracowników, decyduje się na stworzenie służby bhp i przyjmuje osobę po ukończonych studiach na 1/2 etatu. Osoba ta realizuje zadania służby bhp. Czy po roku można stwierdzić że posiada ona wymagany 12. miesięczyny staż w służbie BHP? Kodeks Pracy mówi, że precodawca zatrudniający powyżej 100 osób tworzy służbę bhp, niemniej nie doczytałem się, by jeżeli jest taka wola pracodawcy, nie może on stworzyć służby bhp przy zatrudnieniu mniejszej ilości pracowników. Taka możliwość wg mnie jest, gdyż w przypadku takiej konieczności PIP może nakazać stworzenie służby bhp u takiego pracodawcy. Będę wdzięczny za odpowiedź (2011-04-01)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2005

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58520369