ATEST Ochrona Pracy

26 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Pracownicy tymczasowi

Pytania Czytelnika skierowaliśmy do Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

1) W związku z wejściem w życie ustawy z 13 kwietnia 2007 r. - o Państwowej Inspekcji Pracy, nowelizującej ustawę "o zatrudnieniu pracowników tymczasowych", istnieją podstawowe wątpliwości kogo statystycznie obciąża wypadek pracownika tymczasowego - pracodawca użytkownik ustala tylko okoliczności i przyczyny wypadku.
2) Pojawiają się wątpliwości jak postępować z odzieżą i obuwiem roboczym pracowników tymczasowych - do końca czerwca dostarczała je agencja, obecnie użytkownik. Czy należałoby przekazać agencji częściowo zużyte obuwie i odzież, czy też zastosować wycenę zużycia lub inne jeszcze logiczne rozwiązanie.

Oto odpowiedź:

Zgodnie z art. 2 ww. ustawy, pracownik tymczasowy zatrudniany jest przez agencję pracy tymczasowej, która jest zatem pracodawcą takiego pracownika. W razie wypadku, w którym podczas wykonywania pracy u pracodawcy użytkownika został poszkodowany pracownik tymczasowy - pracodawca użytkownik zobowiązany jest jedynie (zgodnie z art. 9 ust. 2a ustawy) do zbadania okoliczności i przyczyn wypadku. Wypadek ten, w przypadku uznania go za wypadek przy pracy, statystycznie obciąża zatem agencję pracy tymczasowej, zatrudniającą pracownika poszkodowanego.

Wyżej wymieniona ustawa nie określa sposobów postępowania z odzieżą i obuwiem roboczym, wydanym pracownikom tymczasowym przez agencję pracy tymczasowej, w związku ze zmianą przepisów omawianej ustawy i zobowiązaniem do ich wydawania (od 1 lipca br.) pracodawcy użytkownika. Kwestie te powinny być uregulowane w umowie zawartej między pracodawcą użytkownikiem i agencją pracy tymczasowej, o której mowa w art. 25 ustawy.

dr Eugenia Gienieczko
Dyrektor Departamentu

Dodaj swój komentarz


obserwator: Po co tego typu karkołomne zasady zatrudniania. Przecież doskonale wiemy, że jest to praca na umowę o pracę. Natomiast zyski z pracy tymczasowej czerpią agencje i pracodawcy użytkownicy.Forma pracy tymczasowej nie obniża kosztów pracy obniża tylko wpływy do budżetu. odzież i wypadki są tu sprawa drugorzędną. (2007-10-27)

ilka: jak się okazuje nie jest to sprawa drugorzędna. Mamy właśnie taki przypadek. Cała dokumentacja została sporządzona na agencję, ich prezez zatwierdził protokół ja tego nie mogę wrzucić w koszty a więc jest słuszne, że ktoś zajął się rozwikłaniem tego problemu. (2008-11-17)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2007

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58501526