ATEST Ochrona Pracy

27 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Polecenie wykonywania prac pomiarowych

Czytelnik prosi o interpretację:

W mojej firmie są trzy oddziały elektryczne. Dwa zajmują się bezpośrednią eksploatacją obiektów i urządzeń energetycznych (napięcie od 230 V do 30 kV), jeden wykonywaniem pomiarów elektrycznych (odbiorczych, kontrolnych, awaryjnych). Dwa oddziały elektryczne mają upoważnienia do eksploatacji, oddział pomiarowy otrzymał upoważnienie do wykonywania pomiarów elektrycznych na terenie firmy. Wszyscy pracownicy są uprawnieni do eksploatacji urządzeń energetycznych.
W instrukcjach eksploatacji obiektów kierownictwo oddziałów eksploatacyjnych zapisało:

3.3.1. Prace wykonywane pod napięciem i bez polecenia.

3.3.1.2. Dwuosobowo zezwala się na wykonywanie pomiarów napięcia, obciążenia i innych pomiarów, do wykonania których potrzebne jest napięcie i należy wykonywać je przyrządami przystosowanymi do tego celu.

Powołując się na ten zapis i § 64.5. rozporządzenia Ministra Gospodarki z 17 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach i instalacjach energetycznych (DzU nr 80, poz. 912), który mówi:

Bez poleceń, o których mowa w ust. 3, dozwolone jest wykonywanie (...)

3) przez uprawnione i upoważnione osoby prac eksploatacyjnych określonych w instrukcjach

kierownictwo tych działów twierdzi, że nie musi wypisywać nam pomiarowcom polecenia pisemnego na wykonywanie prac pomiarowych (np: pomiarów izolacji i rezystancji transformatora 0,5/0,4 kV, czy pomiarów izolacji napędów, czyli pomiarów do 1 kV). My natomiast twierdzimy, powołując się na § 64.3 ww. rozporządzenia, że prace w warunkach szczególnego zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego należy wykonywać na podstawie polecenia pisemnego. Zaliczamy do nich prace przy wykonywaniu prób i pomiarów, z wyłączeniem prac wykonywanych stale przez upoważnionych pracowników w ustalonych miejscach, o których mowa w § 15 (punkt 14).

Bardzo proszę o interpretację:
1. czy wszystkie pomiary musimy wykonywać na polecenie pisemne,
2. czy jest możliwość wykonywania pomiarów elektrycznych, np.: do 1 kV, bez polecenia pisemnego, jeżeli zapisze się to w ww. sposób w instrukcji eksploatacji lub innej instrukcji,
3. co oznacza zwrot z § 15.14 "ustalonych miejscach".

 

Zgodnie z rozporządzeniem przywołanym przez Czytelnika, na polecenie pisemne wykonuje się prace w warunkach szczególnego zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego, wymagające zastosowania odpowiednich środków zabezpieczających.

Do prac wykonywanych przy urządzeniach i instalacjach elektroenergetycznych w warunkach szczególnego zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego, wymagających pisemnego polecenia należy m.in., wymienione w § 15.14 rozporządzenia MG: wykonywanie pomiarów i prób, z wyłączeniem prac wykonywanych stale przez upoważnionych pracowników w ustalonych miejscach, czyli w laboratoriach, stacjach prób i pogotowiu energetycznym. Nie wymagają bowiem poleceń prace wykonywane stale i w ustalonych miejscach przez upoważnionych (zatrudnionych tam) pracowników. Zakres tych prac, sposób wykonywania i wykaz upoważnionych pracowników powinien być dla poszczególnych miejsc (stanowisk) pracy określony w odpowiednich instrukcjach, zatwierdzanych przez kierownictwo zakładu.

Należy przy tym zwrócić uwagę na trzy dodatkowe aspekty wykonywania prac pomiarowo kontrolnych:

1) do prac w warunkach szczególnego zagrożenia zalicza się nie tylko prace przy urządzeniach znajdujących się pod napięciem lecz także w pobliżu nieosłoniętych urządzeń elektroenergetycznych (lub części) znajdujących się pod napięciem, co wyjaśnia tabela zamieszczona poniżej;

Granice stref

2) pracownicy niebędący pracownikami zakładu prowadzącego eksploatację danego urządzenia i instalacji mogą wykonywać prace wyłącznie na podstawie polecenia pisemnego. Wyjątek mogą stanowić tu prace, dla których czynności związane z dopuszczeniem do pracy ustalono odrębnie na piśmie;

3) instrukcje eksploatacji stanowią akt prawny niższego rzędu niż rozporządzenie ministra (są zatwierdzane na szczeblu zakładu) i dlatego nie mogą one ograniczać wymagań zawartych w rozporządzeniach, które są aktami prawnymi wydanymi na podstawie delegacji ustawy sejmowej (w przypadku rozporządzenia MG z 17 września 1999 - na podstawie Kodeksu Pracy).

J. S.


Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2010

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58516774