ATEST Ochrona Pracy

26 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Czy podyplomówka zwalnia ze szkoleń bhp?

Czytelnik pyta: Czy muszę przechodzić szkolenie bhp (wstępne i okresowe), jeżeli ukończyłem podyplomowe studia z bhp i uzyskałem tytuł starszego inspektora. Wykonuję pracę fizyczną, bo nie mogę dostać zatrudnienia w służbie bhp. Nadmieniam, iż w zakładzie zatrudniony jest inspektor ds. bhp, który prowadzi szkolenia.

Na wstępie należy wyjaśnić pewną nieścisłość zawartą w pytaniu. Czytelnik pisze, że uzyskał tytuł starszego inspektora bhp. Ukończenie studiów podyplomowych w zakresie bhp nie jest równoznaczne z uzyskaniem jakiegokolwiek "tytułu" czy uprawnień, skutkuje jedynie zdobyciem kwalifikacji, które pozwalają na ubieganie się o ewentualne zatrudnienie danej osoby przez pracodawcę na stanowisku starszego inspektora ds. bhp w zakładzie pracy.

Problematykę szkoleń, poruszaną w pytaniu, reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 180, poz. 1860 ze zm. w DzU z 2005 r., nr 116, poz. 972 oraz DzU z 2007 r., nr 196, poz. 1420), wydane na podstawie art. 2375 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (DzU z 1998 r., nr 21, poz. 94 ze zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem, w związku z wykonywaniem pracy fizycznej przez Czytelnika, podlega on obowiązkowi odbycia:

-- szkolenia wstępnego ogólnego (instruktaż ogólny),

-- szkolenia wstępnego na stanowisku pracy (instruktaż stanowiskowy),

-- szkolenia okresowego - pierwsze w okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy, kolejne nie rzadziej niż co 3 lata lub częściej, w zależności od regulacji obowiązujących u danego pracodawcy w zakresie częstości przeprowadzania szkoleń okresowych.

Szkolenia wstępne (ogólne i stanowiskowe) są obligatoryjne, bez względu na kwalifikacje pracownika, tzn. ustawodawca nie przewiduje możliwości zaniechania ich realizacji.

Kwestia ewentualnego zwolnienia z odbycia szkolenia okresowego, związanego z ukończeniem studiów podyplomowych, uzależniona jest od daty ich ukończenia oraz od daty podjęcia zatrudnienia. Jeżeli data ukończenia studiów podyplomowych przypada w okresie pierwszych 12 miesięcy zatrudnienia, a program kształcenia uwzględniał program szkolenia okresowego, wymagany dla określonego stanowiska pracy, wówczas, na podstawie § 17 rozporządzenia, zwolnienie z odbycia szkolenia okresowego jest dopuszczalne.

W przeciwnym przypadku - data ukończenia studiów przypadła przed podjęciem zatrudnienia lub program studiów nie obejmuje wszystkich zagadnień z programu szkolenia okresowego - odbycie szkolenia okresowego przez Czytelnika jest obowiązkowe.

A.N.

Dodaj swój komentarz


Profesjonalista: No to poszedłeś ze swoją interpretacją po bandzie. Może(2011-01-19)

Jędrek ale inny: Profesjonalisto - to Ty, przed napisaniem tego bełkotu powinieneś(2011-01-20)

Maciej Ś.: PIERWSZE szkolenie okresowe ZATRUDNIONEGO realizowane jest w okresie do(2011-01-20)

Maciej Ś.: PS. "Mniemanie" "Profesjonalisty" ujawnione powyżej jest błędne (z tą(2011-01-20)

Profesjonalista: Do Macieja i Jędrka : całe szczęście iż w(2011-01-21)

Jędrek ale inny: Nie siejemy propagandy i biurokratycznego myślenia, tylko analizujemy literalną(2011-01-21)

Jędrek: ,,Profesjonalista:(...) programów studiów podyplomwych. Zawsze zawierają one tematykę szkoleń(2011-01-21)

Elżbieta: Pierwsze szkolenie okresowe ma zostać przeprowadzone w okresie do(2011-01-21)

Maciej Ś.: Pani "Elzbieto" - dziękuję za sprostowanie. Ma pani rację.(2011-01-21)

Pirat: Myślę, że "Profesjonalista" tymi wypowiedziami przekonuje sam siebie, iż(2011-01-22)

Jędrek: Zachowa się profesjonalnie i nie będzie dalej dyskutował z(2011-01-23)

Profesjonalista: Do Pirata : Ja nie muszę sam siebie przekonywać(2011-01-24)

Jędrek ale inny: Praktyka Profesjonalisty polega na tym, że "(...) pracodawcy ich(2011-01-24)

Profesjonalista: Do Jędrek ale inny : Ty chyba jesteś z(2011-01-24)

Maciej Ś.: Lepiej już być z PO, a nawet z SLD (broń Boże z PIS-u) niż z konopii, jako ten Filip, który to z nich wyskoczył. Chciaż dużo wskazuje na to, że "Profesjonalista" ogarnięty jest mentalnością pisowską. (2011-01-24)

Profesjonalista: Do Macieja Ś : ty zato ogarnięty jesteś mentalnością Marksistowosko-Leninowską (2011-01-24)

PiS: MŚ. Jestem zwolennikiem ( na dzien dzisiejszy....ok. 30% doroslych polakow ) PiS. Masz z tym jakis problem ?, bo ja nie....widze, ze nie masz NIC w temacie, to o polityce....Slyszales pewnie o PObratyncu z Lodzi....To wypadek " przy pracy " ?. (2011-01-24)

Maciej Ś.: Moim marzeniem jest, aby otaczało mnie i prawo, i sprawiedliwość = racjonalizm + uczciwość. Ale nie PIS. (2011-01-24)

Maciej Ś.: PS. zgadzam się z tym wskaźnikiem -> "...ok. 30% dorosłych polaków", tych przez małe "p". (2011-01-24)

Jędrek ale inny: (Qasi)Profesjonalista przeszedł już na argumentację w stylu "... a wy bijecie murzynów...", więc najwyższa pora wątek uznać za zamknięty.. PS. Nie przepadam za PO.. PS2. Za PIS-em tym bardziej... (2011-01-24)

Jędrek: Profesjonalista: Do Pirata : Ja nie muszę sam siebie przekonywać i was również, mam w tej kwestii swoją opinię w dodatku popartą praktyką tak więc nie zależy mi na przekonywaniu kogokolwiek.(....). To jest iście profesjonalne wytłumaczenie. Jeden nieomylny, a reszta głąbów trwa w błędzie. Gdzie tu zasady ,,demokracji"??? (2011-01-24)

ateista: cyt " Profesjonalista: Do Jędrek ale inny : Ty chyba jesteś z PO, pouczasz, pouczasz ale jakoś nikt Cię nie chce słuchać. Ja też nie zamierzam. (2011-01-24)" ... idąc tokiem takiego rozumowania to: - a w samolocie wszyscy słuchali "profesjonalistów z pis-dy" i dlatego katastrofę spowodowali i są jej winni Tusk i "ruskie"! Jeżeli Bóg istnieje to chwała mu, ze tylko 30% jest za pis-dami a diabłu,, to chwała, że aż 30%! (2011-01-24)

Maciej Ś.: Podział, jedynie słuszny, jest prosty i klarowny: "Profesjonalista" i.....reszta świata. (2011-01-24)

Jędrek ale inny: "Profesjonalista" nie odpowiada, gdyż zapewne zajęty jest wypełnianiem ZUS IWA. Oby tylko nie zapomniał, w przypadku wypadku zbiorowego, wpisać w rubryce "liczba osób poszkodowanych w wypadkach" 1 !!! (2011-01-25)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2011

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58501804