ATEST Ochrona Pracy

25 czerwca 2019 r.

[Prenumerata] [Spis treści]     

 

Wydarzenia

Wydarzenia

Wydarzenia

Zobacz starsze wydarzenia

  poprzednie   następne  

2019-02-20 10:33

Psychomanipulacja w służbie kultury bezpieczeństwa


Artykuł "Find Your Why. Getting to the root of behavioural safety" opublikowany na stronie internetowej czasopisma "Health & Safety International" omawia problem powiązania ludzkiego zachowania z przyczynami wypadków przy pracy. Często czynnik ludzki jest główną przyczyną wypadku. Istnieje wiele krajowych i unijnych regulacji bhp, eksperci podpowidają, jak rozumieć przyczyny i motywy ludzkich zachowań, ale autor artykułu Andrew Sharman twierdzi, że w tej dziedzinie nie wszystko jeszcze zostało zrobione.
A. Sharman wraca też do swojego poprzedniego artykułu – wprowadził w nim bohatera, na którego przykładzie pokazał jak przyzwyczajenia, zaniechania i inne negatywne elementy ludzkiej psychiki stanowią bezpośrednie zagrożenie dla pracowników i osób w ich otoczeniu. Zwraca uwagę na siłę przyzwyczajenia jako powód omijania dobrych praktyk i zaleceń bhp. Twierdzi, że większość ludzi będzie się dostosowywała do zasad bhp w zależności od tego, czy jest to dla nich wygodne.
Żeby zmienić złe nawyki, potrzebny jest długotrwały wysiłek i oczywiście chęć zmian i doskonalenia się. W artykule za przykład podano ludzi sukcesu – oni rozumieją, w jaki sposób funkcjonuje nasza pamięć i doskonalą techniki podejmowania właściwych decyzji.
W procesie decyzyjnym, czy zachować się bezpiecznie czy nie, znaczenie mają aktywatory – szkolenia, instrukcje, plakaty itp. Jednak bez konsekwencji nie sposób wyegzekwować części bezpiecznych zachowań. Konsekwencje to: groźby i kary, prośby, pochwały i... przymykanie oka. Autor posługuje się analogią do dobrych sprzedawców, wykorzystujących różne techniki (psychomanipulacji), dzięki którym sprzedają produkty. Dobre praktyki też można „sprzedać”, dając pracownikowi poczucie kontroli i wyboru, sprawiając, że śoi będą dostępne i łatwe w użyciu, a ich stosowanie możliwie wygodne itd. Można też odwoływać się do emocji, troski o rodzinę (dasz dobry przykład dzieciom) itp.
Najlepsze efekty osiąga się, gdy do projektowania zasad bezpieczeństwa i dobrych praktyk włącza się pracowników – dzięki temu właściwe zachowania i reakcje szybciej wejdą w nawyk.

Źródło: https://www.hsimagazine.com/article/find-your-why

  poprzednie   następne  

Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2019

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 33257179