ATEST Ochrona Pracy

29 kwietnia 2024 r.

[Najnowszy numer] [Prenumerata] [Spis treści]     

 

ATEST 2/2024

Certyfikacja ośrodków

Panie Redaktorze

Co to jest wg Pana "dobrowolna certyfikacja ośrodków"? Co niby ma dać spec.-komisja certyfikująca firmy szkoleniowe? Według jakich kryteriów i jak zasobnych załączników określi, że ten to "cacy", a tamten "be"? W tym szaleńczym wyścigu szczurów (wszak o pieniądze tu idzie - wcale niemałe pieniądze) proponowane w dyskusji ("Kto postawi dwóję szkoleniom bhp" - "Atest" 5/03) rozwiązania sprowadzają się do konkluzji: W ośrodkach szkolą (zazwyczaj /także) Państwowi Inspektorzy Pracy - choć GIP zabronił - oj, oj - oni, będąc na kontroli "systemem duńskim", uloteczkę i kółko się zamyka: dola za wykłady + premia za aktywność, a "teczkowcom śmierć", choć wielu z nich to zawodowcy lepsi od tych, którzy wykładają w Ośrodkach i osobiście znam wielu, którzy jeszcze niedawno byli tam wykładowcami.

A wszystko "funta kłaków niewarte", bo jest jedno kryterium - którego w polemice unikacie jak ognia, które stawia dwóję szkoleniom bhp - kryterium weryfikowania jakości szkolenia przez... życie.

Wypadek przy pracy - właśnie to zdarzenie obnaża niedoskonałość szkoleń, bez względu na to, czy wykonała je renomowana firma z certyfikatami, czy "teczkowiec".

Szukamy panaceum na poprawę sytuacji na rynku szkoleniowym.Wielu na tym zależy. Mnie także.

Postępowanie powypadkowe (dobre, pełne postępowanie) winno ocenić także - i przede wszystkim - wartość zaświadczenia ze szkolenia, dokumentację ze szkolenia, kompetencje wykładowców, sposób prowadzenia szkolenia i wiedzę na nim zdobytą.

Reszta niech będzie sprawą oskarżyciela publicznego i odpowiedzialności za działanie. Już są wyroki za sprzedawanie "lewych zaświadczeń" - za poświadczenie nieprawdy.

WIARUS

Dodaj swój komentarz


behapert J.K: Najważniejsza to sprawa, kto szkoli i jak pracowników? Na(2003-07-28)

obserwator: Zgadzam sie z szanownym przedmówcą co do tego, że(2003-07-29)

Z. Sz.: Dyskusja idzie w dobrym kierunku. Jednak należy pamiętać,że nie(2003-07-29)

j.k.: Dyskusję na temat jakości szkoleń należy rozpocząć od bezsensownej(2003-07-29)

KAMA: Zgadzam się z moimi szanownymi przedmówcami. Ale jest inna(2003-07-30)

nieuk: uwaga do Z.Sz. z 2003-07-29 znawcy polskiej stylistyki(2003-07-31)

Z. Sz.: Do szanownego nieuka Chciałem wyjaśnić, że wiem jak pisze(2003-08-1)

Spec: Jestem za certyfikacjią kompetencji personelu wykładowców tematyki bhp.Warunkiem uzyskania(2003-08-1)

KAMA: Popieram opinię Speca ,co do weryfikacji pracowników słuzby bhp.(2003-08-1)

MARGO: Zgadzam się z opinią Panów Spec. i Kama.Prawdą jest(2003-08-2)

"niedowiarek": Na nic mogą się zdać certyfikaty, jeżeli pracodawcy ( dotyczy małych i średnich firm) będą w dalszym ciągu zainteresowani wyłącznie najtańszym i najkrótszym szkoleniem bhp, a nie jego dobrą jakością.Tacy chcą od razu, żeby wystawić zaświadczenia bez potrzeby szkolenia pracowników, bo mówią że nie stać ich na przerwy w pracy i mają zbyt dużo do stracenia w sensie przychodu i zysku osiagniętego z produkcji, sprzedaży itp. Dopuki się to nie zmieni, to nie wierzę, że coś w ogóle może poprawić się na rynku szkoleń bhp, bo każdy może ulec pokusie i wykonać byle jakie szkolenie dostosowując się do hasła z reklamy " Klient nasz Pan " A, że przepisy ktoś złamie? No cóż, trudno bo przecież mamy w końcu bardzo ciężkie czasy i trzeba jakoś żyć. Prawda ? Pozdrawiam. (2003-08-5)

Bolo: Należy odróżnić dwie sprawy, a mianowicie; czym innym jest prowadzenie Ośrodka Szkolenia Zawodowego, który między innymi prowadzi szkolenia bhp, a czym innym jest wykonywanie usług bhp przez jednoosobowy podmiot gospodarcz. Różnica polega na tym, że te ośrodki są zarejestrowane w kuratorium oświaty i mają obowiązek zgłaszania każdego szkolenia bhp oraz składania z tych szkoleń rocznego sprawozdania. Natomiast tzw." teczkowcy" tego nie muszą robić.Nietórzy z teczkowców nie powinni wykonywać zadań służby bhp, bo nie posiadają oni wymaganych przepisami o służbie bhp kwalifikacji specjalisty, a mimo tego prowadzą taką działalność. Pytanie dlaczego? Odpowiedź dlatego, że im się na to pozwala, a nawet ochrania. Może też należałoby pomyśleć o ustanowieniu licencji na prowadzenie usług bhp wzorem innych zawodów, gdzie takie licencje już obowiązują. Pozdrawiam wszystkich bez wyjątku. (2003-08-6)

Spec: Pan Jerzy Kowalski z MGPiPS wjaśnia w wywiadzie dla Przyjaciela przy pracy cytat: wprowadzenie systemu akredytacji jednostek szkoleniowych przewiduje projekt zmiany ustawy o o systemie oświaty.Od ostatecznej treści zmienionych przepisów tej ustawy zależeć będą również przyszle zmiany rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 28.05.1996 r. określajace wymagania dla jednostek prowadzacych szkolenia w dziedzinie bhp, dlatego nie można jeszcze mówić o szczegółach... " koniec cytatu. Dla zainteresowanych tą informacją. Pozdrawiam. (2003-08-7)

BM Lublin: Zajmuję sie bhp już 20 lat i nie ukrywam, że możliwość dorobienia na szkoleniach stanowi znaczący dla mnie dodatek do zarabianych pieniedzy jak behapowiec. Niejednokrotnie zetknąłem sie z dyktatemm pip w zakresie właśnie szkoleń. Dla mnie ograniczenia uprawnień do szkoleń dla osób tylko w wyższym wykształceniem to ordynarny "skok na kasę" - przecież większość ludzi w btanży to technicy bhp. Ciekawe jak ten temat jest traktowany przez przepisy w IUnii Europejskiej. Pozdrawiam kadrę bhp. (2003-08-15)

Kowalski: Krajowy Związek Zawodowy Inżynierów i Techników Bezpieczeństwa i Higieny Pracy stoi na stanowisku potrzeby uregulowania szkoleń z uwagi na duże zainteresowanie tym problemem. W celu rozwiązania problemu polecamy fachowców z wykształceniem technika lib inżyniera bezpieczeństwa pracy. Takie rozwiązanie od dawna przyjętenp: przy prowadzeniu biur zajmujących się rozliczaniem z fiskusem, czynnościami p.poż, kancelariami prawnymi wszędzie fachowcy tylko w sprawach bespieczeństwa dopuszczono kwalifikacje 153-godzinne. Dla utrzymania takiego stanu napewno potrzebne są certyfikaty. Gorzej z certyfikacją pracodawców. Przecież jako organizatorzy mają prawo szkoleć i robią to nie spełniając żadnych obowiązków organizatora a napewno nie wykładowcy. Z poważaniem H.Kowalski Za/przewodniczącego KZZIITBHP. (2003-08-19)

behapert: nie jestem zaskoczony dyskusją. Widaać jak na dłoni,że chodzi o dodatkowe pieniądze.Mało o jakości szkolenia i poziomie wykładowców.O czym to świadczy? Sp rawa wymagA RYCHŁEGO ROZWIĄZANIA.oSOBIŚCIE JESTEM PRZECIWNY TEMU AŻEBY PIP ZAJMOWAŁA SIE SZKOLENIAMI PRACOWNIKÓW I I SŁUŻB BHP.Nie jest to dobra praktyka, poniewaz w takich sytuacjach kontrolujący kontroluje siebie.Pozdrawiam adwersarzy.Nie sadziłem,ze wywołam taką burzę mózgow. (2003-08-19)

Kama: Prośba do p.Kowalskiego niech Zw.Zaw Inż. i Tech. BHP zajmie się działalnością łapówkarską inspektorów PIP. moge ŚMIAŁO STWIERDZIĆ że inspektor PIP wciska kit pracodawcy że osoba która prowadziła poprzednio szkolenia a mająca stosowne do tego kwalifikacje i uprawnenia jest nieukiem,nie mający uprawnień a nawet pijakiem.Rozmowa przebiega następująco ;JA pANU DAM DOBREGO BEHAPOWCA I WYKŁADOWCE A ZAZĄDZAM w wystąpieniu że Pan nie posiada szkoleń bhp . Albo Pan weżmie mojego a jak nie do wniosek do Sądu o wykroczenie przeciwko przepisom bhp . PRACODAWCA SIĘ GODZI I REZYGUJE POPRZEDNBIEGO BHPOWCA. Boi sie kary . A kasa otrzymana przez teczkowca ochranianego przez pip-owca idzie do jego kieszeni WSTYD DO PIP.. (2003-08-19)

Kama: znam przypadki że insp. PIP -u sa odpowiedzialni za załamania nerwowe,choroby serca i td.Inspektor PIP sugeruje behapowcowi dasz kase będe cie ochraniał i będziemy pracować a nie dasz to cię zniszcze i tak zniszczyli paru moich wspaniałych kolegów bhp-ców,wspaniałych wykładowców i behapowców z wykształceniami wyższymi. Nie dalito mają życie jak na Golgocie. Również pracodawcy się ich boją gdyż za byle co jest wniosek do Prokuratury a następnie postępowanie sądowe ciągnące się długo.Nikt nie chce z nimi zadzierać gdyż z nimi się nie wygra są oni Panami mogcy wszystko. Temat do dyskusji. (2003-08-19)

H.Kowalski: Odp: dla P.Kama. Dziękuję za zajęcie stanowiska. Przytoczona przez pana sytuacja nie jest odosobniona. Walczyć z patplogią nie można na zasadzie sensacji dziennikarskiej. Został powołany związek w którym można bez narażania się domagać unormowania sytuacji. Związek domaga się stworzenia procedur umożliwiających ukrócenie podobnych praktyk. Jako przykład podam, że ZZIITBHP jako jedyna organizacja przeciwstawiał się obsłudze zakładów od 100 zatrudnionych. Jako jedyna organizacja oficjalnie wystąpił o zniesienie Głównego Inspektora Pracy, jak widać z powodzeniem. I jako jedyna organizacja będzie się domagał odpowiedniego statutu dla osób zajmujących się sprawami bezpieczeństwa. Z poważaniem H.Kowalski ZZIITBHP e-mail: szkolenia-bhp@wp.pl (2003-08-20)

Spec: Mam pytanie do Pana H Kowalskiego. Co Pana związek proponował po zniesieniu GIP PIP i dlaczego taki postulat w ogóle został skierowany ? Proszę o odpowiedź. (2003-08-21)

Spec.: Uzupelnienie do swojej informacji z dnia 2003-08-7. Zgodnie z zapowiedzią p. Jerzego Kowalskiego z Miniserstwa ..., nastąpiła zmiana ustawy o systemie oświaty, oraz nietórych ustaw (Dz. U. z 6.08.2003r. Nr 137, poz.1304). Cierpliwie czekać należy na dalsze posunięcia Ministerstwa ... w sprawie zmian rozporządzenia w dziedzinie szkolenia bhp. Mam nadzieję, że zmiana dotychczas obowiązujących przepisów wreszcie pogodzi interesy tzw. teczkowców i ośrodków szkolenia w tym ośrodków remonowanych i posiadajacych certyikaty. (2003-08-21)

Z. Sz: Do autora Kama. Jeżeli wystąpiły takie sytuacje brzydko mówiąc(2003-08-21)

Kama: Dziękuje Panu za szybką odpowiedż. Cieszę się że ZZITBHP(2003-08-21)

Kama: Kama Mój list poprzedni jest skierowany do Pana H.Kowalskiego(2003-08-21)

Kama: Do Pana Z.Sz. Są ciekawe Pana propozycje ale jak(2003-08-21)

Z.Sz: Do autora prawdopdobnie Pani Kama. Nie można składać zażaleń(2003-08-22)

Herod - baba: Do autora Pana H. Kowalski. Chyba Pan przesadził z(2003-08-22)

Uczciwy Inspektor Pracy: Kiedy w końcu skończy się bezprawie i korupcja uprawiana(2003-08-23)

MARGO: Cieszę się, że są jeszcze uczciwi Inspektorzy pracy, a(2003-08-23)

kAMA: Zaskoczył mnie Pan mocno Inspektorze,ale czy Pan nie boi(2003-08-24)

Kama: Do Pana Margo. Myśle że jest to dobra(2003-08-24)

Kama: Do Pana Kowalskiego.Prosze o odpowiedz jeżeli można na(2003-08-24)

Herod-baba: Do uczciwego inspektora pracy. Korupcja w inspekci pracy, się(2003-08-26)

herod-baba: Do uczciwego ... ciąg dalszy. Sprawa zwalczania korupcji nie(2003-08-26)

MAGDZIORZ WALDEMAR: JESTEM MIESZKANCEM MIASTA TYCHY W ZWIAZKU Z PRACAMI ELEWACYJNYMI(2003-08-26)

herod- baba: Do KAMA. Nie wiem czy autor pomysłu zdaje sobie(2003-08-26)

Kama: do Herod-Baby. Zgadzam się z tym co Pani napisała(2003-08-26)

herod-baba: Do Kamy. Niech Pani nie stara się iść drogą(2003-08-27)

Wacław Gudalewicz: Do "Kama" Kamie - należy zwrócić szczególną uwagę na(2004-07-29)

Wacław Gudalewicz: Krajowy Związek Inżynierów i Techników Bezpieczeństwa i Higieny Pracy(2004-07-29)


Dodaj swój komentarz  
 

©ATEST-Ochrona Pracy 2003

Liczba odwiedzin od 2000 r.: 58567453